Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 19 و 40 دقیقه

چهار بازنده آمریکایی جنگ تجاری

چهار بازنده آمریکایی جنگ تجاری

باشگاه آلومینیوم: شرکت‌های آمریکایی فعال در تولید صنایع مختلف، از تراشه‌های کامپیوتری گرفته تا تراکتور می‌گویند جنگ تجاری دونالد ترامپ، شامل تنش‌های تجاری با پکن و تعرفه‌های جهانی فولاد و آلومینیوم اثرات قابل‌توجهی بر کسب‌وکار آنها داشته است. حتی برای برخی برندگان احتمالی همچون شرکت‌های فولاد، مزیت‌های تعرفه‌های ترامپ کاملا مشخص نیست.

چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 ساعت 20:32

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، روز یکشنبه رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، تصمیمی که به نظر می‌رسد برای فشار آوردن بر چین برای نهایی‌سازی توافق بوده است. در این رابطه «رویترز» در گزارشی به معرفی بازندگان و برندگان این تنش‌های تعرفه‌ای پرداخته است.

 

بازندگان

تکنولوژی: شرکت «اپل» پیش‌بینی فروش فصل نخست سال مالی جاری را کاهش داده است، اتفاقی که به گفته مقامات شرکت، ناشی از کاهش فروش در چین بوده است، کشوری که نااطمینانی‌های تعرفه‌های ترامپ به اقتصاد آن صدمه زده است. این درحالی است که ماه گذشته این غول تکنولوژی‌سازی آمریکا، قیمت محصولات خود را کاهش داد. مدیران این شرکت همچنین مدعی شدند امیدواری‌ها درخصوص توافق تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا، چشم‌اندازی قدرتمندتر برای آنها رقم زده بود. دیگر شرکت حوزه تکنولوژی، تراشه‌ساز اینتل است که ماه گذشته با اشاره به کاهش تقاضا در چین، پیش‌بینی خود از درآمد ۲۰۱۹ را کاهش داد.

وسایل نقلیه:شرکت خودروسازی فیات کرایسلر اعلام کرده تنش‌های تعرفه‌ای منجر به افزایش هزینه تولیدات این شرکت شده است. به گفته مقامات این شرکت تنش‌هایی تعرفه‌ای ۷۵۰ میلیون دلار به هزینه‌های سال‌جاری این شرکت خواهد افزود. شرکت «جنرال‌موتورز» نیز پیش‌‌بینی کرده است در سال‌جاری هزینه‌های تولیداتش به‌خاطر تنش‌های تعرفه‌ای و افزایش قیمت مواد اولیه، تا یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. از طرفی خودروسازی «فورد موتور» می‌گوید در ۲۰۱۸ تحت‌تاثیر تنش‌های تجاری هزینه ۷۵۰ میلیون دلاری متحمل شده است. به‌علاوه کاهش سطح فروش و افزایش هزینه تولید محصولات این شرکت که ناشی از تنش‌های تعرفه‌ای بوده، در فصل نخست امسال نسبت به سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار به هزینه‌های تولید افزوده است. در نهایت شرکت آمریکایی «هارلی‌دیویدسون» اعلام کرده است تنش‌های تعرفه‌ای کشورش با اتحادیه اروپا و چین باعث شد در ۲۰۱۸ هزینه تولیداتش تا 7/23 میلیون دلار افزایش یابد. این شرکت همچنین انتظار دارد در ۲۰۱۹ تعرفه‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار به هزینه‌هایش بیفزاید.

تجهیزات سنگین: شرکت آمریکایی «کاترپیلار» می‌گوید تعرفه‌های دولت ترامپ در ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار هزینه برای این شرکت به همراه خواهد داشت. دیگر شرکت تولیدکننده تجهیزات سنگین، «دیر‌اند کو» نیز در ماه فوریه اعلام کرد انتظار دارد تعرفه‌های دولت آمریکا بر واردات محصولات چینی ۱۰۰ میلیون دلار به هزینه‌های این شرکت بیفزاید.

کشاورزی: سود عملیاتی شرکت بازرگانی کالای «آرچر دنیلز میدلند کو» در فصل آخر سال گذشته با کاهشی ۳۰ درصدی به سطح ۱۸۳ میلیون دلار رسید. به گفته مقامات این شرکت این کاهش عمدتا ناشی از جنگ تجاری با چین بود که جریان تجارت ذرت و دانه‌های روغنی سویا را محدود ساخت. شرکت «بانج» نیز اعلام کرده است به دنبال مواضعی که بر تجارت سویا درخصوص معکوس شدن تنش‌ های تجاری اتخاذ کرد، در ماه آگوست سال گذشته ارزش بازار این شرکت کاهشی ۱۲۵ میلیون دلاری یافت. پس از آن، در فصل آخر ۲۰۱۸ به دنبال اعلام آتش‌بس و کاهش چشمگیر قیمت دانه‌های روغنی سویا سود این شرکت به‌طور قابل‌توجه کاهش یافت. این اتفاق موجب شد ارزش ذخیره‌های سویای برزیل این شرکت تا ۱۲۵ میلیون دلار کاهش یابد. در نهایت شرکت بازرگانی «کارگیل» می‌گوید تنش‌‌های تجاری میان آمریکا و چین و سایر عوامل اخلال‌گر زنجیره عرضه، سوددهی این شرکت را محدود ساخته است.

برندگان

فولاد: البته تعرفه‌های ترامپ برندگانی نیز داشته است. در این رابطه شرکت تولیدکننده فولاد «نوکر» می‌گوید سطح سود و فروش محصولات این شرکت در ۲۰۱۸ رکوردی جدید به ثبت رساند. با این حال ماه گذشته این فولادساز با اشاره به میانگین‌ پایین‌تر قیمت‌های فروش صفحه‌های فولادی و تاخیر در ارسال سفارش‌ها به مشتریان بخش ساخت‌وساز، پیش‌بینی سود فصل نخست را به پایین‌تر از ارزیابی‌های «وال استریت» کاهش داد. به عقیده کارشناسان تعرفه‌هایی که ترامپ بر واردات فولاد وضع کرده است، که عمدتا از چین وارد می‌شوند، منجر به افزایش سطح تولید شرکت‌هایی داخلی آمریکا و کاهش قیمت‌های فولاد شده است.  شرکت برزیلی «جی‌بی‌اس»، بزرگ‌ترین شرکت بسته‌بندی محصولات گوشتی جهان، از دیگر برندگان تنش‌های تجاری آمریکا و چین بوده است.  روز دوشنبه مقامات بلندپایه تجاری آمریکا مدعی شدند چینی‌ها در مذاکرات تجاری زیر تعهدات خود زده‌اند، اتفاقی که علت اصلی تهدید تعرفه‌ای آخر هفته دونالد ترامپ بود. براساس اظهارات این افراد، البته در صورتی که چین مواضع خود را تغییر دهد آمریکا تمایل دارد به مذاکرات ادامه دهد. در این رابطه رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا در جمع خبرنگاران مدعی شد: «اظهاراتی که هفته گذشته شاهد آن بودیم ناشی از عقب‌نشینی چینی‌ها از تعهداتشان بوده است. از منظر ما این قابل‌قبول نیست.» به گزارش «رویترز» قرار است هیات تجاری چین روز پنج‌شنبه به منظور ادامه مذاکرات به واشنگتن سفر کنند. در این رابطه نماینده تجاری آمریکا می‌گوید انتظار دارد مذاکره‌کننده ارشد چین، لیو هی، معاون نخست‌وزیر نیز در این سفر حضور داشته باشد. این مقام تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشتند، رئیس‌جمهوری ترامپ توافقی می‌خواهد که اصلاحات ساختاری اساسی را تضمین کند. هر چند درحال‌حاضر هیچ‌یک از طرفین به چنین نقطه‌ای نرسیده‌اند. منوچین نیز می‌گوید مایه تاسف است دو طرف نتوانسته‌اند به توافق تجاری دست یابند چراکه دو طرف امید داشتند تا پایان هفته توافق تجاری نهایی شود.

 

تعداد بازدید : 898

ثبت نظر

ارسال