Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 44 دقیقه

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران: صادرات آلومینیوم متوقف شده است

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران: صادرات آلومینیوم متوقف شده است

باشگاه آلومینیوم: رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: به دلایل مختلفی همچون فروش ارز حاصل از صادرات از طریق سامانانه نیما، صادرات آلومینیوم کشور متوقف شده است.

سه شنبه 2 بهمن 1397 ساعت 21:52

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، هوشنگ گودرزی گفت: باتوجه به اینکه آلومینیوم محصولی با استفاده دو گانه است پس فعالیت چه در زمینه صادارت و چه در زمینه واردات به دلیل تحریم‌ها بسیار سخت است.

وی افزود: خوشبختانه شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید صنایع بالادست افزایش یافته است، این در حالی است که قیمت‌ها از ابتدای سال جاری تقریبا سه برابر شده است؛ دلیل این افزایش قیمت، افزایش قیمت مواد اولیه صنایع بالا دستی بوده که به طبع بر صنایع پایین‌دستی نیز تاثیر گذاشته است، حال باید ببینیم تا پایان سال وضعیت به شکل پیش می‌رود.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بیان کرد: پیش از این میزان صادرات محصولات آلومینیومی به عراق و افغانستان بسیار قابل توجه بود اما با توجه به قانون جدیدی که براساس آن قرار شده ارز به سامانه نیما وارد شود و از طریق این سامانه فروش انجام صورت گیرد، صادرات به طور کلی متوقف شده است.

گودرزی ادامه داد: عدم وجود استراتژی مشخص در صادرات و یا واردات سبب شده است که با نتایج عجیب و غریبی مواجه شویم، به عنوان مثال شرکت‌های بالادستی در حالی که قیمت شمش آلومینیوم در ترکیه LME  به علاوه 250 دلار بود با قیمت نازل LME به علاوه 48 دلار به ترکیه شمش فروختند. ترک‌ها با تکیه بر شمش آلومینیومی ارزان ایران، بازارهای افغانستان و عراق را از دست شرکت‌های ایرانی گرفتند زیرا شرکت‌های پایین‌دست آلومینیوم ایران خود به آلومینیوم با این قیمت دسترسی نداشتند.

وی در پایان گفت: برای بهبود این شرایط حداقل باید برای صادرات به کشورهای عراق و افغاستان چاره‌ای اندیشیده شود تا بتوان مشکلات صادرات به این دو بازار پویای بین‌المللی را برطرف کرد، به عنوان مثال عراق اصلاً نظام بانکی ندارد که بخواهد با دلار معاملات خود را انجام دهد، لغو معافیت انتقال ارز صادرات به عراق در نوع خود یک اشتباه بزرگ بود.

تعداد بازدید : 1198

ثبت نظر

ارسال