Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 18 و 38 دقیقه

مدیرعامل شرکت آلومتک :

تولید هادی‌های آلومینیومی رشد چشمگیری داشته است

تولید هادی‌های آلومینیومی رشد چشمگیری داشته است

باشگاه آلومینیوم: شرکت آلومتک قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات آلومینیومی مصرفی در صنعت برق کشور به شمار می‌آید و بیش از 50 سال در زمینه تولید این محصولات سابقه دارد. در دهه 80، این شرکت به عنوان تولیدکننده انحصاری صنعت برق شناخته می‌شد و همچنین در این مدت 50 سال، در اکثر زمینه‌ها نوآور بوده‌ و بسیاری از محصولاتی که هم اکنون در کشور به صورت متداول تولید می‌شود، در ابتدا در کارخانه آلومتک تولید شده است.شرکت آلومتک بیشترین حجم تولید در زمینه ACSR و آلیاژی را به خود اختصاص داده، به این ترتیب که ظرفیت اسمی این شرکت در سال حدود 35 هزار تن است و همچنین امکان تولید راد نیز در این مجموعه فراهم شده که می‌تواند مواد اولیه برای تولیدات سایر شرکت‌های فعال در این حوزه باشد.لازم به ذکر است که شرکت آلومتک، به عنوان یک شرکت تولیدکننده محصولات آلومینیومی، جزو اولین شرکت‌های بورسی در کشور به شمار می‌آید.

سه شنبه 17 دی 1398 ساعت 2:21

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، جابه‌جایی و تغییرات مدیریتی در هر شرکتی وجود دارد و این امر تا حدی اجتناب‌ناپذیر و قابل قبول بوده اما موضوعی که در مورد این تغییر کادر مدیریتی باید به آن توجه داشت، جایگزین شدن افراد کارآمدتر در حوزه‌های تولیدی است. این افراد باید بتوانند با دانش فنی نوینی که در اختیار دارند، شرکت را به سمت بهره‌وری بیشتر هدایت کنند. این امر در شرکت آلومتک اجرایی شده و همان‌طور که در ماه‌های اخیر شاهد هستیم، با تغییر مدیریت، میزان تولیدات افزایش قابل توجه و چشمگیری یافته است.

به گزارش باشگاه آلومینیوم برای آگاهی از تغییراتی که اخیرا در شرکت آلومتک رخ داده و آشنا شدن با برنامه‌ها و اهداف آتی آلومتک گفتگویی را فلزات آنلاین با مهدی سهرابی، مدیرعامل آلومتک انجام داده است که در ادامه آمده است:

آیا تغییرات مدیریتی تاثیری در عملکرد این مجموعه تولیدی داشته است؟

در این سال‌ها به دلیل تغییرات مدیریتی و سهامداری که شرکت آلومتک داشته و همچنین نوسانات قیمتی که در حوزه آلومینیوم شاهد آن بودیم، موجب شده که این شرکت از بازار هدف خود دور شود و روند نزولی داشته باشد.

اتفاق خوبی که در این مدت افتاد، این بود که ترکیب سهامداران شرکت آلومتک عوض شد؛ به این ترتیب که سهام مدیریتی و مالکی توسط سرمایه‌گذاری ملی ایران مشخص شد. این سهامدار رفتار مدیریتی و حاکمیتی با این مجموعه دارند که این اقدام موجب شد ترکیب هیئت مدیره یک دست شود. بازخورد این موضوع در صنایع پایین‌دست، موجب تصمیم‌گیری بهتر و حمایت قاطع از سهامدار شده است.

با این تحول مدیریتی، چه تغییراتی در اهداف و برنامه‌های شرکت ایجاد شده است؟

برنامه ما این است که در تمام مناقصات، فراخوان‌های ارزیابی و کیفی و استعلام‌ها شرکت داشته باشیم تا بخشی از برند شرکت آلومتک که در این چند سال آسیب دیده است، جبران شود.

کیفیت محصولات تولید شده را با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته، ارتقا خواهیم داد تا بتوانیم در شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع، جایگاه سابق خود را پیدا کنیم.

در این چند سال گذشته، با اینکه شرکت آلومتک آسیب زیادی به لحاظ حضور کمرنگ در بازار متحمل شد اما کماکان از لحاظ کیفی، کنترل محصول و دانش فنی کارکنان این مجموعه، بهتر از سایر شرکت‌های فعال در این زمینه فعالیت می‌کند؛ البته برنامه‌های زیادی در این زمینه داریم و قرار است که عقب افتادگی به وجود آمده را جبران کنیم. در حقیقت، با برنامه‌ها و اهدافی که تعیین کرده‌ایم، قصد داریم به جایگاه اصلی شرکت که اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده هادی‌های انتقال نیرو است، برگردیم.

همچنین روی دامنه جدیدی از محصولات کار می‌کنیم که این محصولات آلیاژی نسل جدید از هادی‌های آلومینیومی در صنعت برق هستند و تولیدات جدید در کنار هادی‌های پرظرفیت و روکش‌دار که به صورت معمول در شرکت تولید می‌شود، قرار می‌گیرد.

در حال حاضر که قرار نیست شرکت آلومراد به طور انحصاری برای آلومتک تولید داشته باشد، آیا برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شوید؟

در راستای توسعه بازار، با توجه به اینکه صنعت سیم و کابل ظرفیت خالی مازاد زیادی دارد و شرکت‌های تولیدکننده در این حوزه تنها با 20 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، تمایل داریم که محصولات آلومراد را با توجه به این امر که توانایی و دانش فنی لازم برای ساخت محصولات جدید در این شرکت وجود دارد، به سمتی سوق دهیم که محصولات جدیدی توسط آلومراد تولید و روانه بازار شود؛ به گونه‌ای که علاوه بر بازار شرکت آلومتک، بازارهای دیگر را نیز تامین کند که این قضیه می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای آلومتک نیز به همراه داشته باشد (به این خاطرکه سهامدار اصلی شرکت آلومراد، آلومتک است) و از طرفی این اقدام موجب می‌شود دامنه محصولات شرکت آلومتک و آلومراد متنوع‌تر شود.

انجام اینگونه اقدامات موجب می‌شود که ظرفیت و تنوع محصولات در شرکت آلومتک و آلومراد افزایش یابد و این موضوع در ساخت و عرضه گریدهای مختلف آلومینیوم‌های آلیاژی که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را برای هر دو شرکت به همراه داشته باشد، به وجود آورد.

جایگزینی سیم و کابل آلومینیومی به جای مسی چه معایب و مزایایی دارد؟

در خصوص تفاوت هادی‌های آلومینیومی و مسی باید توجه داشت که مس قطعا از لحاظ الکتریکال بالاتر از آلومینیوم قرار دارد اما مواردی وجود دارد که موجب آسیب رساندن به هادی‌های مسی می‌شود که این موارد شامل قیمت بسیار بالای مس و سرقت هادی‌های مسی در حاشیه شهرها است. این عوامل موجب شده که شرکت‌ها به سمت هادی‌های آلومینیومی گرایش داشته باشند.

تولید هادی‌های آلومینیومی نسبت به مسی، راحت‌تر است و تولیدکنندگان زیادی هستند که در این زمینه فعال هستند و از نظر برآورد هزینه، شرکت با پرداخت کمتری می‌تواند آن پروژه را اجرا کند و موضوع سرقت در هادی‌های خودنگهدار و چند رشته‌ای تا حدودی مرتفع و از بین رفته است.

در زمینه افزایش ظرفیت اسمی کارخانه آلومتک چه برنامه‌ها و اهدافی در دستور کار دارید؟

اولین اقدامی که باید انجام دهیم، برگرداندن اعتبار دست رفته آلومتک است. عمده فعالیت شرکت از طریق حضور در مناقصات و فروش راد تعریف شده اما برنامه مدیریتی در دوره‌های گذشته به گونه‌ای تغییر یافت که مدیریت سابق نقش و سهم بازاریابی را کاهش داد و این امر موجب شد که به تدریج تمایل مصرف‌کنندگان نسبت به خرید و مصرف محصولات تولیدی شرکت آلومتک کاهش یابد.

سال‌ها بود که شرکت آلومتک در هیچ‌کدام از مناقصات و فراخوان‌ها حضور پیدا نمی‌کرد، به همین خاطر، مشتریان ما که همان شبکه‌های نفت و گاز و شبکه برق کشور بودند، این برداشت را داشتند که این شرکت درگیر فرآیند تغییرات دولتی و خصوصی شده و همانند برخی از شرکت‌هایی که در این جریان قرار گرفتند و نابود شدند، آلومتک نیز دچار همان مشکل شده است؛ به همین خاطر میزان سفارش‌ها آلومتک در آن زمان کاهش چشمگیری داشت.

یکی از برنامه‌های ما این است که در تمام مناقصات و ارزیابی کیفی‌هایی که انجام می‌شود، حضور داشته باشیم؛ البته روی مناقصاتی بیشتر تمرکز ‌می‌کنیم که مطمئن هستیم منافع شرکت از طریق حضور در آن تامین می‌شود.

از لحاظ تولید محصولات، تنها دلیلی که در این چند ماه موجب شد شرکت آلومتک علی‌رغم داشتن میزان سفارش زیاد، نتواند بیشتر تولید کند، در دسترس نبودن مواد اولیه به میزان کافی است. زیرا که برای تولید محصولات، به مواد اولیه فولادی و آلومینیومی نیاز داریم که متاسفانه در دو ماه اخیر، به دلیل نرسیدن سیم فولادی خاصی که لازم داشتیم، میزان تولید شرکت کاهش یافت.

میزان تعهد شرکت برای تولید سیم و کابل تا پایان سال، یک هزار و 500 تن است که به صورت متوسط باید ماهی 500 تن تولید کنیم.

میزان تولید محصولات آلومینیومی شرکت آلومتک در سال جاری چند برابر شده است؛ به نحوی که شرکت در سال گذشته تنها یک هزار و 200 تن تولید داشت اما میزان تولید در سال جاری به دو هزار و 500 تن رسید و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال، حدود چهار هزار تن تولید داشته باشیم که این میزان فعالیت با توجه به اینکه شرکت به مدت پنج سال در چرخه تولید قرار نداشته و از بسیاری مناقصات و ارزیابی‌ها خارج شده، رکورد مطلوبی است.

امسال با فعال‌تر شدن حوزه بازاریابی آلومتک، انتظار داریم که برند آسیب دیده شرکت اصلاح شود تا بتوانیم در سال‌های آتی در راستای برنامه‌های تبیین شده، به درآمدزایی بیشتری برسیم.

با وجود اینکه میزان تولیدات در ماه‌های اخیر بیشتر شده اما در برخی از حوزه‌ها شاهد کاهش میزان فعالیت تولیدی بوده‌ایم؛ آیا کاهش میزان تولید در حوزه پروفیل و باسبار علت خاصی دارد؟

محصول اصلی شرکت، کانداکتور یا هادی است که بیشترین میزان تولید را در این زمینه به خود اختصاص داده‌ایم. دلیل اصلی اینکه تولید کانداکتور در این ماه‌ها افزایش چندانی نداشت، این است که در تهیه مواد اولیه فولادی با مشکل بسیاری مواجه شدیم. لازم به ذکر است عمده مفتول فولادی که برای تولید کانداکتورها نیاز داریم را از شرکت صنایع مفتولی زنجان تهیه می‌کنیم.

شرکت صنایع مفتولی زنجان سیم فولادی را در سایزهای یک تا سه میلی‌متر تولید می‌کند. در کشور تنها چهار شرکت در زمینه تولید این نوع مفتول‌ها فعالیت می‌کنند که البته 90 درصد میزان نیاز کشور توسط شرکت صنایع مفتولی زنجان تامین می‌شود و 10 درصد دیگر را سایر شرکت‌های پایین‌دستی تهیه و تولید می‌کنند.

در این مدت به خاطر اینکه تعهدات شرکت مفتولی زنجان زیاد شده و بخشی از محصولات تولیدی آن صادر می‌شود، شرکت ما با مشکل تامین مواد اولیه فولادی مواجه شده است.

با اینکه در حال حاضر در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی فعالیتی نداریم اما در بخش تولید باسبار، سفارش‌های جدیدی را دریافت کرده‌ایم که سایز و مقطع خاصی از باسبار را شامل می‌‌شود و ارزش افزوده به مراتب بالاتری از سایر محصولات دارد. برای اینکه باسبارهایی با قطر 250 و 300 میلی‌متر را بتوانیم تولید کنیم باید تغییرات اساسی در دستگاه پرس ایجاد می‌کردیم؛ به همین خاطر، دو ماه زمان لازم داشتیم تا این دستگاه را بازسازی کنیم. در این مدت، دهانه دستگاه، قالب‌ها و کانتینرها را پیاده‌سازی و مجددا طراحی ‌کردیم و این اقدامات زمان برد. به همین خاطر در این مدت تولید نداشتیم.

آیا در زمینه صادرات اقدامی انجام داده‌اید یا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

در سال‌های گذشته، هیچ موقع میزان تولید به بیش از دو هزار تن نرسیده  و در حال حاضر، هدف‌گذاری شرکت در زمینه افزایش میزان تولید است و در اولین گام قصد داریم بازار از دست رفته داخلی را به دست آوریم.

سیاست‌گذاری تبیین شده برای شرکت آلومتک این است که تولیدات را به سمت هادی‌های آلیاژی سوق دهیم و در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم. زیرا هادی‌های آلیاژی نیازی به سیم فولادی ندارد و ارزش افزوده به مراتب بیشتری نسبت به هادی‌های EC دارند. همچنین قصد داریم از طریق مناقصات در شبکه توزیع کشور نیز وارد شویم.

در کارخانه امکاناتی برای روکش‌دار کردن هادی‌ها در اختیار داریم و در نظر داریم چند تجهیز جدید نیز به کارخانه اضافه کنیم تا بتوانیم در شبکه توزیع کشور نیز حضور داشته باشیم و بازار مطمئنی در آن زمینه نیز به دست آوریم.

با توجه به اینکه شرکت ایرالکو قصد دارد در زمینه فروش اعتباری اقداماتی انجام دهد، آیا شرکت آلومتک تمایلی جهت خرید و فروش اعتباری دارد؟

بر حسب قراردادی که با مشتریان عقد می‌کنیم، قطعا به فروش اعتباری نیاز خواهم داشت اما به دلیل اینکه در گذشته، شرکت آلومتک در زمینه تعهدات مالی تاخیر داشته (اقساط بانک و دارایی)، برای گشایش اعتبار اسنادی (ال‌سی)، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. البته این موانع تا حدودی برطرف شده و از ماه آتی می‌توانیم از شرکت ایرالکو خرید اعتباری داشته باشیم.

در حال حاضر، فروش اعتباری محصولات تولیدی شرکت آلومتک را نیز آغاز کرده‌ایم و دو قرارداد فروش اعتباری نیز منعقد کردیم که قراردادهای پنج میلیارد تومانی بودند و مشتری برای ما اعتبار اسنادی ایجاد کرد و از این طریق فروش داشتیم. این دو قرارداد به صورت پایلوت در شرکت اجرا شد و نتیجه خوبی برای ما به همراه داشت.

برای کالایی که برای شرکت ارزش افزوده خوبی دارد، قطعا فروش اسنادی خواهیم داشت؛ اما برای تناژ بالا باید «ال‌سی تو ال‌سی» انجام دهیم که در این صورت، محصول تولیدی را به مشتری می‌فروشیم و آن فروش اعتباری را به ایرالکو منتقل می‌کنیم تا بتوانیم از این طریق شمش اعتباری خریداری کنیم.

نکته اصلی که در شرکت آلومتک به آن اهمیت داده می‌شود، این است که در همان زمانی که محصولی را می‌فروشیم باید به همان نسبت مواد اولیه آن را خریداری کنیم؛ زیرا قیمت آلومینیوم به اندازه‌ای رقابتی است که در یک هفته، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. به همین خاطر، برای اینکه به میزان درآمد شرکت لطمه‌ای وارد نشود و این نوسانات بازار سود شرکت را از بین نبرد، در همان زمان که محصولی را می‌فروشیم، مواد اولیه ضروری برای تولید آن را نیز خریداری می‌کنیم.

 

تعداد بازدید : 1279

ثبت نظر

ارسال