Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 18 و 23 دقیقه

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد: پرمیوم 170 دلاری آلومینیوم برای کمک به صنایع بالادستی

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد: پرمیوم 170 دلاری آلومینیوم برای کمک به صنایع بالادستی

باشگاه آلومینیوم: دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به عدم فروش کامل شمش‌های عرضه شده در بورس، گفت: بخش عمده عدم فروش شمش‌های خالصی که شرکت‌های ایرالکو و المهدی در بورس عرضه کردند، به دلیل کاهش تقاضای داخلی و نداشتن نقدینگی شرکت‌های مصرف‌کننده شمش خالص است.

پنجشنبه 27 تیر 1398 ساعت 0:1

به گزارش باشگاه آلومینیوم،ابوالفضل رضایی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه، اظهار داشت: افزایش مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز، تولیدکنندگان شمش‌های آلومینیومی را مجبور کرده که قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

وی در ادامه بیان کرد: نوسانات ارزی مواد اولیه موجب می‌شود که قدرت خرید شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم هر روز تحلیل رود همچنین کاهش میزان صادرات، تاثیر زیادی بر کاهش میزان معاملات و تقاضای شمش‌های آلومینیومی داشته است.

دبیر سندیکای آلومینیوم ایران با اشاره به برابر شدن میزان عرضه و تقاضا، توضیح داد: در ماه‌های گذشته برای 1500 تن، 3 هزار تن تقاضا داشتیم اما به مرور زمان با کاهش سطح صادرات و کاهش تقاضای داخلی، میزان عرضه و تقاضا باهم برابر شده است.

رضایی تصریح کرد: شرایط فروش شمش آلومینیوم در بورس کالا، در اکثر مواقع نقدی است که با توجه به اینکه شرکت‌ها باید این مواد اولیه را به محصول تبدیل کنند و در بازار به فروش برسانند، به یک پروسه زمانی زیادی نیاز دارند تا سرمایه‌ای که در این زمینه هزینه کرده‌اند به آن‌ها بازگردد و تولیدکنندگان با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، درحال حاضر سرمایه در گردش زیادی در اختیار ندارند تا بتوانند در بورس شرکت و شمش مورد نیاز خود را خریداری کنند و به پروسه حداقل 15 روزه برای بازگشت سرمایه نیاز دارند.

باید فروش به صورت اعتباری باشد

وی با اشاره به مکانیزمی که می‌تواند به افزایش میزان تقاضا کمک کند، اظهار کرد: فروش اعتباری یکی از مکانیزم‌هایی است که در شرایط فعلی کشور می‌تواند به شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی کمک کند اما باید با نظارت دقیقی انجام شود تا تنها شرکت‌های تولیدکننده بتوانند از این راهکار استفاده کنند.

دبیر سندیکای آلومینیوم ایران درخصوص تعدیل قیمت عرضه‌ها، بیان کرد: قیمت شمش آلومینیوم باید در کشور تعدیل شود و با قیمت‌های جهانی آلومینیوم و پرمیوم‌های واقعی آلومینیوم و متناسب با نرخ ارز، عرضه شود.

حداکثر پرمیوم CIF 35 دلار است

رضایی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه فروش مواد اولیه در کشور وجود دارد، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه عرضه مواد اولیه در کشور وجود دارد، میزان پرمیوم‌های بالای تعیین شده است، پرمیوم مواد اولیه حدود 170 دلار است در صورتی که در بازار های بین‌المللی (صادراتی) بر حسب قیمت CIF تا 35 دلار بوده است.

وی درخصوص دلیل این اقدام دولت برای قمیت‌گذاری شمش آلومینیومی، توضیح داد: دولت برای حمایت از صنایع بالادستی فرمولی به صورت میانگین قیمت جهانی آلومینیوم ضربدر 1/1 (10 درصد پرمیوم)، ضربدر میانگین نرخ ارز سنا در نظر گرفته است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه تصریح کرد: این 10 درصد تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت مواد اولیه آلومینیوم در کشور دارد و اینگونه اقدامات در صادرات نیز بسیار تاثیرگذار است چون پرمیوم‌هایی که برای محصولات می‌توان تعیین کرد، محدود است.

رضایی در ادامه اظهار کرد: زمانی که میانگین LME را 1800 دلار تعیین می‌کنند و 10 درصد آن یعنی 180 دلار پرمیوم پس می‌توان نتیجه گرفت، شرکت‌های ما حدود 140 دلار بالاتر از قیمت جهانی، مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند.

امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی، گرفته‌اند

وی در خصوص صادرات محصول نهایی آلومینیوم، بیان کرد: زمانی که شرکت‌ها محصول نهایی خود را صادر می‌کنند، بر مبنای قیمت جهانی به اضافه پرمیومی صادر می‌کنند که این پرمیوم متفاوت است، LME به اضافه 300 دلار که در این صورت، 140 دلار درآمد خود را بابت مواد اولیه پرداخت می‌کنند که بدین ترتیب، بابت دستمزد تولیدکنندگان کاهش می‌یابد و امکان فعالیت از آن‌ها گرفته می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه مطرح کرد: شرکت‌های رقیب که به عرضه محصولات می‌پردازند چون به قیمت جهانی مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند، می‌توانند محصول خود را با قیمت کمتری نسبت به تولیدکنندگان ایرانی در بازار عرضه کنند و تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند که 150 دلار را بر قیمت محصول نهایی خود محاسبه کنند و زمانی که محصولات با قیمت بالاتری عرضه می‌شود، تولیدکنندگان ایرانی قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند.

 

تعداد بازدید : 1220

ثبت نظر

ارسال