Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 15 و 37 دقیقه

پس از اعلام تعطیلی معدن صورت گرفت؛ برداشت غیرقانونی ۳۷هزار تن مواد معدنی از معدن بوکسیت تاش

پس از اعلام تعطیلی معدن صورت گرفت؛ برداشت غیرقانونی ۳۷هزار تن مواد معدنی از معدن بوکسیت تاش

باشگاه آلومینیوم: دبیر ستاد حفاظت از محیط‌زیست شاهرود بابیان اینکه معدن بوکسیت از زمان تعطیلی بالغ‌بر ۳۷ هزار تن برداشت غیرقانونی داشته است، گفت: توقف کامل فعالیت معدن مهمترین خواسته مردم شاهرود است.

سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 ساعت 21:53

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ماین نیوز، امیرحسین ولیان در نشست موثران و فعالان محیط‌زیست شاهرود با محوریت معدن بوکسیت تاش شاهوار با کرم محمدی فرماندار شاهرود به میزبانی سالن جلسات فرمانداری ویژه شهرستان، ضمن بیان اینکه برداشت ۳۷ هزار تن سنگ معدن بوکسیت نه آن قدر کوچک که دیده نشود و نه ناپیدا است، ابراز داشت: اعتماد عمومی آن چیزی است که در این میان در حال از بین رفتن است، زیرا از زمان تعطیلی معدن اواخر اسفند تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال میزان ۳۷ هزار و ۱۸۵ تن برداشت صورت گرفته و این تخلف آشکار صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه ضرر و زیان این بازه زمانی دوماهه در ذهن مردم بسیار بیشتر از تخریب‌های واقعی است، افزود: علیرغم آنکه دولت به فکر مردم است و پیگیری‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد اما سوال اینجا است که چرا زور این مجریان قانون به فعالیت غیرقانونی معدن بوکسیت تاش نمی‌رسد.


لزوم استفاده از اهرم‌ها برای تعطیلی دائم معدن

این فعال محیط‌زیست بابیان اینکه از همه اهرم‌ها می‌بایست برای تعطیلی دائم این معدن استفاده شود، ابراز داشت: تا به این لحظه به عنوان ترمز تخریب توانستیم مؤثر عمل کنیم اما بیش از این نیازمند همراهی هر چه بیشتر مسئولان است تا شاهد توقف کامل عملیات اجرایی معدن بوکسیت تاش شاهوار باشیم.


ولیان در ادامه تصریح کرد: شایعاتی مبنی بر بیکاری چند هزار نفر در پی تعطیلی این معدن در حال پخش است که باید اعلام کرد خواهان تعطیلی تمامی فعالیت‌های آلومینا نیستیم بلکه با توجه به نبود هیچ گونه سازه خاصی این معدن به راحتی قابل جابه جایی به منطقه دیگر است که با این جابه جایی نه تنها یک نفر نیز بیکار نخواهد شد بلکه افراد بیشتری به کار گرفته خواهند شد.


وی بابیان اینکه تخریب کوه شاهوار و از بین رفتن چشمه‌های آب ساز منطقه ضرر و زیانی که نسل امروز و فردای شاهرود را دچار بحران می‌کند، افزود: فعالیت این معدن و تخریب‌های گسترده آن مردم را ناامید خواهد کرد و این از دست رفتن بار اعتماد عمومی بسیار ناپسند است و می‌بایست قدم‌های جدی و قاطع‌تری در این راستا برداشته شود.


صنعت و معدن منکر هر گونه تخلف

عضو پویش نجات شاهوار نیز در این نشست بابیان اینکه سوال مردم اینجا است که چرا فعالیت معدن همچنان ادامه دارد، ابراز داشت: از تاریخ ۱۹ اسفند لغایت ۱۷ اردیبهشت امسال یک هزار و ۶۱۰ بارنامه حمل سنگ معدن بوکسیت از شاهوار به سمت جاجرم با میزان ۳۷ هزار و ۱۸۵ تن صادرشده است که البته میزان برداشت بیش از این برآورد می‌شود.

حسن حلاجی در ادامه افزود: طبق گفته صنعت و معدن اگر به واسطه نیش کلنگ یک تکه سنگ از این کوه کنده شود از نظر ما تخلف محسوب می‌شود، حال چگونه است که وجود تردد صدها کامیون و تریلی هنوز می‌گوید که هیچ تخلفی در منطقه صورت نگرفته است.

 

تعداد بازدید : 949

ثبت نظر

ارسال