Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 12 و 56 دقیقه

«قم آلیاژ» به‌دنبال بازارهای صادراتی آلومینیوم

«قم آلیاژ» به‌دنبال بازارهای صادراتی آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: تامین خوراک اولیه واحدهایی که در صنایع پایین‌دست آلومینیوم مشغول به فعالیت هستند، این روزها با مشکل همراه شده است. تولیدکنندگان این صنایع همواره نه از کمبود مواد اولیه، بلکه از گران‌شدن مواد اولیه شکایت دارند؛ قیمت‌هایی که گوی سبقت را از قیمت‌های جهانی نیز ربوده و سبب شده که تولید برای این واحدها با سوددهی‌ بسیار پایین همراه شود. تولیدکنندگانی که با طیف وسیعی از لوازم‌خانگی، خودروسازی، صنایع کشتی‌سازی و هواپیماسازی و ... در ارتباط هستند و نیاز این صنایع را تامین می‌کنند.

یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 ساعت 11:25

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای اقتصاد، آریا‌صادق ‌نیت‌حقیقی، مدیرعامل شرکت قم آلیاژ و عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان کرد: یکی از ویژگی خاص شرکت قم آلیاژ تنوع محصولات است؛ بازار مشتریان شرکت متنوع است و از صنعت فولاد، خودرو، برق تا لوازم خانگی را شامل می‌شود. کیفیت ویژگی مهم دیگر محصولات شرکت است، و قم آلیاژ هزینه‌های بسیاری برای آن انجام می‌دهد و یکی از برندهای خوش‌نام در کشور به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر شرکت قم آلیاژ تنها تولیدکننده مفتول و سیم آلومینیوم در کشور است که قابلیت حرارتی روی این محصولات انجام می‌دهد.  صادق‌نیت‌حقیقی در خصوص صادرات شرکت عنوان کرد: ما محصولات خود را به کشورهایی چون کره‌جنوبی، هند، عراق، افغانستان، ارمنستان، ترکمنستان و چین صادر کرده‌ایم و ارزش صادرات ما بین ۳ تا ۱۰میلیون دلار در سال‌های مختلف برآورد می‌شود. اما حدود یک سال است  که بازار صادراتی خود را از دست داده‌ایم، زیرا قیمت مواد اولیه داخلی به نسبت به قیمت جهانی بسیار بالا رفته و این موضوع سبب شده، قدرت رقابت خود را از دست بدهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جدید شرکت قم آلیاژ عنوان کرد: افزایش ظرفیت تولید یکی از برنامه‌های شرکت در سال‌جدید است البته بازار هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا همچنان با رکود همراه است. در این راستا نیز دولت باید تمهیداتی بیندیشد و برای عبور از این رکود و تحقق «جهش تولید» باید بازارهای صادراتی را تقویت کند. مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در ادامه خاطرنشان کرد: برخی مسائل مانند تحریم‌ها مسائل کلان سیاسی به‌شمار می‌روند که از حوزه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان خارج  است، اما تا آنجا که به تولیدکننده برمی‌گردد، باید برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های درست انجام بدهد.  صادق‌نیت حقیقی ادامه داد: امیدواریم که دولت تفاوت قیمتی که باعث خام‌فروشی به قیمت پایین و مانع صادرات محصولات نهایی که سبب ارزآوری و اشتغال‌زایی می‌شود را به‌گونه‌ای مرتفع کند. سیاست‌های دولت باید به سمت صادرات پیش برود و این موضوع نیز زمانی محقق می‌شود که قیمت داخلی با قیمت صادراتی یکسان شود و معافیت خام‌فروشی برداشته شود.

دولت باید جلوی خام‌فروشی را بگیرد، زیرا در این صورت است که شرکت‌ها تشویق می‌شوند که مواد اولیه خود را به شرکت‌های داخلی بفروشند تا آنها بتوانند محصول نهایی را صادر کنند. شرکت قم آلیاژ واقع در شهرک صنعتی شکوهیه از سال ۱۳۷۹ با هدف تولید انواع آلیاژهای فلزات غیرآهنی با ظرفیتی افزون بر ۶۵ هزار تن در سال فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت، محصولاتی چون سرب خالص و آلیاژهای سرب شمش، انواع آلیاژهای روی به شکل شمش، انواع آلیاژهای آلومینیوم به شکل شمش، مفتول آلومینیوم برای مصارف در صنایعی چون الکتریکی و کابل‌سازی و سیم آلومینیوم برای مصارف الکتریکی و صنایع میخ و پرچ، تولید انواع گاززدا به شکل نیم‌کره، مفتول و چیپس برای مصرف در صنایع فولادسازی و تولید انواع هادی‌های هوایی فشار ضعیف و فشار متوسط، هادی‌های هوایی روکش‌دار و انواع کابل‌های خودنگهدار را تولید می‌کند. در این شرکت هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

 

تعداد بازدید : 1011

ثبت نظر

ارسال