Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 2 دقیقه

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم:

امنیت و شفافیت چرخه تولید آلومینیوم زیر چتر بورس کالا

امنیت و شفافیت چرخه تولید آلومینیوم زیر چتر بورس کالا

باشگاه آلومینیوم: بازار آلومینیوم یکی از معدود بازارهایی است که طی ماه های اخیر در گیرودار تحریم و نوسان نرخ ارز، بازاری امن و قابل اطمینان برای فعالان و علاقمندان آن به شمار می‌رود و آنهایی که دستی در این بازار دارند، خوب می‌دانند که مدیریت این بازار در شرایط سخت با کمک نهادهای مختلف و بازارهای کلان اقتصادی مانند بورس کالا امکان‌پذیر است.

یکشنبه 24 شهریور 1398 ساعت 0:34

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در همین رابطه ابوالفضل رضایی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: شرکت‌های تولیدکننده در این صنعت مانند آلومینیوم ایران پیش از افزایش تحریم‌های اخیر، باز هم به دفعات این شرایط را تجربه کرده اند اما نکته در این است که تحریم‌ها تاثیر زیادی در بخش آلومینیوم ندارد؛ البته می‌تواند مقداری از هزینه‌های اولیه تولید را افزایش دهد اما با تجربه‌ای که در دور زدن آنها داشته ایم، موفق به مهار آن و کاهش هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و پودر آلومینیوم شدیم.

وی افزود: فعالان و تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم، بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولیدی را از خارج کشور تامین می‌کردند و در مواقعی که تحریم‌ها محدودیت بیشتری همراه داشت، از شیوه‌های تهاتر با برخی واردکنندگان استفاده می‌شد.

نقش بورس کالا در رونق صنایع آلومینیومی

دبیر سندیکای آلومینیوم به نقش بورس کالا در رونق صنایع آلومینیومی اشاره و اظهار می‌کند: بورس کالا  شفافیت قابل قبولی برای تولید و توزیع مواد اولیه آلومینیوم ایجاد کرده و در حال حاضر  امنیت و اطمینان از ویژگی‌های بازار آلومینیوم است.

به گفته رضایی اگر بورس بتواند با اتخاذ سازوکارهایی در حوزه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به بخش سرمایه در گردش کمک کند در واقع راهگشای بخش تولید خواهد بود که البته ابزارهایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با ورود صنایع به این حوزه ها روند تامین مالی آسان تر شود.

دبیر سندیکای آلومینیوم در ادامه به روند تامین نیاز صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط ارزی و افزایش برخی از مواد اولیه تولیدی، صنعت آلومینیوم ایران نمی‌تواند به تنهایی مواد اولیه مورد نیاز را تامین کند و نیاز به شرکت‌هایی دارد که در این زمینه فعالیت دارند.

رضایی به آماری در این زمینه اشاره و اظهار کرد: ما در شرکت ایرالکو برای یک سال نیازمند تولید ۳۶۰ هزار تن آلومینیوم هستیم و اکنون با توجه به اینکه ظرفیت تولید هر دیگ ۴ هزار تن بوده و شرکت ایرالکو ۱۲۰ هزار تن تولید دارد، هنوز تا مقدار مورد نیاز فاصله داریم و باید با افزایش ظرفیت، آن را تامین کنیم؛ البته ناگفته نماند که ایرالکو در مجموع واحدهای تولیدی که در اختیار دارد حدود ۱۹۰ هزار تن در طول سال تولید می‌کند اما تنها ۱۲۰ هزار تن از این مقدار به شمش آلومینیوم اختصاص دارد و جوابگوی بازار داخل نخواهد بود.

 

دولت با ایجاد راهکاری برای این صنایع می‌تواند به حفظ آن در مدار تولید کمک کند. ایجاد تسهیلات و مرتفع شدن برخی موانع به منظور واردات ورق و شمش‌های ضایعاتی از کشور عراق و استفاده از آن در روند تولید، راهکار پیشنهادی این فعال در انجمن آلومینیوم است.

 

کمک دولت

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به نقش دولت در بهبود وضعیت صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و افزود: دولت با ایجاد راهکاری برای این صنایع می‌تواند به حفظ آن در مدار تولید کمک کند. ایجاد تسهیلات و مرتفع شدن برخی موانع به منظور واردات ورق و شمش‌های ضایعاتی از کشور عراق و استفاده از آن در روند تولید، راهکار پیشنهادی این فعال صنعت آلومینیوم کشور است.

رضایی تاکید کرد که روش فوق می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده، در خلأ تولید بخش‌هایی مانند لوازم خانگی مورد استفاده قرار گیرد و بخشی از قطعات از طریق همین ضایعات تأمین شود.

وی مزیت اصلی واردات ورق و شمش ضایعاتی را افزایش ظرفیت تولید عنوان کرد و ادامه داد: با تلفیق همین ضایعات و شمش‌های آلومینیومی می‌توان به ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید بیشتر هم دست یافت؛ فقط باید دولت در یک استراتژی به ورود این شمش‌ها کار را برای واحدهای تولیدی تسهیل کند.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: دولت می‌تواند با ایجاد چنین بستری به افزایش صادرات هم کمک کند و صادرات را در قبال واردات انجام دهد و تهاتر داشته باشد.

 

تعداد بازدید : 793

ثبت نظر

ارسال