Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 26 دقیقه

نصیحتی به رئیس جمهور؛ اتحادیه‌ها را نادیده نگیرید

نصیحتی به رئیس جمهور؛ اتحادیه‌ها را نادیده نگیرید

باشگاه آلومینیوم: رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم با اشاره به مجمع اتحادیه، گفت: فردا درخصوص فعالیت یک ساله این اتحادیه، به اعضا توضیحاتی ارائه می‌دهیم و درمورد مالیات، راهکارهایی جهت کاهش مشکلات، شیوه‌هایی برای افزایش میزان فعالیت در حوزه آلومینیوم، میزان سود و زیان و ... مباحثی مطرح می‌شود.

سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 ساعت 22:11

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، هبت‌اله فاضلی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، با اشاره به فعالیت این اتحادیه، اظهار داشت: بعد از انقلاب، 70 تعاونی‌ و اتحادیه‌های مردم نهاد در کشور ایجاد شد، این اتحادیه‌ها نقش موثری در تولید، توزیع و تنظیم بازار داشتند.

وی درخصوص نقش مثبت اتحادیه‌ها در کشور، بیان کرد: در آن زمان اتحادیه‌ها دست راست دولت به شمار می‌آمدند و رابط میان دولت و مردم بودند و در زمینه‌های مختلفی همانند جنگ و تحریم‌ها، این اتحادیه‌ها کمک‌های فراوانی به کشور کردند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم با اشاره به کم‌رنگ شدن فعالیت اتحادیه‌ها در کشور، مطرح کرد: بیش از 80 درصد فعالیت اقتصادی کشور، مختص و در انحصار دولت است؛ به خصوص در مسائل ارزی که تمام امور به صورت دستوری درآمده است، درصورتی که نباید اینگونه باشد. به همین خاطر به دولت و رئیس جمهور توصیه و نصیحت می‌کنم که این نهادهای مردم نهاد را نادیده نگیرد و از کمک‌های آن‌ها استفاده کند.

فاضلی در ادامه عنوان کرد: در سال‌های اخیر، فعالیت اتحادیه‌ها تاحدودی ضعیف شده و نقش اساسی خود را از دست داده است اما با این حال سه هزار و 100 نفر عضو این اتحادیه هستند.

وی درمورد خصوصی‌سازی شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی در کشور، خاطرنشان کرد: عمده فعالیت انجام شده در کشور همانند تولید شمش و بیلت توسط دولت و شرکت‌های خصولتی انجام می‌شود و خصوصی‌سازی آنگونه که در  سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی رواج دارد، در ایران شکل نگرفته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم با اشاره به اتحادیه‌های فعال در کشور، اظهار کرد: اتاق اصناف، اتحادیه صنایع و معادن، سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و ... وجود دارند و باید محوری‌ترین تصمیمات توسط این اتحادیه‌ها گرفته شود که متاسفانه این‌گونه نیست.

فاضلی در ادامه مطرح کرد: اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود که در حال حاضر، بیش از 80 درصد فعالیت‌های انجام گرفته در کشور، توسط دولت صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم درباره تسلط کامل دولت بر اقتصاد، توضیح داد: زمانی که عمده تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها توسط دولت انجام شود، مسلما هیچ‌گاه این دو بخش (خصوصی و اتحادیه‌ای) رشد نمی‌کنند، در صورتی که در سایر کشورها، اتحادیه‌ها و اصناف تصمیم‌گیری‌ها را انجام می‌دهند و دولت نقش نظارتی و هدایتی دارد اما در کشور، دولت عمده اقدامات را انجام می‌دهد و از هیچ اتحادیه‌ای مشورت نمی‌گیرد و برای همین است که دولت تا این اندازه در زمینه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و ... مشکل دارد.

دولت‌های پیشین بیشتر به اتحادیه‌ها بها و اختیار می‌دادند

فاضلی با اشاره به اختیاراتی که دولت‌های پیشین به اتحادیه‌ها دادند، عنوان کرد: اختیاراتی که در دوره‌های گذشته به ما می‌دادند در این دوره، خیلی کمتر شده است مثلا وزارت صنعت، معدن وتجارت، جلسات کمی با ما برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: وزرای سابق هر زمانی که در زمینه تولید، تامین مواد اولیه و ... فعالین و صنعتگران مشکل داشتند؛ اتحادیه‌ها، سندیکا و اصناف را دعوت و مشکلات را جویا می‌شدند اما در حال حاضر، علی‌رغم تمام مشکلات موجود، جلسه‌ای با ما برگزار نمی‌کنند و کاملاً کمک‌های که ما می‌توانیم به دولت انجام بدهیم، را نا دیده می‌گیرند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم با اشاره به تدبیری که باید در زمینه اقتصادی و صنعتی در کشور وجود داشته باشد، گفت: دولت در حال حاضر هیچ تدبیر مشخصی برای بهبود وضعیت ندارد و حتی حاضر نیست در این زمینه از اتحادیه‌های مردم نهاد نیز کمک بگیرد.

 

تعداد بازدید : 684

ثبت نظر

ارسال