Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 43 دقیقه

چالش تصمیم‌گیری سازمان تجارت جهانی برای تعرفه‌های ترامپ؛ آیا خط قرمز‌ها نادیده گرفته می‌شوند؟

چالش تصمیم‌گیری سازمان تجارت جهانی برای تعرفه‌های ترامپ؛  آیا خط قرمز‌ها نادیده گرفته می‌شوند؟

باشگاه آلومینیوم: سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه برای بررسی مشروعیت تعرفه های ایالات متحده بر واردات فولاد و آلومینیوم بر اساس نگرانی های امنیتی ملی توافق کرد. تصمیم ایالات متحده می تواند مشروعیت سازمان تجارت جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.

دوشنبه 5 آذر 1397 ساعت 11:16

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از معدن24، اعضای اتحادیه اروپا و چین از سازمان تجارت جهانی درخواست کرده اند تا قانونی بودن تعرفه های آمریکا را بررسی کند که گفته می شود امنیت آنها را تقویت نمی کند اما منافع اقتصادی آمریکا را افزایش می دهد.

مقامات آمریکایی در دیدار از سازمان حل اختلافات سازمان تجارت جهانی بیان داشتند : “هرگونه بازنگری نسبت به منافع امنیتی ضروری آمریکا مشروعیت سیستم حل اختلافات سازمان تجارت جهانی را به طور کلی تضعیف خواهد کرد .”

سازمان تجارت جهانی مدت زیادی از تقابل سیاسی مبهم اجتناب کرده است . اگر سازمان تجارت جهانی به نفع ایالات متحده تصمیم گیری کند، می تواند هر 164 عضو را به استفاده از توجیهات امنیت ملی برای تحمیل اقدامات حمایت کننده برای سودآوری اقتصادی چرغ سبز نشان دهد و از سویی اگر علیه ایالات متحده رای صادر کنند ترامپ می تواند تصمیم بگیرد که WTO را ترک کند .
واشنگتن با اعمال تعرفه ها در واقع باعث می شود تا کشورها به بهانه حفظ امنیت ملی اقدامات مشابهی را انجام دهد که نظم تجارت جهانی را برهم زده و اقتصاد جهانی را تهدید می کند.
هفت عضو از اعضای سازمان تجارت جهانی شامل کانادا، چین، اتحادیه اروپا، هند، مکزیک، روسیه و ترکیه در واکنش به تعرفه های آمریکا بر بیش از 25 میلیارد دلار از واردات آمریکا تعرفه وضع کرده اند. گرچه این مبلغ در مقابل تعرفه های آمریکا ناچیز است اما به سبب سرمایه ای و حیاتی بودن واردات این اعضا از آمریکا، اعمال بیش از این تعرفه ها، اقتصاد کشورهای نامبرده را تهدید می کند .

صرفا تاثیرات کوتاه مدت این تعرفه ها در بازار فلزات ناخوشایند بود و فشارهایی بر بازار فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و فولاد خام وارد کرد و تقاضای جهانی این نوع کالاها با تهدید روبه‌رو ساخت که در بلند مدت می توان اوضاع را وخیم تر کند .

چین از طرفی امید دارد بتواند با انجام مذاکرات با طرف آمریکایی این تنش را به سلامت پشت سر بگذارد تا هم رشد ملایم اقتصادی خودش مختل نشود و هم اقتصاد جهانی به سبب سوداگری واشنگتن ضربه نبیند .

 

تعداد بازدید : 893

ثبت نظر

ارسال