Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 16 و 12 دقیقه

با رای قطعی دادگاه دیوان عدالت اداری؛

محیط زیست عوارض آلایندگی ایرالکو را مطالبه می‌کند

محیط زیست عوارض آلایندگی ایرالکو را مطالبه می‌کند

باشگاه آلومینیوم: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به حکم قطعی دادگاه دیوان عدالت اداری گفت: براساس این حکم محیط زیست عوارض آلایندگی ایرالکو را مطالبه خواهد کرد.

چهارشنبه 22 اسفند 1397 ساعت 13:22

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ماین نیوز، رضا میرزایی در نشست زیست بوم استان مرکزی با موضوع بررسی اثرات فعالیت‌های شرکت معدنی املاح ایران بر تالاب میقان اظهار کرد: امروز همه به آلودگی شرکت آلومینیوم ایران اذعان دارند و تاکنون 14 پرونده قضایی در این راستا تشکیل شده است، سال 95 سازمان محیط زیست محکوم شد و شرکت گفت که عوارض آلودگی پرداخت نمی‌کنند، اما سه هفته قبل حکم قطعی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شد که ملاک تشخیص آلودگی سازمان محیط زیست است و باید عوارض آلایندگی مطالبه شود.

وی با بیان اینکه تا امروز چراغ خاموش در این مسیر حرکت شد، افزود: با وجود اینکه از همه دستگاه‌های مرتبط خواسته شد که مستندات خود را جهت آلایندگی شرکت آلومینیوم ایران ارائه کنند، اما هیچ دستگاهی مستندات خود را ارائه نکرد، همه اذعان کردند که بیماری، مشکلات، سرطان ناشی از فعالیت‌های این شرکت وجود دارد، اما مدرکی ارائه نشد و حتی دانشگاه علوم‌ پزشکی که در این راستا پژوهش داشتند یک برگه مستند در اختیار محیط زیست قرار ندادند.

میرزایی با اشاره به انجام مکاتبات محرمانه‌ای با دادستانی اراک گفت: دادستان اراک شخصا و طی نامه‌ای محرمانه از همه دستگا‌ه‌های مرتبط اجرایی خواستار مستندات شد، اما مجدد مستندی ارائه نشد، برای پیگیری قضایی بر علیه یک مجموعه آلاینده باید مستندات ارائه شود. باید برای هر صحبتی در حوزه محیط زیست مستندات و مدرک ارائه شود و کمک کنید که محیط زیست تنها نباشد.
وی تصریح کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است. در مورد تالاب میقان اقدامات انجام شده است و باید برای هر موضوعی دلایل منطقی ارائه شود، متولی صدور مجوز فعالیت معادن و برداشت از معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت است، محیط زیست با کدام ابزار میزان برداشت شرکت املاح بسنجد؟آیا این ابزار در اختیار سازمان قرار دارد؟ آیا در ابتدای امر استعلامی از محیط زیست صورت می‌گیرد؟حکم توقف فعالیت معدنی دریافت می‌شود، اما آیا این حکم اثربخش و ادامه‌دار خواهد بود؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه آیا قبل از استقرار یک واحد صنعتی و یا فعالیت یک معدن از جوامع محلی و مردم نظرخواهی می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: به عنوان مثال تمام مجوزهای قانونی برای ایجاد سایت پسماند ساوه صادر شده است و حالا امروز مردم می‌گویند ما نمی‌خواهیم و اجازه نمی‌دهیم.

وی گفت: تصمیم‌گیری باید براساس قانون، مستندات باید صورت گیرد، 550 هزار تن پسماند شرکت املاح معدنی ایران در تالاب میقان اراک به تالاب بازگردانده شد، امسال نیز یک میلیون تن برگشت داده شد چه کسی از این حرکت مثبت شرکت املاح و یا تلاش‌های محیط زیست استان صحبت کرد؟

میرزایی با بیان اینکه به اعضای شورای شهر اراک می‌گوییم وضعیت پسماندهای عفونی شهر را مشخص کنید می‌گویند محیط زیست بروند به دنبال تعیین تکلیف ریزگردها و وضعیت شرکت املاح، افزود: هرکس باید در جایگاهی که قرار دارد کارش را درست انجام دهد، محیط زیست به عنوان متولی امر محیط زیست استان وظایف خود را انجام داده است و آنچه از دستمان برمی‌آید، انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به وضعیت برج پرنده‌نگری تالاب میقان اراک گفت: این برج در سال 1392 در زمان مدیریت دکتر انصاری احداث شد و امروز ما با سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی درگیر هستیم، این سازه فاقد ایمنی است و گفته شد که احداث برج از مبنا غلط بوده و تخلفات گسترده مالی در حوزه محیط زیست مطرح شد چرا باید مسائلی که مستند ندارد بیان شود؟با همه این مسائل استحکام 5 درصدی این سازه انجام و دایک حفاظتی در اطراف آن ایجاد شد.

میرزایی تاکید کرد: از این همه پژوهش انجام شده به کجا رسیدیم؟ آیا اگر پژوهش شود که شرکت املاح معدنی ایران نابودکننده تالاب است، مجوز فعالیت این شرکت باطل می‌شود یا باید در محکمه دفاع کنیم؟اگر قرار است حرکتی صورت گیرد باید هم‌افزایی شکل گیرد، در موضوع اثبات آلایندگی ایرالکو هیچ‌کس به محیط زیست کمک نکرد و در مورد شرکت املاح معدنی ایران هم کسی کمک نمی‌کند و حتی در عمل کسی پای کار نیست.

وی گفت: انتظار داریم طبق اصل 50 قانون اساسی باید از محیط زیست حفاظت شود، اگر کسی اطلاعاتی دارد در اختیار سازمان قرار دهد. در یکی از کارگروه‌های کاهش آلودگی هوای اراک یکی از پژوهشگران گفت من در خصوص آلودگی هوا مطالعه و پژوهش داشته‌ام 20 میلیون تومان بدهید تا اطلاعات را در اختیار شما قرار دهم، آیا این چنین می‌خواهید به فکر سلامت مردم شهر باشید؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: امروز محیط زیست استان با نیروهای کم در مقابل وکلای قَدَر واحدهای صنعتی قد علم می‌کند و موفق بوده است که آرا و احکام را بشکند و امید است بتوانیم بر مبنای قوانین بتوانیم بهترین راهکار را ارائه و مشکلات را رفع کنیم.

تعداد بازدید : 1052

ثبت نظر

ارسال