Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 25 دقیقه

سبحانی‌فر تشریح کرد: مصائب تولیدکنندگان پایین دست آلومینیوم؛ از افزایش هزینه‌های تولید تا تامین مواد اولیه!

سبحانی‌فر تشریح کرد: مصائب تولیدکنندگان پایین دست آلومینیوم؛ از افزایش هزینه‌های تولید تا تامین مواد اولیه!

باشگاه آلومینیوم: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش هزینه‌های تولید، تامین مواد اولیه و تحریم را از جمله دغدغه‌های تولیدکنندگان پایین‌دست آلومینیوم برشمرد.

یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 2:14

 

به گزارش باشگاه آلومینیوم، رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت صنعت آلومینیوم کشور، گفت: آلومینیوم یکی از فلزات اساسی محسوب می‌شود که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، خودروسازی، حمل و نقل، صنایع دفاعی، بسته بندی، الکترونیک و ... دارد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سنگ معدن بوکسیت مهم‌ترین ماده اولیه تولید آلومینیوم است، افزود: پودر آلومینا به دست آمده از فرآوری بوکسیت برای تولید شمش آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به صنایع بالادستی آلومینیوم اشاره و یادآور شد: شرکت آلومینیوم ایران در استان مرکزی، شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال در استان هرمزگان و شرکت آلومینای ایران در استان خراسان شمالی تولیدکنندگان عمده شمش آلومینیوم خالص و آلیاژی کشور هستند که در مجموع ظرفیتی حدود ۵۰۰ هزار تُن دارند.

۱۱ هزار واحد تولیدی در صنایع پایین دستی آلومینیوم فعال هستند

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: در صنایع پایین دستی آلومینیوم، نیز بیش از ۱۱ هزار واحد تولیدی فعال هستند که شمش آلومینیوم خالص و آلیاژی تولید شده در بخش بالادست مواد اولیه این صنایع را تامین می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصرف سالانه شمش آلومینیوم در کشور را ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تُن دانست و ادامه داد: میزان تولید واقعی شمش آلومینیوم خالص و آلیاژی کشور در سال ۹۶ حدود ۳۳۷ هزار تُن و در سال ۹۷ حدود ۲۹۷ هزار تُن بود.

پودر آلومینا و پترولیوم کک اسفنجی موردنیاز تولید آلومینیوم وارداتی است

سبحانی‌فر با بیان اینکه پودر آلومینا و پترولیوم کک اسفنجی مهم‌ترین مواد اولیه و مصرفی صنعت آلومینیوم هستند که به طور عمده از خارج از کشور تامین می‌شود، تصریح کرد: برای تولید هر تُن شمش آلومینیوم حدود ۲ تُن پودر آلومینا و ۴۵۰ کیلوگرم پترولیوم کوک اسفنجی مورد نیاز است.

میزان تولید پودر آلومینای ایران حدود ۲۵۰ هزار تُن در سال بوده که کمتر از ۴۰ درصد نیاز فعلی کشور به این ماده را تأمین می‌کند همچنین به دلیل عدم تولید پترولیوم کک اسفنجی تمام کوک مورد نیاز در این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میزان تولید پودر آلومینای ایران حدود ۲۵۰ هزار تُن در سال بوده که کمتر از ۴۰ درصد نیاز فعلی کشور به این ماده را تأمین می‌کند همچنین به دلیل عدم تولید پترولیوم کک اسفنجی تمام کوک مورد نیاز در این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود.

مواد اولیه موردنیاز صنعت آلومینیوم از کشورهایی مانند چین، هند و استرالیا تامین می‌شود

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه موردنیاز صنعت آلومینیوم از طریق تهاتر با شمش آلومینیوم یا سایر کالاها از کشورهایی مانند چین، هند و استرالیا تامین می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر فلز آلومینیوم در لیست اقلام تحریمی قرار گرفته به همین دلیل برای انتقال پول، حمل و نقل و... با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

زیرساخت‌های صنعت آلومینیوم کشور با اهداف چشم‌انداز آن همخوانی ندارد

به زعم سبحانی‌فر زیرساخت‌های صنعت آلومینیوم کشور با اهداف چشم‌انداز آن همخوانی ندارد چراکه به دلیل عدم وجود ذخایر کافی بوکسیت عیار بالا در کشور تامین ماده اولیه مورد نیاز صنعت آلومینیوم باید از طریق بهره‌برداری از معادن با عیار پایین، معادن بوکسیت سایر کشورها و واردات پودر آلومینا صورت گیرد.

وی چالش تامین مواد اولیه را مهمترین چالش صنایع بالادستی و پایین دستی زنجیره تولید آلومینیوم دانست و گفت: سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز در این زنجیره باید به اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تبدیل شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس تهاتر پودر آلومینا با سایر کالاها را یکی از راهکارهای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید آلومینیوم در شرایط تحریم دانست و گفت: طراحی روشِ کاری مشخص برای تهاتر و هماهنگی وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک برای کاهش بروکراسی اداری از جمله راهکارهای تسریع فرایندهای تهاتر کالا با کالا است.

تامین شمش آلومینیوم؛ دردسر تولیدکنندگان صنایع پایین دستی

سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: صنایع پایین دستی تولیدکننده محصولات آلومینیومی مانند تولیدکنندگان پروفیل، محصولات ریخته‌گری، قطعات خودرو، ظروف، یراق‌آلات آلومینیومی و ... برای تامین شمش خالص آلومینیومی با چالش‌های بسیار روبه‌رو هستند.

تعداد بازدید : 1006

ثبت نظر

ارسال