Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 20 و 56 دقیقه

محدودیت‌های بورسی در شهریور ماه فروش ایرالکو را کاهش داد

محدودیت‌های بورسی در شهریور ماه فروش ایرالکو را کاهش داد

باشگاه آلومینیوم: شرکت ‌آلومینیوم ایران (ایرالکو)، در یک سال اخیر، علی‌رغم سیاست‌ها و اقدامات تبیین شده از سوی مدیران این شرکت، در جهت پیشرفت و افزایش میزان سوددهی این کارخانه، نتوانست به فروش چشمگیر و بالایی دست یابد و دلیل اصلی این امر، محدودیت‌های تعیین شده از سوی بورس کالا برای خرید شمش و بیلت است، به گونه‌ای که تنها شرکت‌های انگشت‌شماری می‌توانند از بورس خرید کنند؛ این سقف خرید برای شرکت‌ها، امکان فروش بیشتر را از این شرکت گرفته است و در نهایت این امر به تولیدکننده محصولات آلومینیومی نیز آسیب می‌رساند، به این ترتیب که تولیدکننده میانی نیز باید میزان نیاز بیشتر را از بازار آزاد خرید کند و اینگونه مقررات در هیچ کشوری مرسوم نیست و در حقیقت موجب زیان‌ده شدن شرکت‌های بزرگ در کشور می‌شود.

سه شنبه 9 مهر 1398 ساعت 23:30

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، همان‌طور که در نمودار 1 آمده است، شرکت تولیدی آلومینیوم ایران طی شهریور ماه، دو هزار و 970 میلیارد و 980 میلیون ریال از محل فروش آلومینیوم درآمد کسب کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 0.2 درصد رشد یافته البته طی 6 ماه ابتدای سال قبل فروش شمش خالص ایرالکو 53 هزار و 511 تن، شمش خالص صادراتی 16 هزار و 992 تن، شمش آلیاژی 8704 تن و  بیلت خالص 7986 تن بوده که  میزان فروش 6 ماهه سال 98 به یک هزار و 667 میلیارد تومان رسیده که 49 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

میزان تولید، فروش و درآمد شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه، روند نزولی را نشان می‌دهد. این کاهش میزان فعالیت این شرکت می‌تواند تحت تاثیر افت میزان تقاضا برای خرید شمش و بیلت خالص آلومینیومی در کشور باشد، همچنین مشکلات موجود در خصوص دسترسی به مواد اولیه (آلومینا) و تحریم‌های وضع شده، امکان تولید و صادرات محصولات آلومینیومی را به طور فزاینده‌ای کاهش داده است.

البته گفتنی است، شرکت ایرالکو در حال حاضر با 100 درصد توان تولیدی خود فعالیت می‌کند و میزان تولیدات این شرکت، بیشتر از سال‌های گذشته شده اما موانع موجود در کشور، موجب شده که این شرکت تولیدکننده شمش و بیلت خالص نتواند تمام میزان تولیدی خود را در بورس به فروش برساند و مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگینی برای انبار داری محصولات تولیدی باشد.

از سوی دیگر، در سال جاری، به دلیل افزایش حمل و نقل و بیشتر شدن موانع تجاری، صادرات شمش‌ صرفه اقتصادی ندارد و در صورت صادرات، این شرکت باید محصول تولیدی خود را با قیمت کمتری در بازارهای جهانی به فروش برساند و به همین جهت، عرضه و فروش محصولات تولیدی در داخل کشور برای شرکت مقرون به صرفه‌تر است.

عدم فعالیت دوماهه ایرالکو در زمینه بیلت

شرکت آلومینیوم ایران شمش خالص، شمش آلیاژی و بیلت تولید می‌کند که البته در شهریور ماه و مرداد ماه، در زمینه تولید بیلت فعالیتی نداشته، این درحالی است که شرکت ایرالکو در شهریور ماه سال 97، یک هزار و 823 تن در این حوزه تولید داشت و در تیر ماه سال 98، نیز میزان تولیدات این شرکت 956 تن بوده است.

با بررسی روند تولیدات این شرکت از ابتدای سال تاکنون، به این نتیجه می‌رسیم که هر ماه، میزان فعالیت این شرکت در زمینه تولید بیلت، کاهشی بوده و با اینکه ایرالکو جزو معدود شرکت‌هایی است که در زمینه تولید بیلت خالص آلومینیومی فعالیت می‌کند اما شرایط و وضعیت خرید و فروش بیلت در کشور به گونه‌ای بوده که موجب شده این شرکت تمایلی به تولید و فعالیت در این حوزه نداشته باشد.

همچنین، عدم تولید بیلت آلومینیومی توسط این شرکت در دو ماه اخیر و کاهش میزان تولید بیلت خالص از ابتدای سال تاکنون و عرضه نامتوازن آن در بورس، موجب شده که شرکت‌های کوچک تولیدکننده آلومینیوم در کشور، واحدهای ریخت بیلت را در کارخانه خود احداث کنند که این اقدام در مجموع، صرفه اقتصادی برای کشور ندارد.

گفتنی است، میزان تولید بیلت در سه ماه اول سال، هفت هزار و 65 تن بود که در سه ماه دوم سال به 956 تن کاهش یافت، به این ترتیب، میزان فعالیت این شرکت به یک هفتم فصل بهار رسید.

با وجود اینکه شرکت ایرالکو در حوزه بیلت آلومینیومی فعالیتی نداشته اما به دلیل داشتن این محصول در انبار و عرضه 972 تنی آن در بازار، شاهد رشد 2 درصدی در زمینه فروش این محصول نسبت به مرداد ماه بوده‌ایم، به گونه‌ای که این شرکت در ماه گذشته (مرداد ماه)، 318 تن، فروش داشته است.

فروش بیلت شرکت آلومینیوم ایران در سه ماه دوم سال جاری، یک هزار و 646 تن بود که نسبت به سه ماه آغازین سال که میزان فروش این شرکت، دو هزار و 873 تن بود، افت 0.43 درصدی را شاهد هستیم اما در سال گذشته، شرکت ایرالکو توانسته بود در مدت زمان مشابه در سال گذشته، پنج هزار و 161 تن، بیلت تولید خود را در بورس به فروش برساند.

با توجه به کاهش قیمت آلومینیوم در جهان، نرخ فروش تمام محصولات تولیدی این شرکت به طور فزاینده‌ای کاهش یافته است، به گونه‌ای که نرخ فروش بیلت خالص آلومینیومی از 241 هزار و 34 ریال به ازای هر تن به 231 هزار و 718 ریال به ازای هر تن، کاهش داشته است.

میانگین نرخ فروش در سه ماه اول سال 98، 245 هزار و 385 ریال به ازای هر تن بود که در سه ماه دوم سال، میانگین این میزان به 239 هزار و 752 ریال به ازای هر تن کاهش یافت.

رشد نرخ فروش شمش خالص صادراتی

حائز اهمیت است که شرکت ایرالکو میزان تولیدات خود را در زمینه شمش خالص آلومینیومی 5.8 درصد نسبت به ماه قبل (مرداد ماه) کاهش داده، به گونه‌ای که تولیدات شمش خالص آلومینیومی از 14 هزار و 241 تن (در مرداد ماه) به 13 هزار و 408 تن (در شهریور ماه) رسیده که روند تولید این شرکت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که 12 هزار و 430 تن تولید داشته، رشد داشته است.

گفتنی است، میزان تقاضا و فروش برای این محصول آلومینیومی در ماه اخیر، کمتر شده است؛ به گونه‌ای که فروش شمش خالص آلومینیومی 14.4 درصد نسبت به ماه قبل (مرداد ماه) کاهش داشته و این کاهش میزان فروش نسبت به سال گذشته 11.5درصد بوده است و با اینکه تمام میزان شمش‌هایی که به منظور صادرات تولید شده بود، به فروش رسید اما میزان تقاضا و فروش در داخل کشور، طی یک ماه اخیر کمتر از میزان عرضه بوده است.

البته تقاضا برای تولید شمش خالص آلومینیومی به منظور صادرات در این یک ماه اخیر نیز کاهش داشته، به گونه‌ای که در مرداد ماه، این شرکت سه هزار و 842 تن شمش خالص آلومینیومی  صادر کرد که این میزان در شهریور ماه، به دو هزار و 408 تن کاهش یافت.

همچنین مبلغ فروش شمش خالص آلومینیومی در بورس کالا در مرداد ماه، 224 هزار و 656 ریال به ازای هر تن بوده که در شهریور ماه به 215 هزار و 759 ریال به ازای هر تن رسید، میانگین نرخ فروش شمش خالص صادراتی ایرالکو، در سه ماه دوم سال 98، نسبت به سه ماه آغازین سال ، 0.04 درصد رشد داشت، به گونه‌ای که از 192 هزار و 439 ریال به ازای هر تن به 201 هزار و 670 ریال به ازای هر تن رسید.

یک درصد رشد تولید شمش آلیاژی در سه ماه دوم سال

شمش آلیاژی، سومین محصول تولیدی این شرکت است که در ماه اخیر شرکت آلومینیوم ایران در این زمینه، تولیدی نداشته است، در حالی که در مرداد ماه میزان تولیدات این شرکت 291 تن بود که 100 درصد کاهش تولید را نسبت به ماه قبل از آن شاهد هستیم. البته میزان تولیدات شمش آلیاژی در سه ماه دوم سال، در مجموع 942 تن بود که نسبت به مجموع تولیدات در سه ماه اول سال که تولیدات 473 بود، رشد 1 درصدی را شاهد هستیم.

در شهریور ماه، شرکت ایرالکو توانست 131 تن شمش آلیاژی موجود در انبار خود را در بازار به فروش برساند که نسبت به مرداد ماه میزان فروش شمش آلیاژی 61.6 درصد کاهش داشته و نسبت به مدت زمان مشابه در سال 97، این میزان افت حدود 69 درصد بوده است.

مبلغ فروش شمش آلیاژی در شهریور ماه، 244 هزار و 473 ریال به ازای هر تن بود که نسبت به ماه قبل از آن که مبلغ فروش 237 هزار و 692 ریال به ازای هر تن بود، شمش آلیاژی 2.9 درصد رشد را تجربه کرد که البته نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، مبلغ فروش 6.5 درصد افت داشت.

 

0.2 درصد رشد شهریور ماه درآمد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته

همان‌طور که در نمودار 2 نشان داده شده، ایرالکو در شهریور ماه سال 98، جمعا حدود 13 هزار و 408 تن آلومینیوم تولید کرد که نسبت به ماه پیش از آن 7.7 درصد کاهش داشت و نسبت به دوره مشابه سال گذشته میزان تولیدات 7.4 درصد افت پیدا کرده است.

 همچنین میزان فروش این شرکت در شهریور ماه، جمعا حدود 13 هزار و 944 تن بوده که نسبت به ماه پیش از آن 10.9 درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10.2 درصد کاهش  داشته است. در نهایت این شرکت تولیدی طی شهریور ماه، دو هزار و 970 میلیارد و 980 میلیون ریال از محل فروش آلومینیوم درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن 13.7 درصد افت درآمد داشته و این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 0.2 درصد رشد یافته البته طی 6 ماه ابتدای سال قبل فروش شمش خالص ایرالکو 53 هزار و 511 تن، شمش خالص صادراتی 16 هزار و 992 تن، شمش آلیاژی 8704 تن و  بیلت خالص 7986 تن بوده که  میزان فروش 6 ماهه سال 98 به یک هزار و 667 میلیارد تومان رسیده که 49 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

تعداد بازدید : 1038

ثبت نظر

ارسال