Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 27 دقیقه

نگاهی به صنعت آلومینیوم اولیه عمان

کاهش 35 درصدی تولید آلومینیوم عمان به دلیل قطعی برق صحاردر سال2017

کاهش 35 درصدی تولید آلومینیوم عمان به دلیل قطعی برق صحاردر سال2017

باشگاه آلومینیوم: عمان از لحاظ حجم تولید، پنجمین کشور تولیدکننده آلومینیوم اولیه است. تولید آلومینیوم از طریق احیای آلومینا در این کشور از سال 2008 آغاز شد و در حال حاضر حجم تولید آن به‌حدود 385 هزار تن می‌رسد. با این حال، قطعی برق در واحد احیای آلومینیوم صحار این کشور، به‌شدت سبب افت تولید آلومینیوم عمان شد. این قطعی برق، که عرضه آلومینیوم را در داخل با مشکل مواجه کرد، سبب حتی افت اندک مصرف نیز شد.

شنبه 24 شهریور 1397 ساعت 12:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم  به نقل از فلزات آنلاین، صنعت احیای آلومینیوم از آلومینا در عمان با تأسیس شرکت آلومینیوم صحار در سال 2004 آغاز شد. این شرکت که به‌صورت انتفاعی بین شرکت‌های «نفت عمان» (با مالکیت حدود 40 درصدی)، «ملی انرژی ابوظبی» از امارات متحده عربی (با مالکیت حدود 40 درصدی) و «ریوتینتو آلکان» از کانادا (با مالکیت حدود 20 درصدی) شکل گرفت، از سال 2008 به‌صورت آزمایشی بهره‌برداری از ظرفیت 375 هزار تنی خود را آغاز کرد؛ به‌طوری که مقدار تولید آلومینیوم اولیه از این ظرفیت در سال 2008، به‌حدود 49 هزار تن رسید که در سال 2009 تا 351 هزار تن افزایش یافت. با توجه به اینکه، یکی از شرکای مهم بهره‌بردار از ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در عمان، شرکت ریوتینتو است، دور از ذهن نیست که تقریبا تمامی نیاز این کشور به آلومینا برای تولید آلومینیوم از استرالیا تأمین شود که در آن ریوتینتو دارایی‌های عملیاتی و معدنی گسترده‌ای برای تولید آلومینا دارد. هند نیز، بخشی جزئی از تقاضای این کشور به آلومینا را تأمین کرده است.

محصولات آلومینیومی شرکت آلومینیوم صحار عمان، تنها در 2 حالت شمش ساده 24 و 700 کیلوگرمی به‌فروش می‌رسد. البته ناگفته نماند که به‌غیر از این 2 حالت، این شرکت مذاب آلومینیوم بدست آمده از دیگ‌های احیا را مستقیما به واحدهای پایین‌دستی مجاور نیز می‌فروشد. بدین ترتیب، چون عمده آلومینیوم مصرف شده در واحدهای پایین‌دستی به ‌صورت آلیاژی باید باشد، فرآیند آلیاژسازی در عمان عمدتا در واحدهای پایین‌دستی انجام می‌شود.

نزدیکی این ظرفیت به آب دریای عمان، امکان استفاده از آب دریا برای خنک کردن تجهیزات مجتمع آلومینیوم صحار را با هزینه‌ای بسیار پایین فراهم آورده است. همچنین یکی از نقاط قوت شرکت آلومینیوم صحار عمان، دارا بودن نیروگاه اختصاصی برای تأمین برق مجموعه در دل این مجتمع است؛ این نیروگاه سیکل ترکیبی با بازدهی 50 درصدی، دارای ظرفیت تولید برق یک هزار مگاوات است. با این حال، قطعی 6 ساعته برق در آگوست سال 2017، سبب شد تا تولید آلومینیوم اولیه این شرکت، حدود 35 درصد افت پیدا کند و به‌حدود 253 هزار تن برسد. این قطعی برق، سبب انجماد مذاب آلومینیوم در دیگ‌های احیای این شرکت شد و برای چند ماه، مانع از تولید آلومینیوم شد. با توجه به اینکه، منابع ثانویه (قراضه) سهمی بسیار جزئی در بازار مصرف آلومینیوم عمان دارند، وقفه ایجاد شده در تولید آلومینیوم اولیه، از میزان مصرف آلومینیوم این کشور در سال 2017 کاست. در نمودار، میزان تولید و مصرف انوع محصولات کارنشده و شمش‌های آلومینیومی عمان قابل مشاهده است.

تعداد بازدید : 1744

ثبت نظر

ارسال