Fa En چهارشنبه 29 فروردین 1403 ساعت 3 و 24 دقیقه

بی‌تفاوتی قیمت آلومینیوم نسبت به عوامل بنیادی

بی‌تفاوتی قیمت آلومینیوم نسبت به عوامل بنیادی

باشگاه آلومینیوم: با نزدیک شدن سه ماهه پایانی سال 2019، می‌توان در مورد عملکرد قیمت آلومینیوم در این سال اینگونه بیان کرد که قیمت در ماه‌های اخیر نسبت به عوامل افزاینده بنیادی بی‌تفاوت بود.

شنبه 20 مهر 1398 ساعت 22:0

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین و به نقل از Fastmarkets MB، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در بیشتر طول سال جاری، پایین‌تر از سطح دو هزار دلار بر تن بود و بر خلاف کاهش موجودی چشم‌گیر که تا نزدیک پایین‌ترین سطح در یک دهه گذشته نیز کاهش داشت، از آغاز ماه می، آلومینیوم با قیمت کمتر از یک هزار و 800 دلار بر تن در بورس فلزات لندن معامله شده است؛ گفتنی است که موجودی قابل فروش آلومینیوم از ماه ژانویه بالاتر از یک میلیون تن نرفته است. بنا بر تخمین‌ها و مطالعات Fastmarkets MB، بازارهای جهانی آلومینیوم در سال جاری کمبود عرضه یک میلیون و 800 هزار تنی را پیش‌بینی می‌کند.

با وجود کاهش چشم‌گیر قیمت مواد اولیه (آلومینا) نسبت به سال گذشته، به دلیل قیمت پایین آلومینیوم، مواد اولیه همچنان سهم زیادی در قیمت آلومینیوم دارند. شاخص قیمت FOB آلومینای استرالیا در روز 16 سپامبر 293.22 دلار بر تن بود که سهم 17 درصدی از قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن داشت؛ این سطح قیمت، حاشیه سود تولیدکنندگان آلومینیوم را کاهش می‌دهد.

قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن پایین‌تر از یک هزار و 800 دلار بر تن باقی مانده است که نشان‌دهنده عدم اعتماد خریدار است. در حالی که موقعیت خرید در بورس فلزات لندن از ماه می محدود بوده است اما موقعیت فروش هنوز نزدیک سطح رکورد تابستان است. در هشت ماه نخست سال، یک هزار و 988 لات به موقعیت‌های خرید اضافه شد، این در حالی بود که طی همین دوره 25 هزار و 604 لات به موقعیت‌های فروش اضافه شد تا بازار را در حالت رکود قیمت نگه دارد.

یکی از دلایلی که قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به عوامل بنیادی بی‌تفاوت بوده، می‌تواند این باشد که انگیزه سرمایه‌گذاران تحت تاثیر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و همچنین صادرات قوی محصولات نیمه‌ساخته چین کاهش داشته است. صادرات محصولات نیمه‌ساخته چین در سال 2017 و 2018 به ترتیب رشد 4 درصدی و 23.3 درصدی داشته است. این رشد حتی در سال جاری نیز ادامه یافته است، به‌طوری که صادرات نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی چین در نیمه ابتدایی سال 2019 رشد 8.2 درصدی داشت. صادرات چین می‌تواند یکی از عوامل کاهش تقاضای آلومینیوم خارج از چین و همچنین یکی از دلایل کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به آلومینیوم در بورس فلزات لندن باشد. احتمال تغییر این عوامل در آینده نزدیک، بسیار اندک است.

 

 

تعداد بازدید : 813

ثبت نظر

ارسال