Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 21 و 27 دقیقه

آلومینیوم داخلی گران‌تر از فوب خلیج‌فارس

آلومینیوم داخلی گران‌تر از فوب خلیج‌فارس

باشگاه آلومینیوم: عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: ابزارهای فروش مدت دار باید راه اندازی شود. این امکان، ریسک شرکت در مناقصات را هم کاهش خواهد داد.

یکشنبه 29 دی 1398 ساعت 10:40

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از بورس نیوز در شرایطی که حلقه فشار را بر صنایع تولیدی و صادراتی کشور تنگ‌تر می‌شود، سیاست‌گذاران داخلی باید از بار فشارها بکاهند. بورس‌کالا بازار مهمی برای بسیاری از صنعتگران ایرانی است و تسهیل معاملات این بازار هم برای صنایع عرضه کننده و هم صنایع پایین دستی، اهمیت دارد.

آریا‌صادق ‌نیت‌حقیقی عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در این خصوص گفت: در بورس کالا اتفاقات مثبت بسیاری می تواند رقم بخورد، اما بعید می‌دانم به لحاظ سیستماتیک، انجام این تغییرات در اختیار بورس کالا باشد.

وی افزود: بورس کالا بازاری برای عرضه و تقاضای شفاف است، ولی قیمت گذاری در این بازار باید مورد بازنگری قرار گیرد. در شیوه قیمت‌گذاری کنونی، قیمت آلومینیوم در بورس‌کالا بالاتر از قیمت محصولات صادراتی است.

این فعال صنعت آلومینیوم اضافه کرد: به عبارتی آلومینیوم با قیمتی کمتر از آنچه در اختیار مصرف کنندگان و صنعتگران داخلی قرار میگیرد، در بازارهای صادراتی عرضه می شود. در حالی که در قانون بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید، کالاها باید به قیمت فوب خلیج فارس و حتی کمتر از آن در اختیار تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده قرار بگیرد. این اتفاق نیفتاده و مکانیزم قیمت‌گذاری باید اصلاح گردد. در فرمول قیمت‌گذاری بورس کالا، ارز نیمایی لحاظ شده و قیمت‌ها از نرخ‌های صادراتی تیز بیشتر است. این فرمول می‌بایست بر اساس شرایط روز اصلاح گردد.

حقیقی درخصوص صنایعی که تحت فشار هستند، تصریح کرد: می‌بایست فروش‌های مدت‌دار و سلف راه‌اندازی شود؛ تسهیل فرآیند تامین مواد اولیه در شرایط بحران نقدینگی شرکت‌ها، از بار فشارها خواهد کاست. سرمایه در گردش شرکت ها به سبب افت ارزش پول ملی کاهش داشته و گاهی شاهد هستیم عرضه های بورس کالا بدون خریدار می ماند. در حالی که تجربه نشان داده هر زمان فروش های مدت دار بوده، عرضه ها با استقبال مواجه شده است. ابزارهای فروش مدت دار باید راه اندازی شود. این امکان، ریسک شرکت در مناقصات را هم کاهش خواهد داد.

 

تعداد بازدید : 674

ثبت نظر

ارسال