Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 18 و 8 دقیقه

درآمدزاترین شرکت‌های معدنی و فلزی جهان در سال گذشته

درآمدزاترین شرکت‌های معدنی و فلزی جهان در سال گذشته

باشگاه آلومینیوم: در سال گذشته میلادی، شرکت‌های معدنی و فلزی در آسیا و اروپا بیشترین درآمد را میان همتایان خود در سراسر جهان به‌دست آوردند.

یکشنبه 26 خرداد 1398 ساعت 10:36

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صمت، وب سایت ماینینگ-فناوری همانند هر سال ۱۰ شرکت برتر فعال در بخش معدن و فلزات را معرفی می‌کند که در سال گذشته میلادی بیشترین درآمد را به‌دست آوردند.

نام این شرکت‌ها از رتبه ۱ تا ۱۰ به این شرح فهرست می‌شود: گلنکور، آرسلورمیتال، ریوتینتو، بی‌اچ‌پی بیلتون، واله، جیانگشی کاپر، آنگلوامریکن، آلومینیوم کورپوریشن آو چاینا لیمیتد، تاتااستیل و فری‌پورت مک‌موران.

 

۱. گلنکور با درآمد ۲۱۹.۷۵ میلیارد دلار

در سال گذشته میلادی، درآمد گلنکور نسبت به سال پیش از آن ۶درصد رشد کرد و به ۲۱۹.۷۵ میلیارد دلار رسید. بیشترین درآمد این شرکت از محل محصولات انرژی با ارزش ۱۳۹میلیارد دلار بود و این غول سوئیسی از بخش فلزات و منابع معدنی ۸۳ میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد. گلنکور همچنین در سال گذشته بر دارایی‌های خود افزود؛ از جمله این دارایی‌ها ۴۹ درصد سهام پروژه‌ای به نام «هانتِر وَلی آپرِشِنز» و ۸۲درصد سهام پروژه «هالی کریک» بودند که هر دو در استرالیا قرار دارند و در آنها زغال کک و حرارتی، استخراج می‌شود. این شرکت همچنین از مالکیت خود بر شرکت «شِورون سوت آفریکا» در افریقای جنوبی خبر داده است. این شرکت پس از اینکه در اختیار گلنکور قرار گرفته، به «آسترون انرژی» تغییر نام داد. فلزات و مواد معدنی، محصولات انرژی و کشاورزی، اصلی‌ترین تولیدات گلنکور را تشکیل می‌دهند.


۲. آرسلورمیتال با درآمد ۷۶.۰۳ میلیارد دلار 

شرکت آرسلورمیتال که در لوکزامبورگ بنا نهاده شده است، در سال گذشته میلادی ۷۶.۰۳ میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد. این شرکت در زمینه تولید فولاد و مواد معدنی فعالیت می‌کند و در سال گذشته میلادی، در مقایسه با سال قبل ۱۰.۷ درصد بر درآمد خود افزود. این شرکت فراملی در سال گذشته بیشترین درآمد را از فعالیت‌های خود در اروپا به ارزش ۴۰.۴ میلیارد دلار به‌دست آورد. پس از اروپا، کشورهای امریکا، کانادا و مکزیک منبع بیشترین درآمد برای آرسلورمیتال بودند. آرسلورمیتال در سال گذشته، ۲ شرکت فولادساز را به مالکیت خود درآورد. یکی از آنها شرکت ایتالیایی «ایلوا اس.پی.اِی» و دیگری شرکت برزیلی «وورتورانیم سیجورجیا» بود.


۳. ریوتینتو با درآمد ۴۰.۵۲ میلیارد دلار 

در سال گذشته میلادی، درآمد ریوتینتو به ۴۰.۵۲ میلیارد دلار رسید. سنگ‌آهن، آلومینیوم، مس و الماس، ۴ گروه اصلی تولیدات این غول انگلیسی-استرالیایی را که در حوزه مواد معدنی و انرژی فعالیت می‌کنند، تشکیل می‌دهد. پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر سنگ‌آهنی که این شرکت در اختیار دارد شامل ۱۶ معدن در استرالیاست که پروژه‌های «کودِیدِیری»، «روب وَلی» و «وِست آنجِلاس» از جمله آنها هستند. این ۱۶ پروژه در سال گذشته ۱۸.۴میلیارد دلار درآمد برای ریوتینتو کسب کردند. ریوتینتو در بخش تولید آلومینیوم، ۵ معدن، ۴ واحد تصفیه و ۱۴ واحد ذوب در اختیار دارد؛ اینها در سال گذشته ۱۲.۱۹ میلیارد دلار درآمد برای شرکت آفریدند. دامنه فعالیت ریوتینتو در مجموع در ۳۵ کشور جهان و ۶ قاره گسترده شده است.


۴. بی‌اچ‌پی با درآمد ۳۷.۵۷ میلیارد دلار 

بی‌اچ‌پی که نام کامل آن بی‌اچ‌پی‌بیلتون است، در سال گذشته میلادی ۵۷‌.‌۳۷میلیارد دلار درآمد داشت و این سال را با رشد ۲۰درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی پشت سر گذاشت. این غول انگلیسی-استرالیایی در پروژه‌های خود در معادن مس اسکوندیدا و سنگ‌آهن وِستِرن، رشد تولید را تجربه کرد. پروژه‌های سنگ آهنی آن سرچشمه بیشترین درآمدی هستند که در سال گذشته به بی‌اچ‌پی جاری شدند. این درآمد ۱۰.۶۵میلیارد دلار بود. پس از سنگ‌آهن، مس با ۶.۱ میلیارد دلار و زغال سنگ با ۴.۹۷ میلیارد دلار بیشترین عایدی را برای این شرکت ایجاد کردند. بی‌اچ‌پی در اکتشاف و تولید مواد نفتی مس، سنگ آهن و زغال سنگ در سراسر جهان فعالیت می‌کند.


۵. واله با درآمد ۳۵.۹۳ میلیارد دلار 

شرکت واله برای سال گذشته میلادی ۳۵.۹۳میلیارد دلار درآمد را گزارش داد. مواد معدنی آهنی، زغال‌سنگ، فلزات پایه و کود، ۴ گروه اصلی محصولاتی را تشکیل می‌دهند که این غول برزیلی به تولید آنها اشتغال دارد. فلزات آهنی شامل کانی سنگ‌آهن، سنگ‌آهن گندله، منگنز، فروسیلیس‌ها و دیگر محصولات آهنی می‌شود.

 این بخش منشأ تولید ۷۵ درصد درآمد واله به ارزش ۲۶.۹۸ میلیارد دلار بود. فلزات پایه در رده دوم منابع درآمد واله قرار دارند و ارزش آنها در سال گذشته ۷.۱ میلیارد دلار بود.


۶. جیانگشی کاپِر با درآمد ۳۱.۵میلیارد دلار

جیانگشی‌کاپِر در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۱.۵ میلیارد دلار درآمد داشت. این رقم نسبت به سال پیش رشد ۶ درصدی را تجربه کرد که برآمده از افزایش بهای کاتد مس و میله مسی بود. جیانگشی کاپِر، یک شرکت چینی است که در زمینه تولید مس، طلا، نقره، سرب و دیگر مواد معدنی فعالیت می‌کند. مجموع فعالیت این شرکت شامل ۶ معدن و واحد ذوب «گویشی» می‌شود. گویشی بزرگ‌ترین واحد ذوب مس در چین است. علاوه بر این، جیانگشی ۷ واحد فرآوری مس و ۲ واحد اسید سولفوریک را در اختیار دارد.


۷. آنگلوامریکن با درآمد ۲۷.۶۱ میلیارد دلار 

این شرکت انگلیسی، رقم درآمد خود را در سال گذشته میلادی با تجربه رشد ۵ درصدی ۲۷.۶۱ میلیارد دلار اعلام کرد. الماس، مس، فلزات گروه پلاتینوم، سنگ‌آهن، زغال سنگ، نیکل و منگنز، اصلی‌ترین مواد معدنی را تشکیل می‌دهند که این شرکت بر ساخت آنها تمرکز دارد. در سال گذشته، بیشتر درآمد آنگلو از تولید زغال سنگ حاصل شد؛ رقمی که برابر با ۷.۷ میلیارد دلار بود. شرکت دِبیرز، بزرگ‌ترین استخراج‌کننده و پخش‌کننده الماس در جهان از دارایی‌های آنگلو به شمار می‌آید. دبیرز در سال گذشته ۶.۱ میلیارد دلار درآمد به آنگلو وارد کرد که برآمده از تقاضای قدرتمندی بود که برای جواهرات الماس وجود داشت. این شرکت همچنین از محل فلزات گروه پلاتینوم ۵.۶ میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد. از نظر جغرافیایی، چین بیشترین درآمد را به آنگوامریکن روانه کرد؛ رقمی برابر با ۶.۹۳ میلیارد دلار. پس از چین، دیگر کشورهای آسیایی به جز ژاپن و هند بیشترین درآمد را برای آنگلو آفریدند؛ رقمی برابر با ۵.۸۱ میلیارد دلار. درآمد آنگلو از شماری از کشورهای اروپایی نیز ۳.۹۲ میلیارد دلار شد.


۸. آلومینیوم کورپوریشن‌آوچاینا لیمیتد با درآمد ۲۴.۰۸ میلیارد دلار 

آلومینیوم کورپورِیشِن‌آوچاینا لیمیتد سال گذشته میلادی را با درآمد ۲۴.۰۸ میلیارد دلار پشت سر گذاشت. این رقم نسبت به درآمد این شرکت در سال گذشته میلادی کاهشی بود؛ کاهشی که از کم شدن میزان معاملات آن برمی‌آمد. تولیدات این شرکت که چالکو نیز نامیده می‌شود، به ۴ گروه اصلی تولید آلومینا، آلومینای اولیه، تجارت و انرژی تقسیم می‌شود. این شرکت سال گذشته را با کاهش معاملات پشت سر گذاشته بود اما در همین حال بیشترین درآمد آن نیز از همین بخش به‌دست آمده بود. چالکو جدا از معامله‌‌ها، سال گذشته را با افزایش درآمد از محل آلومینا و آلومینای اولیه نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی پشت‌سر گذاشت.


۹. تاتااستیل با درآمد ۲۲.۶۴ میلیارد دلار

تاتااستیل، بخشی از شرکت هندی و خوشه‌ای تاتاگروپ است. فعالیت‌های تاتااستیل در سراسر جهان در چارچوب شرکت‌هایی با عنوان‌های تاتااستیل‌ایندیا، بامنیپال‌استیل، تاتااستیل یوروپ، سوت‌ایست‌اِشیَن آپرِیشِنز و... جاری است. در سال گذشته، از این مجموعه، تاتااستیل‌ایندیا بیشترین درآمد را برای این شرکت آفرید و پس از آن تاتااستیل‌یوروپ درآمدزاترین زیرمجموعه این شرکت بود. در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد-تیر ۱۳۹۷) تاتااستیل در توافقی که با شرکت آلمانی تیسِن‌کراپ امضا کرد، تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را در اروپا در قالب یک شرکت که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک آنهاست، در هم ادغام کند. تاتااستیل همچنین قراردادی با گروه اچ‌بی‌آی‌اِس امضا کرد تا از سهم خود در هلدینگ نات‌استیل و تاتااستیل‌تایلند بکاهد و در کارخانه جدیدی با اچ‌بی‌آی‌اِس وارد همکاری شود تا ۷۰درصد سهام آن به اچ‌بی‌آی‌اِس و ۳۰ درصد دیگر به تاتااستیل تعلق بگیرد. مجموع درآمد تاتااستیل ۶۴‌.‌۲۲میلیارد دلار بود.


۱۰.فریپورت‌مک‌موران با درآمد ۱۸.۶۲ میلیارد دلار

در سال گذشته میلادی، پروژه‌های استخراج مس، سه چهارم کل فعالیت فری‌پورت را تشکیل می‌دادند. این بخش ۱۳.۹۹ میلیارد دلار درآمد به فری‌پورت وارد کرد. پس از مس، طلا درآمدزاترین فلز برای فری‌پورت بود و ۳.۲۳ میلیارد دلار عایدی داشت. پس از طلا نیز مولیبدن با خلق ۱.۱۹میلیارد دلار درآمدزاترین ماده معدنی این غول امریکایی را تشکیل می‌داد.

 از نظر جغرافیایی، پروژه‌های امریکایی فری‌پورت بیشترین درآمد را برای آن ایجاد کردند؛ رقمی برابر با ۵.۷۹ میلیارد دلار. پس از امریکا این شرکت بیشترین درآمد خود را از سوئیس به رقم ۲.۴۹ میلیارد دلار به‌دست آورد و پس از آن اندونزی سومین منطقه درآمدزا با رقمی برابر با ۲.۲۲ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی بود. اصلی‌ترین پروژه‌های فری‌پورت در منطقه معدنی مورِنسی در امریکای شمالی، معدن سروورده در امریکای جنوبی و معدن گرسبرگ در اندونزی هستند. مجموع درآمد فریپورت ۶۲‌‌.‌۱۸میلیارد دلار بود.

 

تعداد بازدید : 786

ثبت نظر

ارسال