Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 13 و 4 دقیقه

چین و روسیه بازارهای صادراتی آلومینیوم ایران را تصاحب کردند/ دود جنگ تجاری در چشم ایران

چین و روسیه بازارهای صادراتی آلومینیوم ایران را تصاحب کردند/ دود جنگ تجاری در چشم ایران

باشگاه آلومینیوم: سید علی بهشتی، معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در گفت و گو با معدن نیوز گفت: تقاضای آلومینیوم در بازارهای جهانی بدون تغییر مانده و تقاضای جدیدی به بازار اضافه نشده است. اما ممکن است در بحث تحولات سیاسی مانند اختلافات تجاری میان چین و آمریکا و در نتیجه آن، توقف صادرات آلومینیوم چین به آمریکا، بازار هدف صادرات کشوری همچون چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان شناخته می‌شود، تغییر یابد.

یکشنبه 1 دی 1398 ساعت 23:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از معدن‌نیوز، سید علی بهشتی، معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) گفت: تقاضای آلومینیوم در بازارهای جهانی بدون تغییر مانده و تقاضای جدیدی به بازار اضافه نشده است. اما ممکن است در بحث تحولات سیاسی مانند اختلافات تجاری میان چین و آمریکا و در نتیجه آن، توقف صادرات آلومینیوم چین به آمریکا، بازار هدف صادرات کشوری همچون چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان شناخته می‌شود، تغییر یابد.

وی افزود: اختلافات تجاری آمریکا و روسیه هم، همین مسئله را برای بازار هدف صادرات روسیه به عنوان دومین تولیدکننده برتر آلومینیوم جهان ایجاد کرد. این دو عامل باعث شد بازارهایی که ایران در آن‌ها فروش داشت از سوی چین و روسیه تصاحب شود و در نتیجه قیمت‌های فروش صادراتی ایران نیز شاهد افت گردد.

بهشتی ادامه داد: از سوی دیگر به لحاظ تقاضای صادراتی آلومینیوم، ترکیه به عنوان بازار هدف ایران، به دلیل بحران‌های سیاسی و اقتصادی، خرید را تاحدودی کاهش داده است و این کاهش تقاضا به چیزی حدود 30 درصد رسیده است. این مسئله هم اثر مستقیم بر روی تجارت ایران در بحث بین‌المللی داشت.

وی تصریح کرد: با این حال در حوزه مواد اولیه، خوشبختانه با توجه به اینکه یکسری از شرکت‌ها، تولید آلومینا را آغاز کردند و همین طور در چین کارخانه‌های جدید تولید پودر آلومینا راه‌اندازی شد، لذا بهای این ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم به نحو مطلوبی برای شرکت‌هایی مانند ایرالکو که مصرف‌کننده آن هستند، کاهش پیدا کرد. این موضوع امتیاز مثبتی بود که برای صنعت آلومینیوم ایران در این شرایط فراهم شد.

معاون بازرگانی ایرالکو ادامه داد: اگرچه بحث توافق تجاری دو ابر قدرت جهان یعنی چین و آمریکا مطرح است اما چون توافق طرفین هنوز حاصل نشده نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد. در آخرین جلسه چینی ‌ها با طرف‌های آمریکایی، طرف چینی اعلام داشت به نتایج خوبی رسیده‌اند که اثر مثبت بر بازار داشت اما متعاقبا آمریکا اعلام کرد نتیجه‌ای حاصل نشده و درنتیجه تاثیرات منفی بر بازار حکم‌فرما شد. با این حال شواهد و قراین نشان می‌دهد، مذاکرات مثبت بوده و سمت و سوی مثبتی دارد. با این همه وضعیت بازار آلومینیوم تا پایان سال جاری میلادی ثابت خواهد بود و تغییرات چشمگیری را مشاهده نخواهیم کرد.

بهشتی اظهار داشت: در خصوص بازار داخل نیز باید گفت، صنایع پایین دست با هیچ‌گونه کسری عرضه‌ای در بازار مواجه نیستند و شاید بتوان مدعی شد که مازاد عرضه نیز وجود دارد. در مجموع به مرحله‌ای رسیده‌ایم که عرضه و تقاضا در بازار داخل یکدیگر را پوشش می‌دهند و مشکلی در این باره وجود ندارد. وجود تقاضا در بازار نیروی محرکی برای آلومینیوم می‌باشد اما در هر حال بازار داخلی به واسطه این‌که صنایع پایین دستی باید محصولات خود را در صنایعی مانند ساختمان، خودرو و برق به فروش برسانند و چون این حوزه‌‌ها با افت تولید روبه‌رو هستند لذا تقاضا به مراتب کاهش پیدا کرده است اما به این دلیل که همیشه در ایران تقاضا بیشتر از عرضه بود بنابراین تفاوت را به صفر رسانده و عرضه متناسب با تقاضا شده است.

وی در خاتمه اشاره ای به برنامه صادراتی ایراکو داشت و گفت: ایرالکو برنامه صادرات 20 تا 30 درصد محصولات خود را تا پایان سال دارد یعنی از 60 هزار تن تولید شمش آلومینیوم برای امسال حدود 12 تا 18 هزار تن به صادرات اختصاص یافته است.

 

تعداد بازدید : 1211

ثبت نظر

ارسال