Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 12 دقیقه

کاهش چشمگیر قیمت مس در بازار

کاهش چشمگیر قیمت مس در بازار

باشگاه آلومینیوم: کاهش چشمگیر قیمت مس از روز جمعه (4 اکتبر) تاکنون موجب نگرانی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت مس شده است.

دوشنبه 15 مهر 1398 ساعت 14:43

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، از اولین روز هفتة گذشته تا روز جمعه، قیمت مس به‌تدریج کاهش یافت به‌طوری‌که از روز دوشنبه (30 سپتامبر) تا جمعه (4 اکتبر) قیمت مس با 2.3 درصد کاهش به ۵۶۳۴ دلار/تن رسید.

مهمترین عامل کاهش قیمت مس در بازار، رکود اقتصادی در سطح جهان و به‌خصوص ایالات‌متحده است. البته این رکود اقتصادی تنها شامل ایالات‌متحده نمی‌شود و تمام جهان را دربر گرفته است. با نگاهی کوتاه به بازار جهانی تولید خودرو، به‌راحتی می‌توان کاهش تقاضای فلزات را مشاهده کرد.

فلز مس به‌طور گسترده در صنایع تولید انرژی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. چین بیش از نیمی از مس موردنیاز جهان را تأمین می‌کند و حال که روابط تجاری میان چین و ایالات‌متحده برهم خورده، همین تقاضای مس چین، تحت‌تأثیر این مسأله قرار گرفته است. فلز مس تنها در یک روز پنج‌شنبه بعدازظهر (3 اکتبر) تا جمعه بعدازظهر (4 اکتبر) از ۵۶۲۵ دلار/تن به 5598 دلار/تن کاهش یافت.

فلز نیکل در بازار شرایطی متفاوت با مس داشته است. قیمت نیکل با 0.9 درصد افزایش در دو سه روز آخر هفتة گذشته به 17775 دلار/تن رسید. علت این افزایش قیمت، کاهش موجودی این فلز به 133128 تن در بورس فلزات لندن (LME) بوده است.

رویدادهای مؤثر بر بازار مس: اعتصاب در معدن آنتوفاگاستای شیلی (Antofagasta) موجب کمبود موجودی مس در بازار شده است. ازطرفی شرکت ژاپنی پان پاسیفیک(Pan Pacific)  روز جمعه اعلام کرد که طی ۶ ماه آینده، ۳۰۲ هزار تن مس تصفیه‌شده به بازار عرضه خواهد کرد که 1.9 درصد بیشتر از عرضة مس این شرکت در سال قبل از آن است. طی دو روز آخر هفتة گذشته (پنجشنبه و جمعه)، فلز روی با 0.9 درصد افزایش قیمت از 2323 دلار در روز ۳ اکتبر به 2344 دلار/تن رسید. سرب نیز با 0.8 درصد افزایش از 2095 دلار به 2147 دلار/تن افزایش یافت و قیمت قلع از 16425 دلار/تن به 16330 دلار/تن کاهش قیمت داشت.

(این تحلیل مربوط به ۲۴ ساعت از پنج‌شنبه بعدازظهر تا جمعه بعدازظهر هفتة گذشته است)

تعداد بازدید : 1230

ثبت نظر

ارسال