Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 17 و 55 دقیقه

عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد: تشریح آخرین وضعیت بررسی نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی/واگذاری‌ها با هدف رد دیون انجام می‌گرفت

عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد: تشریح آخرین وضعیت بررسی نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی/واگذاری‌ها با هدف رد دیون انجام می‌گرفت

باشگاه آلومینیوم: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در واگذاری‌ها باید علاوه بر قیمت بر اهلیت فرد نیز توجه شود، خبر داد: گزارش ماده ۲۳۴ در مورد نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی به صحن علنی مجلس ارائه شده و در نوبت رسیدگی است.

دوشنبه 10 دی 1397 ساعت 17:39

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از خانه ملت، حمیدرضا فولادگر در گفت و گویی با اشاره به چالش واگذاری‌ها، گفت: اجرای سیاست‌های اصل 44 به خصوصی‌سازی و واگذاری‌ خلاصه شده و به سایر موارد توجهی نمی‌شود به همین دلیل واگذاری‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که ساختارها و زیرساخت‌ها آماده نبوده و بخش خصوصی توانمندی نیز برای خرید شرکت‌های بزرگ وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که به هیچ یک از شرایط واگذاری‌ها توجه نشد و بخش خصوصی توانمندی نیز وجود نداشت از ظرفیت شرکت‌های وابسته به موسسات عمومی غیردولتی، شبه دولتی و صندوق‌ها برای واگذاری‌ها استفاده شد. دولت در واگذاری ها تنها به دنبال کسب درآمد بود به همین دلیل به موضوعات دیگری مانند اهلیت خریدار توجه نکرد.

واگذاری‌ها با هدف رد دیون انجام می‌گرفت

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از واگذاری‌ها با هدف رد دیون( دولت بابت بدهی های خود برخی از شرکت ها را واگذار می‌کرد) استفاده شد، اظهار کرد: از مجلس هشتم پس از نظارت به تدریج گزارش‌های آسیب شناسی واگذاری‌ها ارائه و مشکلات اجرایی مشخص شد و از آنجایی که برخی از مشکلات تخلف از قانون بود به قوه قضاییه فرستاده شد در سایر موارد نیز قانون اصلاح شد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیاری از واگذاری‌ها با هدف رد دیون و به موسسات عمومی و صندوق‌ها صورت می‌گرفت مقرر شد شرکت ها در وهله نخست در لیست واگذاری ها در مزایده و بورس قرار گیرند و وجوه این امر بابت رد دیون استفاده شود.همچنین شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی برای واگذاری‌ها باید شفاف سازی کنند و اطلاعات مالی خود را در اختیار بورس یا مرکز رقابت قرار دهند.  

تصویب قانون بهبود کسب و کار با هدف توانمندی‌سازی بخش خصوصی بود

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تصویب قانون بهبود کسب و کار با هدف توانمند سازی بخش خصوصی بود، ادامه داد: گزارش ماده 234 در مورد نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی هرمزال به صحن علنی مجلس ارائه شده است و در نوبت رسیدگی قرار دارد البته بیشتر مشکلات این مجموعه پس از واگذاری ایجاد شد چراکه به تعهدات عمل نشد.

وی با اشاره به بررسی تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه و پتروشیمی کردستان در کمیسیون اقتصادی، عنوان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در واگذاری ها کمتر از موسسات عمومی استفاده کرد و مسیر را برای ورود اشخاص حقیقی آماده کرد که در این مسیر نیز مشکلات متعددی ایجاد شد.

دولت نباید در واگذاری‌ها تنها به دنبال کسب درآمد باشد و علاوه بر قیمت اهلیت، توانایی فرد در ارتقا تولید و بهره وری را نیز جزو اصلی‌ترین معیارها قرار دهد.

در واگذاری‌ها به اهلیت و توانایی فرد در ارتقا تولید توجه شود

وی با بیان در واگذاری‌ها نظارت یکی از اصلی‌ترین ارکان است، تاکید کرد: دولت نباید در واگذاری‌ها تنها به دنبال کسب درآمد باشد و علاوه بر قیمت اهلیت، توانایی فرد در ارتقا تولید و بهره وری را نیز جزو اصلی‌ترین معیارها قرار دهد.

پشت پرده واگذاری آلومینیوم المهدی چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برخی ادعاها درباره پشت پرده واگذاری‌ها و اینکه شرکت‌ها با مبلغی کمتر از مقدار واقعی به فروش رفته است، بیان کرد: در برخی موارد چنین اتفاقی رخ داده است به طور مثال قیمت واگذاری آلومینیوم المهدی پس از گزارش سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اصلاح شد اگرچه برخی از قیمت گذاری ها اصلاح شده اما مشکلات اصلی پس از واگذاری ایجاد شده است.


تعداد بازدید : 930

ثبت نظر

ارسال