Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 12 و 33 دقیقه

واکنش معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران به صحبت‌های دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره پرمیوم 170 دلاری صنایع پایین‌دستی برای کمک به بالادستی‌ها!

واکنش معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران به صحبت‌های دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره پرمیوم 170 دلاری صنایع پایین‌دستی برای کمک به بالادستی‌ها!

باشگاه آلومینیوم: در پاسخ به انتشار صحبت‌هایی از آقای ابوالفضل رضایی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در تاریخ 98/04/25 باعنوان « پرمیوم 170 دلاری آلومینیوم برای کمک به صنایع بالادستی»، آقای علی بهشتی معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) اطلاعاتی را در اختیار نشریه آلومینیوم قرارداده است که عیناً به اطلاع می‌رسانیم:

دوشنبه 31 تیر 1398 ساعت 10:2

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در پاسخ به انتشار صحبت‌هایی از آقای ابوالفضل رضایی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در تاریخ 98/04/25 باعنوان « پرمیوم 170 دلاری آلومینیوم برای کمک به صنایع بالادستی»، آقای علی بهشتی معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) اطلاعاتی را در اختیار نشریه آلومینیوم قرارداده است که عیناً به اطلاع می‌رسانیم:

 

١-فروش آلومینیوم در بورس کالای ایران طبق فرمول زیر انجام می‌شود:

LME *1/1 *نرخ تسعیر ارز

لازم به توضیح است: نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ خرید و فروش ارز سامانه نیما در هفته قبل از فروش آلومینیوم دربورس کالا محاسبه می‌شود و برای مثال این نرخ برای عرضه در این هفته با مبلغ ١١٦٢٩٦ریال محاسبه شده است.

نرخ LME نیز میانگین نرخ قیمت بورس فلزات لندن در هفته قبل از عرضه در بورس کالا است که برای این هفته 1821/5 دلار محاسبه شده است.

لذا با توجه به آنچه گفته شد قیمت پایه شمش خالص 99.7 درصد ایرالکو برای هفته جاری ٢٣٣٠١٦ ریال قیمت گذاری شده است.

باتوجه به کاهش اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد در هفته‌های اخیر، رانت حاصل از این اختلاف نیز کاهش یافته است و این سبب کاهش تقاضای کاذب شده است که خود باعث عدم رقابت خریداران شده و در این حالت انتظار فروش براساس نرخ پایه می‌باشد.

لازم است توجه همگان را به این نکته جلب نمایم که از ابتدای امسال تاکنون بنابر تصمیم دولت محترم، نرخ ارزی که برای تهیه مواد اولیه به شرکتها از جمله ایرالکو تخصیص داده می‌شود براساس ٥٠ درصد نیما و٥٠ درصد نرخ اسکناس سنا محاسبه شده است که اختلافی حدود ٢٠درصد گرانتر نسبت به نرخ تسعیرارز در فرمول فروش دربورس کالا ایجاد می‌نماید که البته این اختلاف در ماه جاری به علت نزدیک شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی کاهش یافته است.

همچنین چنانچه مشکل تحریم وجود نداشت شرکت ایرالکو می‌توانست مطابق با نرخ فروش دیگر رقبای خارجی خود با نرخ  (LME+90 (100 دلار درب کارخانه خود فروش داشته باشد که این نرخ فروش چنانچه ضرب در نرخ تسعیر آخرین خرید مواداولیه یعنی مبلغ ١٢١٩٥٧ریال شود، قیمت پایه صادراتی برای این شرکت ٢٣٣١٢١ریال می‌شود که با فروش داخلی تقریبا برابر می‌باشد و این در حالی است که هزینه‌های خرید خارجی وعوارض گمرکی حذف و ریسک‌های موجود از طرف خریداران شمش داخلی نیز از بین می‌رفت ومنفعت شرکت افزایش می‌یافت.

٢-خرید مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم به علت تحریم های ظالمانه آمریکا با مشکلات زیادی مواجه شده است ودرحال حاضر شرکت ایرالکو نسبت به رقبای خود در دنیا مواد اولیه‌اش را بالغ بر ٤٠درصد گرانتر خریداری می‌کند که علاوه بر گرانی مواد اولیه خریداری شده، هزینه ریسک هدر رفت سرمایه (به علت پیش پرداخت کردن مبلغ خرید)، دیر رسیدن کالا و منصرف شدن فروشنده، توقیف کشتی و غیره را نیز باید بپردازد.

لذا باعنایت به توضیحات فوق سوال اینجاست که واقعاً صنایع پایین دست چه کمکی به صنایع بالادست کرده‌اند؟! آیا محاسبات فوق نشان نمی‌دهد که صنایع پایین دست آلومینیوم همواره درصدد تهیه مواد اولیه ارزانتر از آنچه باید هستند تا بتوانند بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند؟ و حرف َآخر این که صنایع بالادستی آلومینیوم به علت کاهش تقاضا دربورس که خود بدلیل حذف جاذبه اختلاف نرخ ارز نیما وآزاد وهمچنین رکود مسکن وخودروایجاد شده است درآینده‌ای نزدیک دچار مشکل تامین ریال (کاهش فروش داخل) و رویارویی با مشکلات صادرات به علت تحریم ها خواهند شد.

هرگونه انتشار این خبر فقط با ذکر منبع بلامانع است.

تعداد بازدید : 1854

ثبت نظر

ارسال