Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 17 و 0 دقیقه

تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره، شعار است

تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره، شعار است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی که از سال 95 درحوزه ریخته‌گری آلومینیوم و آلیاژهای آن فعالیت دارد، با اشاره به وعده تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره به صنعت‌گران و تولیدکنندگان، گفت: در سال جاری و پس از وضع تحریم‌های جدید صنعت آلومینیوم، وزارت صمت برای حمایت از صنعت‌گران و تولیدکنندگان داخلی، وعده‌هایی در جهت تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره به تولیدکنندگان ارائه داد و در ابتدا صنعت‌گران امیدوار بودند که این تسهیلات بتواند به افزایش میزان نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده کمک کند اما در واقع این‌گونه نشد و تسهیلات کم‌بهره به هیچ فعالی در حوزه صنعت، معدن و تجارت تعلق نگرفت.

دوشنبه 31 تیر 1398 ساعت 7:20

به گزارش باشگاه آلومینیوم سید پرویز حسینی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین با اشاره به امکان رقابت محصولات تولیدی داخلی با محصولات وارداتی، اظهار داشت: رقابت محصولات تولیدی داخلی با محصولات وارداتی، در صورتی امکان‌پذیر است که حمایتی از سرمایه‌گذاران داخلی به عمل آید، به‌گونه‌ای که در یک صنعت پرهزینه‌ای همانند صنعت ریخته‌گری آلومینیومی، سرمایه‌گذار قادر به تامین تمام هزینه‌ها نیست، به همین خاطر، در تمام دنیا، تسهیلات بانکی که به تولیدکنندگان ارائه می‌شود، بازوی کمکی برای حرکت فعالان این حوزه است اما مدیران، با اخذ سود بالا بابت تسهیلات امکان رقابت را از تولیدکننده داخلی به علت افزایش قیمت محصول نهایی، گرفته‌اند.

وی درخصوص مشکلاتی که در زمینه تولید قطعات ریختگی در کشور وجود دارد، بیان کرد: یکی از عمده دلایلی که تولیدکنندگان قطعات ریختگی با آن مواجه هستند بدحسابی و تاخیر در پرداخت شرکت‌های وابسته به دولت است؛ این تاخیر به اندازه‌‌ای است که شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو به دلیل عدم پرداخت به موقع شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در حال حاضر به صورت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی با اشاره به حوزه فعالیتی این شرکت، خاطرنشان کرد: شرکت صنایع جوگی، در گذشته تولیدکننده انواع رینگ و پوسته آلومینیومی خودرو بود اما به دلیل عدم دریافت به موقع معوقات از سوی شرکت‌های خودروسازی، مجبور به تغییر خط تولید شرکت شدیم و در حال حاضر در زمینه تولید قطعات ریختگی لوازم خانگی فعالیت می‌کنیم.

سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت و آسیب رساندن به صنعت ریخته‌گری

حسینی درخصوص عواملی که موجب کاهش فعالیت‌های تولیدی در کشور شده است، عنوان کرد: مجموعه‌ای از عوامل بر فعالیت‌های تولیدی ما در این چند سال اخیر تاثیر گذاشته اما تغییرات نرخ ارز و سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت؛ بیشترین آسیب را به صنعت ریخته‌گری کشور وارد کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این چند سال اخیر، روند سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های دولت و مدیران به گونه‌ای بوده که به جای کمک و حمایت از صنعت ریخته‌گری کشور، به آن صدمات وحشتناکی زده است، به طور مثال در سال‌های گذشته و در یک برهه زمانی کوتاه، میزان تقاضا به دلایل مختلفی همچون رشد ساخت‌وساز، افزایش یافت و تولیدکنندگان برای تولید آن میزان تقاضا، نیاز به زمان داشتند اما دولت در این‌گونه مواقع، بدون هیچ تدبیر و آینده‌نگری سریعا، مجوز واردات محصولات آلومینیومی به کشور را صادر ‌کرد، تعداد این تصمیم‌گیری‌های عجولانه به‌اندازه‌ای در کشور زیاد بوده که تولیدکنندگان داخلی را به‌سمت ورشکستگی کامل هدایت کرده است.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی به ایجاد بازار رقابتی در کشور اشاره و عنوان کرد: هر زمانی که بازار رقابتی در کشور ایجاد شده، شرکت‌های تولیدکننده داخلی مجبور به تعطیلی شده‌اند چون میان محصولات داخلی و خارجی تفاوت‌های شدیدی از لحاظ کیفیت و قیمت وجود دارد و مسلما تولیدکننده داخلی نمی‌تواند در شرایط رقابتی، محصولات خود را به فروش برساند.

شرکت‌های تولیدکننده نقدینگی ندارند

وی به بزرگ‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان قطعات ریختگی در کشور با آن مواجه هستند، اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر، شرکت‌های تولیدکننده با مشکل نقدینگی و تامین منابع مالی برای انجام فعالیت‌های تولیدی خود مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی با اشاره به وام‌هایی که به صنعتگران و تولیدکنندگان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: بسیاری از وام‌های کم بهره‌ای که دولت و وزارت صمت به ما صنعتگران و تولیدکنندگان وعده داده بود، حقیقت نداشت و اجرایی ‌نشد و در حال حاضر، به فعالان این حوزه تنها تسهیلاتی با سود بانکی بسیار بالا تعلق می‌گیرد، این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان در شرایط فعلی که فروشی ندارند، قادر به دریافت این تسهیلات با میزان بهره بالا نیستند.

محدود کردن فعالیت در بازار، تنها راه کمک به تولیدکنندگان داخلی

 حسینی درخصوص وضع قانون ممنوعیت واردات، توضیح داد: وضع قانون ممنوعیت واردات تنها اقدام مفید دولت در این چند سال اخیر بوده است، تولیدکنندگان داخلی تنها توان رقابت با رقبای داخلی را دارند، در واقع هیچ شانسی برای رقابت با محصولات هندی و چینی وجود ندارند.

وی در ادامه افزود: با وضع این قانون، مصرف‌کنندگان مجبور می‌شوند محصولات تولید داخلی را خریداری کنند و این قانون، می‌تواند موجب افزایش میزان فروش ما در سال جاری شود اما باید توجه داشت که فعالیت در حوزه صنعت نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دارد و این اقدامات و قوانین نمی‌تواند دائمی باشد.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دولت، اظهار کرد: قوانین وضع شده در چند سال اخیر مشخص کرده است که دولت نمی‌تواند تصمیم‌گیری‌های بلندمدت مناسبی داشته باشد، این در حالی است که تولیدکنندگان برای خرید دستگاه و ایجاد خط تولید در صنعت ریخته‌گری، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی دارند و اگر قرار باشد تنها برای مدت کوتاه از آن دستگاه استفاده شود، سرمایه‌گذاران تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند.

حسینی در ادامه مطرح کرد: تصمیم‌گیری‌های دولت غالبا 6 ماهه است؛ برای مثال برای کمک به تولیدکنندگان داخلی و افزایش میزان تولیدات با وضع مقررات منع واردات، سیاست‌گذاری‌هایی ‌شده است؛ با اجرای این مقررات میزان تولیدات داخلی افزایش می‌یابد اما متاسفانه با توجه به سابقه دولت، پیش‌بینی می‌شود این قانون تنها 6 ماه در کشور اجرایی خواهد شد؛ در این مدت سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه انجام می‌شود اما پس از 6 ماه منع واردات از بین می‌رود و تولیدکننده، بازار داخلی را نیز از دست می‌دهد، این عدم ثبات در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تولیدکنندگانی همچون ما ضررهای بسیاری به همراه داشته است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در زمینه تولید قطعات ریختگی خودرو، بیان کرد: فعالیت در زمینه تولید قطعات ریختگی خودرو نیاز به سرمایه درگردش بسیار بالایی دارد به طور مثال شرکتی که بخواهد یک میلیون حلقه رینگ در سال تولید کند باید 400 میلیارد تومان سرمایه در چرخش داشته باشد که تامین این میزان سرمایه به راحتی امکان‌پذیر نیست.

تدبیری برای زیرساخت مناسب اندیشیده نشده است

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی با اشاره به خرید و فروش قطعات ریختگی ظروف آلومینیومی، اظهار کرد: خرید و فروش قطعات ریختگی ظروف آلومینیومی از زمانی که قانون منع واردات وضع شده، بهبود یافته است اما به محض اینکه این قانون برداشته شود به دلیل عدم زیرساخت مناسب در صنایع، تمام تولیدکنندگان این حوزه نیز ورشکست می‌شوند.

حسینی با اشاره به کیفیت محصولات خارجی و داخلی، مطرح کرد: در زمینه تولید قطعات ریختگی خودرو به دلیل نداشتن تکنولوژی‌های نوین، امکان تولید قطعات باکیفیت و رقابت با محصولات مشابه خارجی را نداریم و به همین دلیل از سطح تولیدات استاندارد جهانی فاصله گرفته‌ایم.

رقابت با کشور چین امکان‌پذیر نیست

وی درخصوص رقابت محصولات تولیدی داخلی با محصولات وارداتی چینی، بیان کرد: تفاوت قیمتی مهم‌ترین عامل برتری محصولات چینی به نسبت تولیدات داخلی است، از این لحاظ که کیفیت محصولات داخلی و چینی در زمینه تولید قطعات ریختگی برابر است اما تولیدکنندگان چینی محصولات خود را با اندک سود دریافتی می‌فروشند.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی در ادامه تصریح کرد: تولیدکنندگان چینی چون امکان گرفتن وام‌های کم‌بهره را دارند، میزان سود کمی را نیز برای خود تعیین می‌کنند اما تولیدکننده داخلی مجبور است وام‌هایی با سود 30 درصد بگیرد که این میزان بهره، تولیدکنندگان ایرانی را مجبور می‌کند، محصولات خود را با قیمت بسیار بالاتری عرضه کنند.

حسینی در پایان در خصوص حمایت از تولیدکنندگان، گفت: در تمام دنیا، دولت به وسیله تسهیلات بانکی از تولیدکنندگان حمایت می‌کند چون تولیدکنندگان به تنهایی و بدون حمایت دولت نمی‌توانند اقدامی انجام دهند اما تفاوت عمده در میزان سودی است که کشورهای دیگر از تولیدکنندگان می‌گیرند که میزان سود تسهیلات بانکی در کشورهای اروپایی و حتی در برخی کشورهای آسیایی بسیار اندک است.

 

تعداد بازدید : 988

ثبت نظر

ارسال