Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 11 دقیقه

اختراع آلیاژ آلومینیومی جدید برای صنایع هوا-فضا و خودروسازی

اختراع آلیاژ آلومینیومی جدید برای صنایع هوا-فضا و خودروسازی

اختراع آلیاژ آلومینیومی جدید برای صنایع هوا-فضا و خودروسازی

شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 22:22

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از هوشمندنیوز، تولید خودرو و هواپیماهای سبک وزن و سریع نیاز به مادة اولیه سبک با خواص ویژه‌ای دارد و این آلیاژ آلومینیوم جدید، تمامی ویژگی‌های موردنظر را داراست.

آلیاژ کامپوزیتی فوق‌مستحکم بوده و از وزن کمی برخوردار است لذا برای صنایعی چون هواپیماسازی و خودروسازی، گزینة مناسبی محسوب می‌شود.

پروفسور نیکلای بلف (Nikolai Belov)، رئیس هیأت محقق برروی آلیاژ جدید سالهاست که به‌دنبال آلیاژی خاص با وزن سبک و استحکام بالا می‌باشد. این آلیاژ جدید حاوی 15 درصد مواد دوپ‌شده می‌باشد. البته در گذشته با زینتر کردن ذرات آلومینیومی و استفاده از تکنولوژی نانو، به خواص فوق دست یافته بودند اما این روش از لحاظ صنعتی مقرون‌به‌صرفه نبود.

با افزایش 20-5 درصدی استحکام، خواص پلاستیسیته چندین برابر کاهش می‌یابد. علاوه بر آن اندازة ذرات از 100 نانومتر تا 2-1 میکرومتر می‌باشد، اما در روش جدید دوپ‌کردن آلومینیوم با دستیابی به همان استحکام، اندازة ذرات 70-30 نانومتر خواهد بود و مادة حاصل استحکام بی‌نظیری دارد.

به‌گفتة پروفسور بلف، از این مادة جدید می‌توان در تولید قطعات پیچیده برای صنایع خودرو، هواپیماسازی و ساخت موشک استفاده کرد. همچنین ازطریق چاپ سه‌بعدی، تولید قطعات پیچیده برای صنایعی همچون صنایع دفاعی ممکن خواهد بود.

تعداد بازدید : 1978

ثبت نظر

ارسال