Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 51 دقیقه

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم: عاقبت ناخوشایندی در انتظار صنایع پایین‌دست آلومینیوم کشور خواهد بود

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم: عاقبت ناخوشایندی در انتظار صنایع پایین‌دست آلومینیوم کشور خواهد بود

باشگاه آلومینیوم: درپی اعلام خبر برداشته شدن سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای مس و آلومینیوم رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به این خبر واکنش نشان داد.

دوشنبه 5 شهریور 1397 ساعت 16:20

به گزارش باشگاه آلومینیوم  درپی اعلام خبر برداشته شدن سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای مس و آلومینیوم، هوشنگ گودرزی د رگفتگویی با فلزات آنلاین اظهار داشت: طی 2ماه اخیر دستورالعمل تنظیم بازار محصولات  آلومینیومی توسط دفتر معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال تهیه بود. این دستورالعمل دارای بخش‌های مختلفی بود و برای تدوین قسمتی از آن نیز از سندیکای صنایع آلومینیوم به‌عنوان صنف رسمی صنایع آلومینیوم نظرخواهی شد. این نظرخواهی طی جلسه‌ای چندساعته و از سوی ستاد تنظیم بازار یعنی دفتر آقای سینکی صورت گرفت و سندیکا نیز پیشنهاداتی جزئی بر روی این دستورالعمل که آن زمان محرمانه بود ارائه کرد.

در دستورالعمل تدوین شده بنا بود که کف عرضه مشخص و ابلاغ شود و حداقل عرضه پیشنهادی نیز 5 هزار تن آلومینیوم خالص و 2 هزار تن بیلت در هر هفته بود. در این دستورالعمل برداشتن سقف رقابت نیز مطرح شده بود، هرچند که سندیکای با برداشتن سقف رقابت مخالفت داشت.

هوشنگ گودرزی در ادامه افزود: حال بعد از گذشت 4 هفته از جلسه‌ای که  سندیکای صنایع آلومینیوم با ستاد تنظیم بازار داشت، روز گذشته ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر برداشته شدن سقف رقابت در بورس کالا را شاهد بودیم بدون آنکه صحبتی از سایر بندهای دستورالعمل اولیه تدوین شده همانند کف عرضه باشد.

وی در ادامه افزود بعد از 4 هفته عدم عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا، بنااست که 2 هزار تن شمش بدون سقف رقابت عرضه شود، درحالی‌که پس از یک ماه عدم عرضه نیاز بازار حداقل 20 هزار تن است. به‌طور قطع با چنین عرضه‌ای قیمت از قیمت پایه 9 هزار تومان به 30 هزار تومان خواهد رسید زیرا صنایع پایین‌دستی به‌علت نداشتن ماده اولیه درحال تعطیلی هستند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم کشور در ادامه افزود: گفته می‌شود، تولیدکنندگان آمادگی عرضه بیش از 2 هزار تن را ندارند در حالیکه 2 تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور ماهیانه 25 هزار تن شمش تولید می‌کنند، چه کسی جوابگوست این میزان شمش طی یک ماه گذشته به کجا رفته که امکان عرضه تنها 2هزار تنی وجود دارد؟

هوشنگ گودرزی در ادامه گفت: تصمیم‌گیری‌های این چنینی به صنایع پایین‌دست آسیب جدی وارد خواهد کرد. در شرایطی که تولیدکننده پایین‌دست به‌سختی توان خرید ماده اولیه خود را داشت، عرضه اندک و برداشتن سقف رقابت موجب کاهش توان خرید و کمتر شدن توان تولید تولیدکنندگان می‌شود و همین امر افزایش قیمت تمام شده محصول را به‌دنبال خواهد داشت. در ادامه نیز گفته می‌شود از آنجایی‌که تولیدکنندگان پایین‌دست توان تامین نیاز داخل را ندارند، واردات صورت گیرد. وی افزود کمبود ماده اولیه موجب افزایش قیمت شده و افزایش قیمت موجب تورم می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم کشور در پایان گفت: مشخص نیست چه کسانی در کشور مسئول چنین سیاست‌گذاری‌هایی که موجب تضعیف صنایع پایین دست می‌شود هستند.

 

تعداد بازدید : 1849

ثبت نظر

ارسال