Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 4 و 56 دقیقه

کانادا و آمریکا بر سر پیمان تجاری نفتا به توافق رسیدند؛ اما تعرفه های آلومینیوم و فولاد نه!

کانادا و آمریکا بر سر پیمان تجاری نفتا به توافق رسیدند؛ اما تعرفه های آلومینیوم و فولاد نه!

باشگاه آلومینیوم: آمریکا و کانادا سرانجام درباره بازبینی پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا به توافق رسیدند و این پیمان سه جانبه ۱.۲ تریلیون دلاری را که پس از حدود ۲۵ سال در معرض فروپاشی قرار داشت، نجات دادند.

چهارشنبه 11 مهر 1397 ساعت 10:30

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا، این دو کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند توافق جدید میان آمریکا-مکزیک-کانادا به بازارهای آزادتر، تجارت منصفانه‌تر و رشد اقتصادی قوی تر در منطقه منجر خواهد شد.

مذاکره کنندگان در آستانه پایان مهلت تعیین شده از سوی آمریکا برای حل اختلافات، به شدت تلاش کردند و هر دو طرف برای نهایی شدن توافقT امتیازاتی دادند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا پس از نشست آخر شب کابینه برای بحث درباره این توافق که باعث صعود بازارهای مالی جهانی شد، به خبرنگاران گفت: روز خوبی برای کانادا است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکاT که نفتا را عامل جابجایی مشاغل تولیدی به مکزیک خوانده بود، تهدید کرده بود اگر در نفتا تغییرات عمده صورت نگیرد، از این پیمان خارج خواهد شد.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: این پیروزی بزرگی برای رییس جمهور و اعتباری برای استراتژی وی در عرصه تجارت بین الملل است.

یک منبع آگاه نیز به رویترز گفت: ترامپ توافق با کانادا را تایید کرده است.

مقامات آمریکایی قصد دارند در اواخر نوامبر توافقی را با کانادا و مکزیک امضا کنند که برای تایید تسلیم کنگره خواهد شد.

منابع کانادایی اظهار کردند این توافق مکانیزم حل اختلافی که کانادا برای پشتیبانی از صنعت الوار و سایر بخشها در برابر تعرفه‌های ضددامپینگ آمریکا به شدت برای حفظ آن مبارزه کرده بود را حفظ خواهد کرد.

اما این موفقیت برای کانادا بدون هزینه نبود. این کشور موافقت کرد تولیدکنندگان لبنی آمریکا به حدود ۳.۵ درصد از بازار لبنیات این کشور به ارزش ۱۶ میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند. منابع کانادایی اظهار کردند دولت کانادا آماده جبران لطمات کشاورزان کانادایی است.

کانادا همچنین با سهمیه ۲.۶ میلیون خودروی صادراتی به آمریکا موافقت کرد. این سهمیه رشد قابل توجه صادرات خودروی بدون تعرفه از کانادا را امکان پذیر می‌کند.

اما این توافق نتوانست تعرفه‌های آمریکا روی صادرات فولاد و آلومینیوم کانادا را حل کند.

دولت ترامپ پس از به بن بست رسیدن مذاکرات با کانادا، تهدید کرده بود پیمان تجاری را به صورت دوجانبه با مکزیک پیش خواهد برد.

لوییس ویدگارای، وزیر خارجه مکزیک اظهار کرد: شب خوبی برای مکزیک و آمریکای شمالی بود.

بر اساس گزارش رویترز، خبر توافق کانادا و آمریکا بازارهای مالی را که ماه‌ها نگران آسیب احتمالی ناشی از فروپاشی پیمان نفتا بودند، خوشحال کرد و صعود شاخصها و دلار کانادا را به دنبال داشت.

 

تعداد بازدید : 832

ثبت نظر

ارسال