Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 46 دقیقه

معامله 6 هزار تنی آلومینیوم در مهر ماه ؛ تعادل نسبی معاملات آلومینیوم

معامله 6 هزار تنی آلومینیوم در مهر ماه ؛ تعادل نسبی معاملات آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که صنایع پایین‌دست آلومینیوم از تنظیم این بازار داشتند، کمبود عرضه آلومینیوم در بورس کالا و عدم عرضه برخی تولیدکنندگان بود. هر چند که هنوز به‌زعم مصرف‌کنندگان عرضه آلومینیوم به حد مطلوب نرسیده است، اما عرضه‌های صورت گرفته و معاملات انجام شده تا حدودی به آشفته‌بازار آلومینیوم سامان بخشیده‌اند.

چهارشنبه 9 آبان 1397 ساعت 11:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، بازار آلومینیوم در دنیا رو به کاهش قیمت رفته است و طی هفته گذشته برای نخستین بار قیمت این فلز پس از ماه‌ها به زیر 2 هزار دلار در هر تن رسیده است. این امر نه‌تنها در مورد آلومینیوم رخ داد، بلکه سایر فلزات نیز با کاهش شدید قیمت مواجه شده‌اند و دلیل آن نیز اتخاذ سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه از سوی سردمداران کاخ سفید برای جنگ تجاری بوده است. با وجود آنکه فروش آلومینیوم در دنیا بسیار مطلوب است و کاهش شدید در موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در سراسر دنیا اتفاق افتاده است، اما افزایش ارزش دلار به واسطه تصمیمات فدرال رزرو نیز مزید بر علت کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی شده است.

در بازار داخلی پس از صدور ده‌ها دستورالعمل، مقرر شد عرضه آلومینیوم با متوسط نرخ ارز یک هفته گذشته در سامانه نیما انجام شود و سقف رقابت نیز وجود نداشته باشد. این امر باعث شد تا مجدداْ تولیدکنندگان در بازار آلومینیوم حضور یابند و همین عرضه‌ها تا حدی به بازار آزاد نیز سامان بخشید. به‌طوری که خبرها حاکی از آن است که قیمت شمش آلومینیوم در بازار آزاد به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

نمودار حاکی از آن است که در مهر ماه سال جاری 6 هزار و 200 تن محصولات آلومینیوم عمدتاً شامل شمش خالص و کمی بیلت در بورس کالا ایران عرضه شد که در مقابل آن 12 هزار و 800 تن تقاضا وجود داشت. اما 6 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در این میان شمش آلومینیوم به میزان 6 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 12 هزار و 700 تن داشت و از این میزان سهم عرضه ایرالکو 5 هزار تن و آلومینیوم هرمز جنوب یک هزار تن بود. این عرضه‌ها نیز همگی به فروش رفتند. اما در مهر ماه تنها 220 تن بیلت آلومینیوم توسط ایرالکو عرضه شد که 80 تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. عرضه‌های آلومینیوم در مهر ماه با توجه به دستورالعمل‌های جدید باعث اشتیاق بیشتر تولیدکنندگان به عرضه آلومینیوم در بورس کالا شده و این مساله نیز مورد استقبال مصرف‌کنندگان نیز قرار گرفته است. هر چند که به اعتقاد مصرف‌کنندگان این میزان عرضه کافی نیست و باید هر هفته حدود 5 هزار تن آلومینیوم در بورس عرضه شود. با این حال پس از عرضه‌های آلومینیوم، قیمت این فلز از 35 هزار تومان در هر کیلوگرم به حدود 27 هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار آزاد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که در صورت رعایت قواعد بازار در عرضه‌های آلومینیوم، این بازار به تعادل خواهد رسید.

تعداد بازدید : 1074

ثبت نظر

ارسال