Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 14 و 39 دقیقه

هزینه‌های بالای انرژی، مانع از توسعه صنعت آلومینیوم اولیه در ترکیه شده است

هزینه‌های بالای انرژی، مانع از توسعه صنعت آلومینیوم اولیه در ترکیه شده است

باشگاه آلومینیوم: ترکیه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم در منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید که خود به‌دلیل هزینه‌های بالای تولید انرژی الکتریکی، از تولید اولیه آلومینیوم سهم بسیار اندکی دارد.

شنبه 5 آبان 1397 ساعت 20:51

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، ترکیه را به‌جرات می‌توان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم در منطقه خاورمیانه دانست. در نمودار ، مقدار مصرف و تولید شمش‌های آلومینیومی ترکیه طی 6 سال گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار مصرف انواع شمش و محصولات کارنشده آلومینیومی این کشور از حدود یک میلیون تن در سال 2012، به بیش از 1.2 میلیون تن در سال 2017 رسید. نکته جالب توجه در مورد این کشور، سهم به‌سزای واردات در تأمین نیاز شمش و محصولات کار نشده آلومینیومی این کشور است. به‌گونه‌ای که به‌طور متوسط در 6 سال گذشته، بازار عرضه داخلی این کشور، تنها حدود 14 درصد از کل نیاز این کشور به آلومینیوم را تأمین کرد که حتی از این مقدار، کمتر از 32 درصد به آلومینیوم اولیه تولید داخل (محصول احیای آلومینا) اختصاص داشت و مابقی از محل بازیافت قراضه‌های تأمین شد.

شرکت Eti Aluminium تنها تولیدکننده آلومینیوم اولیه در ترکیه به‌شمار می‌رود که دارای ظرفیت حدود 65 هزار تنی است. این شرکت علاوه بر تولید آلومینیوم، به تولید سایر محصولات بالادستی صنعت آلومینیوم نیز، از جمله آلومینا می‌پردازد. این شرکت برای تولید آلومینا، بخشی از نیاز خود را از ذخایر بوکسیت ترکیه و پالایش آن تهیه می‌کند و مابقی را از محل واردات تامین می‌کند. با این حال، در طول چند سال اخیر، موفق به تولید با حداکثر توان ظرفیت نشده است که این امر می‌تواند ناشی از افزایش هزینه‌های تامین انرژی الکتریکی در این کشور یا قدیمی شدن تکنولوژی و تجهیزات تولید باشد.

گفتنی است این کشور بین سال‌های 2012 تا 2016، نزدیک به 30 درصد از برق تولیدی خود را از طریق سوزاندن زغال‌سنگ، حدود 41 درصد را از گاز طبیعی، 23 درصد را از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی و مابقی را از سایر انرژی‌ها از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کرده است. علاوه بر اینکه این کشور بخش عمده‌ای از تقاضای انرژی خود را از داخل تامین می‌کند، با این حال طی دوره مورد بحث، سالانه بیش از 4 هزار گیگاوات ساعت، برق از کشورهای همسایه نیز واردات داشته است. این عوامل جملگی سبب بالا بودن هزینه‌های تامین انرژی الکتریکی در این کشور شده و تولید محصولی همچون آلومینیوم اولیه که جز صنایع انرژی‌بر است را به‌صرفه نمی‌کند. این امر با وجود تقاضای قابل توجه شمش و محصولات کار نشده آلومینیومی، مانع از رشد و توسعه ظرفیت‌های ذوب آلومینیوم در این کشور شده است.

مصرف بالای شمش و محصولات کار نشده آلومینیومی در ترکیه، سبب شد تا سرانه مصرف این محصولات در این کشور در سطح بالاتری نسبت به میانگین جهانی قرار بگیرد. نمودار 2، مقایسه‌ای از سرانه مصرف شمش آلومینیوم ترکیه با جهان را نشان می‌دهد. طی سال‌های اخیر که از شتاب رشد مصرف این محصولات در ترکیه کاسته شده است، رشد جمعیت منجر به کاهش نسبی مقدار سرانه مصرف ترکیه و کمتر شدن  فاصله آن با میانگین جهانی شده است. به‌طور متوسط در طول دوره مورد بررسی، مقدار سرانه مصرف انواع شمش‌های آلومینیومی در ترکیه، حدود 4 کیلوگرم به‌ازای هر نفر بیشتر از میانگین جهانی بود که این میزان خود حدود سرانه مصرف این محصولات در ایران است.

 

تعداد بازدید : 931

ثبت نظر

ارسال