Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 51 دقیقه

روند صادرات آلومینیوم چین همچنان مناسب است

 روند صادرات آلومینیوم چین همچنان مناسب است

باشگاه آلومینیوم: نگرانی از آینده عرضه شرکت آلومینیوم روسال در بازارهای دنیا منجر به تداوم روند مناسب صادرات چین شده است.

چهارشنبه 21 شهریور 1397 ساعت 11:5

باشگاه آلومینیوم به نقل از اقتصاد آنلاین، آمارهای اداره گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور توانسته در ماه اوت همچنان به حفظ حجم مناسب صادرات آلومینیوم خود به بازارهای جهانی بپردازد زیرا خریداران در تلاش برای جایگزینی محصولات شرکت آلومینیوم روسال روسیه (دومین شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم در دنیا) هستند که تحت تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

صادرات آلومینیوم و محصولات آلومینیومی چین در ماه اوت معادل با 517 هزار تن بوده است که تنها کاهش اندک 3 هزار تنی را نسبت به سطح صادرات ماه جولای (که بالاترین میزان در بیش از 3 سال اخیر بوده است) نشان می‌دهد. در بازه زمانی 3 ماهه ژوئن تا اوت، صادرات آلومینیوم چین فراتر از 1.5 میلیون تن بوده است یک رکورد برای بازه زمانی 3 ماهه محسوب می‌شود و در 8 ماه اول سال نیز جهش 15 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

قیمت آلومینیوم از ماه آوریل و تحت تاثیر اعلام تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا علیه شرکت روسال شاهد جهش بیش از 30 درصدی بود و منجر به تحت فشار قرار گرفتن زنجیره ارزش جهانی فلز آلومینیوم شد. اما از آن زمان و پس از مهلت خزانه‌داری آمریکا برای انجام تغییراتی همچون تعویض هیئت مدیره این شرکت تا ماه اکتبر، قیمت‌ها مجدداً متعادل شده است اما خریداران در تلاش هستند تا قبل از فرارسیدن ماه اکتبر و مشخص شدن تکلیف تحریم‌های شرکت روسال، اقدام به جایگزینی محصولات روسال نمایند. 

چین علاوه بر آلومینیوم، صادرات آلومینا را که به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم شناخته می‌شود را نیز افزایش داده است و انتظار می‌رود با توجه به تداوم اختلال عرضه آلومینا به دلیل اعتصاب در واحدهای تولیدی شرکت آلکوا در استرالیا، این روند افزایش داشته باشد. در بازه زمانی سه ماهه منتهی به جولای، صادرات آلومینا چین معادل با 300 هزار تن بوده است در حالی که در بازه زمانی مشابه سال گذشته این رقم تنها معادل با 11 هزار تن بوده است. 

در سایر فلزات نیز عملکرد تجارت خارجی چین عبارت است از:

  • صادرات فولاد چین در ماه اوت به کمترین سطح 5 ماه اخیر به میزان 5.875 میلیون تن رسیده است. در 8 ماه اول سال 2018، صادرات فولاد چین معادل با 47.2 میلیون تن بوده که کمترین میزان از سال 2013 می‌باشد و در مقایسه با سال گذشته نیز افت 13 درصدی را نشان می‌دهد.
  • واردات سنگ آهن چین بدون تغییر چندانی نسبت به ماه جولای، معادل با 89.35 میلیون تن بوده است. در 8 ماه اول سال جاری میلادی، واردات سنگ آهن چین با کاهش اندک 0.5 درصدی به 709.9 میلیون تن رسیده است.
  • واردات سنگ معدن مس و کنسانتره در ماه اوت به 1.66 میلیون تن کاهش یافته است که نسبت به رکورد 1.85 میلیون تنی ماه جولای، شاهد افت بوده است. واردات این محصولات در 8 ماه اول سال 2018 با 18 درصد افزایش به 13.06 میلیون تن رسیده زیرا انتظار می‌رود که ظرفیت واحدهای اسملتر مس چین شاهد بیشترین رشد در 4 سال اخیر باشد.
  • واردات مس کاتد چین به 420 هزار تن در ماه اوت کاهش یافته که کمترین سطح 6 ماه اخیر می‌باشد. با این حال در 8 ماه اول سال جاری، میزان واردات با افزایش 15 درصدی به 3.47 میلیون تن رسیده است.
  •  
تعداد بازدید : 1201

ثبت نظر

ارسال