Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 48 دقیقه

رشد قیمت آلومینیوم در ایران به موازات رشد نرخ ارز و LME

رشد قیمت آلومینیوم در ایران به موازات رشد نرخ ارز و LME

باشگاه آلومینیوم: دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در مورد تاثیرپذیری قیمت آلومینیوم از قیمت انرژی، گفت: انرژی 30 درصد قیمت آلومینیوم را در کشور شامل می‌شود اما بخش عمده و تاثیرگذار بر قیمت آلومینیوم، مواد وارداتی همانند آلومینا، کریولیت و آند است که در این بخش‌ها هزینه‌های زیادی به تولیدکنندگان صنایع بالادستی تحمیل می‌شود.

سه شنبه 26 شهریور 1398 ساعت 9:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، ابوالفضل رضایی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، در خصوص عواملی که بر قیمت آلومینیوم در کشور تاثیرگذار است، اظهار داشت: هزینه بیمه، حمل و نقل، هزینه مبادلات بانکی و ... موجب شده که هزینه تامین مواد اولیه برای صنایع بالادستی، افزایش یابد که این عامل بر قیمت شمش خالص تاثیر می‌گذارد و افزایش و کاهش قیمت انرژی بیشتر بر قیمت LME تاثیر می‌گذارد و با اینکه قیمت آلومینیوم در ایران نیز تحت تاثیر آلومینیوم جهانی است اما به دلیل پرمیوم وضع شده، دامنه تاثیرپذیری شمش در ایران از LME کاهش یافته است.

وی در خصوص افزایش قیمت عرضه هفته جاری شمش آلومینیومی در بورس کالا، بیان کرد: دلیل افزایش قیمت شمش آلومینیومی که در بورس کالا عرضه می‌شود، افزایش قیمت آلومینیوم در بازار بورس جهانی و نرخ ارز نیما است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه تصریح کرد: میانگین هفته گذشته نرخ دلار در سامانه نیما از 10 هزار و 700 تومان به 10 هزار و 900 تومان افزایش یافته و میانگین قیمت آلومینیوم در LME نیز طی یک هفته از یک هزار و 725 دلار به ازای هر تن، به یک هزار و 775 دلار به ازای هر تن رشد داشته است.

رضایی در مورد فرمول ستاد تنظیم بازار، مطرح کرد: طبق فرمول ستاد تنظیم بازار، میانگین قیمت LME طی یک هفته، ضربدر میانگین قیمت ارز در بازار سنا در یک هفته گذشته، ضربدر 1.1 (10 درصد پرمیوم به عنوان کمک به صنایع بالادستی) محاسبه می‌شود.

 

افزایش تقاضا نخواهیم داشت

وی درباره افزایش قیمت آلومینیوم در ایران و در جهان و تاثیر آن بر میزان تقاضا، اذعان کرد: با اینکه قیمت فلز آلومینیوم در ایران و در جهان افزایش یافته اما تقاضا روند صعودی نخواهد داشت و دلیل اصلی عدم تاثیرپذیری تقاضا از قیمت شمش، رکود تورمی موجود در کشور است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا با افزایش قیمت آلومینیوم میزان تقاضا برای خرید بیشتر می‌شد اما در این شرایط اقتصادی کشور، نمی‌توان انتظار افزایش میزان تقاضا و تولید را داشت چون در شرایط رکود تورمی بسیاری از شرکت‌ها تنها به اندازه نیاز یک ماه از بورس خرید می‌کنند.

رضایی با اشاره به وضعیت خرید از بورس در سال گذشته، توضیح داد: در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مداوم شمش آلومینیومی در بورس و در بازار آزاد، تولیدکنندگان برای اینکه تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار نگیرند و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اقدام به خرید مواد اولیه برای مدت طولانی می‌کردند و به همین خاطر میزان تقاضا عموما بیشتر از میزان مصرف و عرضه بود اما در حال حاضر، شرایط تغییر پیدا کرده است.

صادرات متوقف شده و تمایل به تولید کاهش یافته است

وی در خصوص عامل دیگری که بر میزان خرید شمش آلومینیومی تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: در سال جاری، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، صادرات خود را کاهش داده‌اند و دلیل این امر، کاهش میزان سود حاصل از صادرات است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در مورد کاهش حاشیه سود حاصل از صادرات محصولات آلومینیومی و تاثیر آن بر میزان تقاضا، تصریح کرد: در حال حاضر، حاشیه سود حاصل از صادرات محصولات آلومینیومی به سایر کشورها، به دلیل کاهش میزان تفاوت میان ارز آزاد و ارز نیمایی، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی تمایلی به افزایش تولید و صادرات ندارند، به همین خاطر در سال 98 با کاهش میزان تقاضا مواجه بوده‌ایم.

رضایی در ادامه افزود: امسال انگیزه صادراتی کمتر از سال گذشته شده و تنها شرکت‌هایی فعالیت تولیدی خود را به همان منوال سال گذشته دارند که بتوانند محصولی تولید کنند که ارزش افزوده بالایی داشته باشد اما در گذشته، اینگونه نبود و صادرات کاذب وجود داشت.

کاهش قیمت انرژی بر قیمت آلومینیوم جهانی تاثیر می‌گذارد

وی در خصوص تاثیرپذیری قیمت آلومینیوم از کاهش یا افزایش قمیت انرژی، عنوان کرد: قیمت آلومینیوم جهانی تحت تاثیر قیمت انرژی (نفت و گاز) قرار دارد اما در بازار داخلی پارامترهای تاثیرگذار بسیار زیادتر است.

 دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران توضیح داد: مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع بالادستی، اغلب وارداتی است و چون در بخش آلومینا به درستی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته، قیمت شمش آلومینیومی در ایران، تحت تاثیر عوامل مختلف و بیشتری قرار دارد.

عرضه نادرست بیلت آلومینیومی در بورس

رضایی با اشاره به کاهش قیمت بیلت آلومینیومی در بورس کالا، بیان کرد: به دلیل عرضه نادرست بیلت آلومینیومی، کاهش قیمت این محصول چشمگیر و عرضه بیلت با تاخیر 25 روزه صورت گرفته است و در این زمینه بورس، دستورالعمل اساسی برای شرکت‌های تولیدکننده وضع نکرده است.

وی در ادامه مطرح کرد: قیمت بیلت آلومینیومی هفت درصد از شمش خالص آلومینیومی بیشتر است و اگر عرضه بیلت مداوم بود، این نوسانات قیمتی و فرمول‌های تعیین شده، مشخص می‌شد.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص میزان مصرف بیلت در کشور، بیان کرد: بخش عمده‌ای از صنایع تولیدی ما مصرف‌کننده بیلت آلومینیومی است اما در حال حاضر با این برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اکثر شرکت‌ها به خرید بیلت‌های ریختگی سوق یافته‌اند.

رضایی در پایان گفت: شرکت‌های مصرف‌کننده بیلت آلومینیومی به دلیل اینکه از توزیع بیلت در بورس کالا مطمئن نیستند، اقدام به تاسیس واحد ریختگی و تولید بیلت می‌کنند و این اقدام صرفه اقتصادی ندارد اما چون شرکت‌های پایین‌دستی نگران خواب سرمایه هستند و از طرفی برنامه مشخصی نیز برای عرضه بیلت در کشور وجود ندارد، ترجیح می‌دهند واحد تولید بیلت شرکت خود را فعال کنند.

تعداد بازدید : 1120

ثبت نظر

ارسال