Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 12 و 6 دقیقه

کاهش 2 درصدی میزان تولیدات شرکت آلومینیوم ایران در تیرماه98

کاهش 2 درصدی میزان تولیدات شرکت آلومینیوم ایران در تیرماه98

باشگاه آلومینیوم: شرکت آلومینیوم ایران در چهارمین ماه سال 98، میزان تولید بیلت خالص خود را به میزان چشمگیری کاهش داده اما در حوزه شمش آلیاژی و شمش خالص عملکرد روبه رشد و خوبی داشته، دلیل اصلی این امر، افزایش میزان تقاضا در بازار برای شمش آلیاژی بوده است؛ به گونه‌ای که مدیرعامل این شرکت معتقد است که تولید شمش‌های آلیاژی برای شرکت سودآوری بیشتری به همراه دارد.

یکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت 12:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، میزان تولیدات شرکت آلومینیوم ایران در تیر ماه، علی‌رغم افزایش تولید شمش خالص و شمش آلیاژی، به دلیل کاهش تولید بیلت خالص، میزان تولیدات این شرکت روند نزولی داشته است؛ به گونه‌ای که تولید بیلت خالص این شرکت در تیر ماه نسبت به ماه گذشته با کاهش 56 درصدی از 2 هزار و 158 تن به 986 تن رسیده است.

البته حجم تولید شمش خالص این شرکت با افزایش 5.62 درصدی در تیر ماه به نسبت ماه گذشته، از 12 هزار و 815 تن به 13 هزار و 535 تن رسیده و همچنین در زمینه تولید شمش آلیاژی با افزایش 38 درصدی از 473 تن به 651 تن رسیده است که باید توجه داشت که شرکت ایرالکو در دو ماه اول سال، یعنی اردیبهشت ماه و فروردین ماه تولیدی در این زمینه نداشته است.

نمودار1، حجم تولید محصولات مختلف شرکت آلومینیوم ایران در سال جاری را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود؛ تولید شمش خالص ایرالکو، در این چهار ماه اخیر شاهد تغییرات فراوانی بوده است، به گونه‌ای که در اردیبهشت ماه تولید شمش خالص این شرکت به میزان 3.6 درصد افزایش یافت اما در خرداد ماه میزان تولیدات در این زمینه با کاهش 3.8 درصدی مواجه شده و در ماه اخیر میزان تولید شمش خالص رشد مناسبی داشته که البته دلیل اصلی و تاثیرگذار بر این کاهش یا افزایش میزان تولیدات مشخص نیست.

آنچه در بازار خرید و فروش شمش خالص آلومینیومی در این چند ماه اخیر، شاهد آن هستیم؛ این است که با کاهش یافتن میزان فعالیت شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی و میزان تقاضا برای خرید شمش و بیلت خالص در بازار داخلی کاهش یافته است که در همین راستا، شرکت آلومینیوم ایران شمش خالص خود را در بورس عرضه کرده اما نتوانسته فروش کاملی داشته باشد.

در سال جاری برعکس سال گذشته، میزان عرضه آلومینیوم در بورس کالا از تقاضا پیشی گرفته است، به همین جهت شاهد این امر هستیم که در تیر ماه از میزان  13 هزار و 535 تن تولید شمش خالص 4 هزار و 408 تن، صادر شده است.

لازم به ذکر است که صادرات شمش روند رو به رشدی داشته است به گونه‌ای که در تیرماه با 362 درصد افزایش از 954 تن به 4 هزار و 408 تن رسیده است البته فروش شمش خالص در بازارهای خارجی برای شرکت آلومینیوم ایران، مقرون به صرفه و سودآور نیست چون نرخ فروش شمش در بازارهای خارجی 7.8 درصد کمتر از بازار داخلی است، بدین معنا که این شرکت محصول نهایی خود را در بازارهای خارجی به 212 میلیون و 591 هزار و 198 ریال می‌فروشد که این نرخ فروش 16 میلیون 747 هزار و 319 ریال ارزان‌تر از نرخ شمش در بازار داخلی است.

همانطور که در نمودار 2، نشان داده می‌شود میزان فروش این شرکت همواره کمتر از میزان تولید بوده است که البته در ماه اخیر این میزان تفاوت میان عرضه و تقاضا بیشتر از گذشته شده است، به گونه‌ای که حجم فروش این شرکت در تیر ماه به نسبت خرداد ماه، روند نزولی داشته و نمودار حجم فروش محصولات شرکت ایرالکو کاهش 8.3 درصدی در زمینه فروش محصولات تولیدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که از 956 تن بیلت تولیدی، 356 تن بیلت در بازار بورس فروش رفت و همچنین از 13 هزار 535 تن، 10 هزار و 517 تن شمش خالص در بازارهای خارجی و داخلی به فروش رسید و از 651 تن شمش آلیاژی 109 تن فروش داشته است.

این میزان کاهش حجم فروش در نهایت بر میزان درآمد ریالی این شرکت نیز تاثیرگذار بوده و با کاهش 2 درصدی از 2952 میلیارد و 686 میلیون ریال به 2453 میلیارد و 792 میلیون ریال کاهش یافته است، این کاهش حجم تولید و فروش علی‌رغم کامل شدن فاز 5 احیاء این شرکت امری خارج از تصور بود و این انتظار وجود داشت که در این ماه نیز میزان تولیدات روند صعودی داشته باشد که متاسفانه اینگونه نشد.

 

تعداد بازدید : 1177

ثبت نظر

ارسال