Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 6 و 45 دقیقه

خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت 17 هزار تن در سال راه‌اندازی می‌شود

خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت 17 هزار تن در سال راه‌اندازی می‌شود

باشگاه آلومینیوم: یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به زودی خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت تولید 17 هزار تن در سال را بهره برداری می کند، محصولی که گفته می شود قرار است در آینده علاوه بر تامین نیاز وارداتی کشور، بازار صادراتی را نیز پوشش دهد.

دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 ساعت 0:12

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایرنا، براساس اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به پیش راه‌اندازی خط تولید آلومینای آلفا با ظرفیت 17 هزار تن در سال به عنوان خط اصلی تولید این شرکت، اظهار کرد: با راه‌اندازی این خط در سال نخست 50 تا 60 درصد نیاز داخل به این محصول برطرف می‌شود و ظرفیت تولید در سال آتی، کل نیاز کشور را پوشش خواهد داد.

مجید اجلالی با توضیح اینکه، آلومینا یا اکسید آلومینیوم از مواد اولیه پرکاربرد سرامیکی است که دارای خواص مکانیکی منحصربفردی نظیر استحکام فشاری و سختی بالاست، افزود: مقاومت حرارتی بالا نیز از ویژگی هایی است سبب شده تا برای تولید مواد نسوز به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزاء به کار رود.

وی ادامه داد: آلومینای آلفا یک محصول واسطه است که در صنایع کاتالیست‌ها، سرامیک، نسوزها، مواد ساینده، گلوله‌های آسیاب سرامیکی و سایر سرامیک‌های پیشرفته صنعتی کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه خط نیمه صنعتی شرکت با ظرفیت دو هزار تن در سال هم‌اکنون در حال فعالیت است و فروش مناسبی نیز داشته است، اظهار کرد: همزمان با طرح نیمه صنعتی، طرح اصلی شرکت با ظرفیت 15 هزار تن در سال اول هم اکنون راه‌اندازی شده و آماده بهره برداری است و ظرفیت تولید کل در سال اول به 17 هزار تن می‌رسد.

اجلالی با بیان اینکه این شرکت پیش از راه‌اندازی خط نیمه صنعتی، مبلغ 300 میلیون تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرد که این مبلغ صرف مطالعات اولیه طرح و احداث واحد پایلوت تولید آلومینای آلفای پایه کاتالیست و مقاوم به سایش شد، گفت: مبلغی که از صندوق برای این منظور دریافت کردیم، به ما کمک کرد و توانستیم بخشی از کار را با استفاده از این تسهیلات انجام دهیم.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه هزینه‌های خط تولید 17 هزار تنی این طرح از محل آورده اولیه سهامداران و تسهیلات بانکی تامین شده است، خاطرنشان کرد: جدا از خط پایلوت دو هزار تنی، طرح اصلی شرکت با ظرفیت 15 هزار تن، 27 میلیارد تومان سرمایه گذاری در برداشت و اکنون از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست سرمایه در گردش کرده‌ایم. اگر سرمایه در گردش با شرایط مناسب تامین شود، در سال اول 50 تا 60 درصد نیاز داخل را برطرف می‌شود و تا سال آینده کشور از واردات آلفا آلومینا کاملا بی‌نیاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه، کشور نیازمند 15 تا 20 گرید مختلف آلفا است، گفت: ما اکنون توانایی تولید 16 گرید را داریم و در طرح جدید 20 گرید مورد نیاز کشور را پوشش می‌دهیم اما به بهره‌برداری رسیدن کامل خط یکی دو ماه زمان می‌برد و البته با تولیدکنندگان بزرگ سرامیک و پایه کاتالیست وارد عقد قرارداد شده‌ایم.

اجلالی همچنین درخصوص صادرات محصولات این شرکت نیز توضیح داد: در بازار ترکیه با دو شرکت کار می‌کنیم و برای اواخر خرداد یک نمونه 25 تنی برای ترکیه ارسال می‌شود، برای دبی نیز نمونه ارسال شده و به تایید دو کارخانه رسیده و قرار است با آنها نیز همکاری کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: محصولی که شرکت ما تولید می‌کند از یک طرف تا فرانسه و از طرف دیگر تا هند تولیدکننده دیگری ندارد و نیاز کشور که حدود 30 هزار تن است اکنون به صورت واردات تامین می‌شود که البته به علت مشکلات ارز و مسائل دیگر بسیاری از شرکت‌ها واردات مواد اولیه‌شان به مشکل خورده است.

وی درباره برابری این محصول با مشابه خارجی آن نیز گفت: طبق تاییدیه مرکز متالورژی رازی، به لحاظ کیفیت محصول ما قابل رقابت با آلفای فرانسه است و با توجه به طراحی و ساخت محصول توسط خود شرکت و کنترل هزینه‌ها و نیروی انسانی متخصص، حاضریم از لحاظ قیمت با محصول چینی نیز رقابت کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه گفت: اگر قرار است بدنه دانش‌بنیان صنعت کشور کاری انجام دهد و گره ای از مشکلات کشور باز و به خودکفایی در بسیاری از حوزه‌ها برسیم، باید سقف تسهیلات را افزایش داد و شرایط دریافت تسهیلات را به صورت واقعی تسهیل کرد.

تعداد بازدید : 2123

نظرات

علیرضا محمدی

3 سال و 9 ماه و 2 روز پیش

با سلام . مقدار تناژ بالا آلومینا آلفا دارم چطوری میتونم بفروشم . لطفأ راهنماییم کنید

ثبت نظر

ارسال