Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 13 دقیقه

کاهش هزینه‌های تولید آلومینیوم نالکو در سال 2018 با وجود رشد قیمت آلومینا

کاهش هزینه‌های تولید آلومینیوم نالکو در سال 2018 با وجود رشد قیمت آلومینا

باشگاه آلومینیوم: شرکت نالکو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینا در هند، در سال 2018 بیش از 2.3 درصد بر حجم تولید آلومینای خود افزود؛ همچنین مقدار تولید آلومینیوم آن نیز در این سال نسبت به سال 2017 بالغ بر 3.4 درصد رشد کرد. این شرکت موفق شد در سال 2018، با کاهش هزینه‌های تولید خود (برخلاف بسیاری از رقبا) حاشیه سود تولید آلومینیوم را بهبود ببخشد.

یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 12:50

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، شرکت نالکوی هند به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده آلومینا در هند، طی سال‌های گذشته موفق به افزایش میزان تولیدات خود شده است. این شرکت در سال 2018 از 7 میلیون 414 هزار تن بوکسیت برداشت شده از معان تحت مالکیت خود در هند، بالغ بر 2 میلیون 153 هزار تن آلومینا تولید کرد که از این میزان نزدیک به 900 هزار تن را برای تولید آلومینیوم مصرف کرد و مابقی را در بازار به‌فروش رساند. نمودار 1، حجم تولید آلومینیوم و آلومینای نالکو را در 5 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، حجم تولید آلومینیوم این شرکت در سال 2018 به‌حدود 440 هزار تن رسید که نسبت به سال 2017 رشد 3.4 درصدی داشت. همچنین میزان تولید آلومینای آن نیز 2.3 درصد نسبت به سال 2017 بیشتر بود.

این میزان از رشد تولید، خصوصا در مقوله آلومینا، در حالی بود که این کشور در چند سال اخیر به‌شدت با کمبود عرضه زغال‌سنگ مواجه است. رشد صنایع پرمصرفی همچون فولادسازی و یا آلومینیوم که علاوه بر تولید آلومینا، از محل تولید برق نیز به زغال‌سنگ وابسته هستند، سبب اوج‌گیری تقاضای زغال‌سنگ در این کشور شده است. در عین حال نیز، اتمام ذخیره برخی از معادن مهم زغال‌سنگ این کشور منجر به ایجاد فاصله‌ای بین عرضه و تقاضا شده است. با این حال، شرکت نالکو به‌واسطه بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی، موفق به تأمین کافی زغال‌سنگ مورد نیاز خود، چه برای تولید آلومینا و چه برای تولید برق شد و توانست به رشد تولید خود ادامه دهد.

همان‌طور که در نمودار 1 نیز مشخص آلومینا بخش بیشتری از حجم فروش شرکت نالکو را تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری که حتی با وجود قیمت بسیار کمتر آلومینا در مقایسه با آلومینیوم (هر تن آلومینا کمتر از یک پنجم آلومینیوم ارزش دارد)، تقریبا درآمد نالکو از محل فروش آلومینا با درآمد حاصل از فروش آلومینیوم آن برابری می‌کند. تناژ بالای تولید آلومینای این شرکت سبب شده تا هزینه‌های تولید آن به‌ازای هر واحد آلومینا کاهش یابد و این امر تأثیر چشم‌گیری در میزان حاشیه سود آن داشته است.

نمودار 2، نتایج مالی و اقتصادی نالکو را طی 5 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، همواره بخش آلومینای نالکو حاشیه EBITDA بالایی را رقم زده است و حتی در سال 2018، به‌دلیل افزایش قیمت آلومینا در بازارهای بین‌المللی حاشیه EBITDA آن از مرز 30 درصد نیز فراتر رفت و به 32 درصد رسید. این در حالی بود که حاشیه EBITDA آن در بخش آلومینیوم دست‌خوش تغییرات شگرفی شد و حتی در سال‌های 2015 و 2016 که زمان کمینه قیمت آلومینیوم در بازار بود، شرکت نالکو از محل تولید آلومینیوم ضرر کرد. با این حال، پس از سال 2016 هزینه‌های تولید هر تن آلومینیوم آن نیز کاهش یافت؛ به‌طوری که بر خلاف بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم در سال 2018 که به‌دلیل افزایش چشم‌گیر قیمت آلومینا با رشد بی‌سابقه هزینه‌های تولید آلومینیوم مواجه شدند، نالکو موفق به کاهش نزدیک به 10 درصدی هزینه‌های تولید خود شد.

این امر سبب شد تا بخش آلومینیوم آن نیز از حاشیه ضرر خارج شده و وارد حاشیه سود شود؛ به‌طوری که در سال 2018، حاشیه EBITDA نالکو در بخش تولید آلومینیوم به بیش از 11 درصد رسید که تقریبا نزدیک به حاشیه EBITDA آن در سال 2014 بود؛ با این تفاوت که عامل اصلی حاشیه سود نالکو در سال 2014، رشد قیمت آلومینیوم و بهره‌مندی از ساز و کار بازارهای بین‌المللی بود، در حالی که در سال 2018، عامل اصلی آن کاهش هزینه‌های تولید آلومینیوم این شرکت بود.

 

تعداد بازدید : 1114

ثبت نظر

ارسال