Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 24 دقیقه

بدهی ۳ میلیارد تومانی سایپا به اروند چرخ/تعدیل ۲۵۰ نیرو به علت گرانی آلومینیوم

بدهی ۳ میلیارد تومانی سایپا به اروند چرخ/تعدیل ۲۵۰ نیرو به علت گرانی آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: مدیر عامل اروند چرخ رفسنجان گفت : بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مطالبات ۱۲ ماهه از شرکت سایپا داریم که متاسفانه علیرغم پیگیری های زیاد موفق به دریافت آن نشده ایم و نقدینگی این شرکت به صفر رسیده و بدون نقدینگی امکان فعالیت در این واحد صنفی سلب شده است .

دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 12:8

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از راه آرمان، کارخانه‌ی اروند چرخ رفسنجان تا چندماه پیش مآمن تعداد زیادی از جوانان رفسنجانی بود که رویای پیشرفت و رسیدن به آینده ای بهتر را در ذهن می پروراندند اما درست در همان روزها بقول معروف چرخ برگشت و تعداد زیادی از کارگران این واحد تولیدی تعدیل شدن .

مهندس علی احسان مدیرعامل این واحد تولیدی  در خصوص مشکلات پیش آمده  گفت:این تعدیل نیرو علل متعددی دارد که از آن جمله می توان به طرح توسعه‌ی اروند اشاره کرد که برای این طرح یکصد و بیست نفر نیروی انسانی در  واحدهای مختلف بکار گرفته شدند که با افزایش قیمت مواد اولیه (آلومینیوم) این طرح عملا با شکست روبه رو و نیروهای شاغل آن بیکار شدند .

وی با اشاره به عدم پرداخت بدهی سررسید شده شرکت های ایران خودرو – کرمان موتور –رنو – گروه بهمن و سایپا، گفت : به عنوان مثال بیش از 3 میلیارد و 200 میلیون تومان مطالبات ۱۲ ماهه از شرکت سایپا داریم که متاسفانه علیرغم پیگیری های زیاد موفق به دریافت آن نشده ایم و نقدینگی این شرکت به صفر رسیده و بدون نقدینگی امکان فعالیت در این واحد صنفی سلب شده است .

احسان در ادامه تصریح کرد:با گذشت سه سال از تشکیل پرونده تسهیلات در بانک سپه که در کارگروه رفع موانع تولید جهت توسعه این شرکت و اشتغال ۱۲۰ نفر در فاز دوم  تعلق گرفته است ، متاسفانه هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده ایم .

این صنعتگر نمونه ابراز کرد:اروند چرخ روزانه قریب به ۵۵۰۰ حلقه از انواع رینگ جهت کلیه خودروسازان داخلی و خارجی مسقر در ایران تولید می کرده که به علت تحریم ها و خروج خودرو سازان خارجی از کشور –افزایش قیمت ارز در بازار و به دنبال آن کمبود مواد اولیه – عدم عرضه آلومینیوم در بورس کالا و توقف کامل سفارش خودروسازان ، در حال حاضر به کمتر از پانصد حلقه در روز رسیده که حدود ۵۰ درصد نیروهای این واحد تعدیل شده و مابقی نیز بعلت توقف کامل تولید تا حداکثر یک ماه دیگر تعدیل خواهند گردید .

مدیر عامل اروند چرخ  تاکید کرد:علیرغم پیگیری های مکرر در امور تولید متاسفانه هیچ چشم انداز روشنی برای اروند چرخ پیش رو نمی بینیم که این امر تنها به علت عدم ثبات در اقتصاد ، واردات بی رویه  و عدم توجه به تولید داخلی است.

شایان ذکر است کارخانه اروند چرخ رفسنجان در سالهای ۱۳۹۵و۱۳۹۶ باتوجه به نظر کارشناسان بعنوان واحد نمونه صنعتی در استان کرمان انتخاب شد که با تعداد ۵۰۰ نفرنیروی انسانی اعم از مهندس – کارشناس – تکنیسین – کارگر فنی و ساده به تولید رینگ آلومینیومی ۱۰۰ درصد ایرانی برای انواع خودروی داخلی و خارجی می پرداخت.

حال باید دید راه چاره برای حل مشکل این واحد تولیدی و صنعتی موفق و بی نظیر چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که واردات رینگ توسط شرکت سایپا در قالب شرکت رینگ سازی خرمشهر و به اسم تولید داخل اما وارداتی و تولید چین متوقف شود ؟ آیا بهتر نیست که شرکتی همچون سایپا بجای واردات بی رویه‌ی رینگ و قطعات خودرو بفکر پرداخت بدهی خود به قطعه سازان داخلی و حمایت از تولید داخلی باشد ؟ در حالیکه ظرفیت کافی جهت تولید محصول با کیفیت اروپایی در کشور وجود دارد .

آیا تامین قطعات خودرو از قطعه سازانی همچون اروندچرخ ساده تر از واردات نیست؟ آیا در سال حمایت از کالای ایرانی نباید تسهیلات لازم در اختیار واحدهای موفقی چون اروند چرخ قرار می گرفت  ؟ بهتر است در مرحله‌ی اول مسولین شهرستان و در مراحل بعد مسولین استانی و کشوری نیم نگاهی هم به سمت صنعت شهرستان رفسنجان و علی الخصوص کارخانه هایی همچون اروند چرخ بیندازند که این روزها به سختی نفس می کشند لذا بهتر نیست  بجای شنیدن خبر تعدیل نیروهای این واحدها شاهد رونق روز افزون آنها در رشد طرح های توسعه ایی باشیم .

واحد نمونه صنعتی استان در آستانه تعطیلی است چه کسانی به دنبال حل این معزل خواهند بود؟

 

تعداد بازدید : 2565

ثبت نظر

ارسال