Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 50 دقیقه

کمبود ورق آلومینیوم در آمریکا با افزایش تولید قوطی‌های ‌آلومینیومی

کمبود ورق آلومینیوم در آمریکا با افزایش تولید قوطی‌های ‌آلومینیومی

باشگاه آلومینیوم: موج تغییر محصولات برای سازگاری با محیط زیست، به بازار نوشیدنی آمریکا رسوخ کرده است؛ پلاستیک در هر چیزی از لیوان‌های یک‌بار مصرف قرمز Solo تا بطری‌های آب پپسی و کوکاکولا در حال جایگزینی است.

شنبه 2 آذر 1398 ساعت 10:2

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین و به نقل از Bloomberg، به عنوان یک جایگزین پایدارتر برای مصرف‌کنندگانی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند، مصرف آلومینیوم به جای این ماده پتروشیمی (پلاستیک) در حال رشد است. این تغییر، جایگاه محکم پلاستیک را در صنعت نوشیدنی آمریکا تهدید می‌کند، اما سهام شرکت‌هایی مانند Ball Corp. بزرگ‌ترین تولیدکننده قوطی آلومینیومی دنیا را تقویت کرده است.

عمده پلاستیکی که تا به حال در دنیا تولید شده، به زباله تبدیل شده است که با آلوده کردن اقیانوس‌ها، سالانه باعث زیان زیست‌محیطی و اجتماعی به میزان دو هزار و 200 میلیارد دلار می‌شود. مطابق برآورد انجمن آلومینیوم، حدود 50 درصد قوطی‌های تولید شده از آلومینیوم در آمریکا بازیافت می‌شود، در حالی که در خصوص بطری‌های پلاستیکی این میزان 29 درصد است.

شرکت‌ها به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. از جمله، شرکت‌های نستله و یونیلیور برنامه‌هایی مانند تغییر مواد بسته‌بندی و ساختن بسته‌بندی قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد اعلام کرده‌اند. شرکت کوکاکولا در ماه آگوست اعلام کرد که برند آب Dasani خود را در قوطی‌های آلومینیومی بسته‌بندی می‌کند و شرکت رقیب آن یعنی پپسی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که آب معدنی برند خود یعنی Aquafina را در قوطی‌های آلومینیومی به صورت آزمایشی در رستوران‌ها و استادیوم‌ها می‌فروشد.

به گفته John Hayes مدیر عامل شرکت Ball «این رشد آن‌قدر سریع بود که ما هنوز تلاش می‌کنیم به تقاضا برسیم. تمام عامل این موضوع، مصرف‌کننده بوده است.»

سهام شرکت Ball در 12 ماه گذشته 57 درصد رشد داشته است و در بین 10 شرکت برتر شاخص S&P 500 قرار گرفته است. ارزش هر سهم این شرکت در روز چهارشنبه 16 اکتبر با 0.4 درصد افزایش به 72.46 دلار رسید. در تلاش برای افزایش جذابیت ظروف آلومینیومی، این شرکت با یک محصول رقیب از جنس فلز، به مصاف لیوان‌های پلاستیکی قرمز Solo رفت تا جایگزین آنها شود. این لیوان‌های قرمز، در حاشیه بازی‌های فوتبال در دانشگاه‌های آمریکا بسیار رایج هستند.

انتظار می‌رود که با تصاحب سهم بیشتری از بازار توسط قوطی‌های آلومینیومی نسبت به پلاستیک، تقاضا برای ورق آلومینیومی برای تولید قوطی نوشیدنی دست‌کم تا سال 2025 رشد سه تا پنج درصدی خواهد داشت. اما در 20 سال اخیر، رشد تولید ورق قوطی کاملا راکد بود و باعث تعطیلی تمام واحدهای تولیدی در بازار آمریکا به استثنای یک واحد شد.

به گفته مدیر عامل شرکت Ball، صاحبان برند مانند Aquafina و Dasani و بسیاری دیگر از شرکت‌ها از موضوع استفاده از آلومینیوم استقبال کرده‌اند و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) نیز به این موضوع توجه کرده‌اند.

پیش از این، تولیدکنندگان ورق آلومینیومی در آمریکا روی صنعت خودروسازی تمرکز می‌کردند و نیاز تولیدکنندگان قوطی از طریق واردات تامین می‌شد. شرکت Alcoa بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در آمریکا یکی از شرکت‌هایی بود که در سال 2014 مطابق با توافق‌نامه تامین با شرکت خودروسازی فورد تولید ورق مخصوص خودرو را افزایش داد. تولید ورق خودروی این شرکت در سال 2016 جدا شد و به شرکت Arconic تبدیل شد.

اما حالا شرکت Alcoa به آینده سری ورق‌های مورد استفاده برای تولید قوطی امید زیادی دارد. به گفته Tim Reyes معاون آلومینیوم شرکت Alcoa «نشانه‌های رشد در تجارت قوطی آمریکایی مشاهده می‌شود. قطعا مزایای در استفاده از آلومینیوم وجود دارد و فکر میکنم بیشتر شاهد این روند هستیم تا معایب ظروف نوشیدنی پلاستیکی یک‌بارمصرف».

موانع احتمالی

با این وجود، عزم جایگزینی پلاستیک با آلومینیوم در آمریکا با چند چالش مواجه است. فواید زیست‌محیطی آلومینیوم نسبت به پلاستیک بیشتر به فواصل زمانی بازیافت این ظروف توسط مصرف‌کننده بستگی دارد. گفتنی است که سالانه حدود 100 میلیارد قوطی در آمریکا مصرف می‌شود. مشکل دیگر، شکاف عرضه احتمالی در صنعت آلومینیوم آمریکا است. سرعت تولید لازم برای جایگزینی بطری‌های پلاستیکی با قوطی هنوز مشخص نیست.

وابستگی وارداتی

انتظار می‌رود حدود 15 درصد مصرف ورق قوطی آلومینیومی آمریکا در سال جاری از محل واردات تامین شود. این مقدار در سال‌های 2018 و 2017 به ترتیب 10 و 7 درصد بود. همچنین انتظار می‌رود که بازار آمریکا امسال کمبود 200 هزار تنی داشته باشد؛ این کمبود در سال‌های 2018 و 2017 به ترتیب 115 و 80 هزار تن بود.

واردات ورق قوطی آلومینیومی شرکت Ball رو به افزایش است و افزایش حتی یک درصدی تقاضا برابر با 19 تا 20 میلیارد قوطی خواهد بود. این شرکت در تلاش است تا با وجود موجودی کم، با تقاضای موجود همگام شود. بزرگ‌ترین چالش این شرکت، تامین آلومینیوم کافی مورد نیاز برای تولید است.

 

تعداد بازدید : 1415

ثبت نظر

ارسال