Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 0 دقیقه

روند نزولی سهم ایران در بازار تولید آلومینیوم خاورمیانه

روند نزولی سهم ایران در بازار تولید آلومینیوم خاورمیانه

باشگاه آلومینیوم: منطقه خاورمیانه به‌ دلیل دسترسی به منابع ارزان‌قیمت انرژی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت تولید آلومینیوم اولیه، به‌عنوان صنعتی انرژی‌بر، تبدیل شده است. در این میان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به اتکای سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، موفق شده‌اند تا سهم قابل توجهی از این رشد را از آن خود کنند.

دوشنبه 6 آبان 1398 ساعت 15:39

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، منطقه خاورمیانه یکی از مهم‌ترین و قطب‌های صنعت آلومینیوم اولیه جهان به‌ شمار می‌رود. این منطقه در سال 2018، بیش از 6 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد که این میزان بیش از 9 درصد کل تولید آلومینیوم اولیه جهان در این سال بود. این میزان از تولید نسبت به سال 2017، رشد 2.6 درصدی داشت که طی 4 سال گذشته (پس از سال 2015) بیشترین میزان رشد محسوب می‌شود. کشورهایی فعال در حوزه تولید آلومینیوم اولیه (تولید شده از منابع معدنی) در این منطقه متشکل از بحرین، ایران، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان، مصر و ترکیه می‌شود.

هر چند که ایران جزو پایه‌گذاران این صنعت در این منطقه بود، اما امروزه سهم چندان قابل توجهی از تولید منطقه ندارد. ایران در سال 2018، تقریبا حدود 310 هزار تن آلومینیوم اولیه تولید کرد که نسبت به سال 2017، افت 8.5 درصدی داشت. این در حالی بود که طی این دوره، با بازیابی واحد ذوب عمان، حجم تولید سایر کشورها، خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزایش یافت. این امر سبب شد تا سهم ایران از تولید منطقه در سال 2018، با 0.6 واحد درصد افت نسبت به سال 2017، به کمتر از 5.1 درصد برسد. گفتنی است که وقفه تولیدی در واحد ذوب عمان به‌دلیل قطعی برق، باعث افت شدید تولید آلومینیوم این کشور در سال 2017 شده بود؛ هر چند که این قطعی برق تنها برای چند ساعت به‌طول انجامید اما سبب شد تا برای چند ماه واحد ذوب عمان (آلومینیوم صحار) تنها با حدود نیمی از ظرفیت خود تولید کند.

در عین حال، با بازیابی واحد ذوب عمان و همچنین راه‌اندازی بخشی از پروژه توسعه خط 6 شرکت آلبای بحرین در اواخر سال 2018، در کنار بهبود فرآیند تولید شرکت EGA امارات که منجر به افزایش تولید این شرکت شد، تولید کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2018، با رشد 3.5 درصدی همراه شد و به حدود 5 میلیون و 350 هزار تن رسید. در پی این امر، سهم این کشورها از تولید کل منطقه نیز افزایش یافت؛ به‌ نحوی که 88.6 درصد از کل تولید آلومینیوم این منطقه در سال 2018 به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اختصاص داشت که این میزان نیز نسبت به سال 2017، بالغ بر 0.8 واحد درصد بیشتر بود. انتظار می‌رود که با راه‌اندازی کامل پروژه توسعه‌ای خط 6 شرکت آلبای بحرین در سال جاری که ظرفیت تولید این کشور را تقریبا تا دو برابر افزایش می‌دهد، شاهد رشد بیشتر سهم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بازار تولید آلومینیوم اولیه باشیم.

در این میان تولید کشورهای ترکیه و مصر، کمتر شاهد افت و خیز در سال‌های پایانی از دوره مورد بررسی بود. در حالی که انتظار می‌رود ترکیه در سال 2018، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا مقداری از تولید آلومینیوم آن کاسته شده باشد؛ در عین حال، مصر با رشد تولید همراه شد که سبب شد تا مجموع آن دو تقریبا در سطحی ثابت باقی بماند.

 

تعداد بازدید : 944

ثبت نظر

ارسال