Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 33 دقیقه

‌اجرای دقیق سایت بهین‌یاب، لازمه رسیدن شمش آلومینیوم به دست تولیدکنندگان

‌اجرای دقیق سایت بهین‌یاب، لازمه رسیدن شمش آلومینیوم به دست تولیدکنندگان

باشگاه آلومینیوم: به تبع نوسانات شدید ارز در سال گذشته، قیمت شمش آلومینیوم نیز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت. این امر موجب شد تا صنایع وابسته به آلومینیوم همچون سیم و کابل با مشکلات بسیار شدیدی دست به گریبان شوند.

دوشنبه 19 فروردین 1398 ساعت 5:41

97 سال خوبی برای صنعت آلومینیوم نبود

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، در این زمینه «علی یوسفی» مدیر کارخانه آلومتک در گفتگو با پایگاه خبری به تشریح این وضعیت پرداخت و گفت: متاسفانه 97 سال خوبی برای صنایع آلومینیوم نبود این در حالی است که سال 96 شرایط به نسبت بهتری را تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه رکود باز در سال گذشته بسیار شدیدتر از سال 96 بود، افزود: به‌ویژه صنایع پایین دستی آلومینیوم مانند سیم و کابل و پروفیل سازها وضعیت مناسبی نداشتند.

سفارشات و مناقصات دولت در حوزه صنعت برق کم شده است

مدیر کارخانه آلومتک یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه را سفارشات بسیار کم مجموعه وزارت نیرو بیان و تصریح کرد: سفارشات وزارت نیرو دیگر مانند گذشته نیست و مناقصاتی که برگزار می‌کنند بسیار کم شده است.

یوسفی در توضیح دلیل کم شدن مناقصات نیز اظهارداشت: پروژه‌های توسعه‌ای و حجم فعالیت‌های عمرانی دولت در صنعت برق و سایر صنایع بسیار کمتر شده و همین مسئله عاملی در کاهش مناقصات و سفارشات دولتی بوده است.

دولت به تعهداتش عمل نمی‌کند

وی همچنین پرداخت نشدن به موقع بدهی‌های وزارت نیرو و عمل نکردن به تعهداتش را از دیگر مشکلات فعالان این عرصه دانست و گفت: علاوه بر این، مشکلات گمرکی و ارزی، واردات مواد اولیه‌ای که در داخل تولید نمی‌شوند را بسیار دشوار کرده است.

یوسفی همچنین عرضه نامناسب شمش آلومینیوم در بورس را از عمده‌ترین موارد و مشکلات فعالان عرصه صنعت آلومینیوم دانست.

مدیر کارخانه آلومتک در پاسخ به این سئوال که با چه مشکلاتی در تامین مفتول آلومینیومی روبه‌رو هستند، اظهارداشت: خودمان تولیدکننده مفتول آلومینیومی هستیم، اما برای تهیه شمش آلومینیوم به عنوان مواداولیه مورد نیاز با مشکل روبه‌رو هستیم.

عرضه شمش آلومینیوم در بورس خیلی کم است

یوسفی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: عرضه شمش آلومینیوم در بورس بسیار کم است و نوسانات قیمت نیز موجب می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند تصمیم درستی درباره خرید شمش بگیرند.

مدیر کارخانه آلومتک همچنین با یادآوری اینکه شمش آلومینیوم با بازار آزاد اختلاف قیمت دارد، گفت: در شهریور و مهر ماه گذشته، اختلاف بسیار زیادی بین قیمت بورس و بازار آزاد وجود داشت که در اسفند ماه این اختلاف کمتر شده بود.

عرضه بیشتر آلومینیوم، اختلاف قیمت بورس و بازار را کم می‌کند

وی بر این باور است که اگر به میزان کافی شمش آلومینیوم عرضه شود، اختلاف قیمتی شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس و بازار کمتر خواهد شد.

البته یوسفی فروش شمش آلومینیوم فقط به تولیدکنندگان را راه حل دیگری برای برون رفت از مشکل اختلاف قیمت بورس و بازار دانست و گفت: اگر مبحث سایت بهین‌یابی به درستی و دقیق اجرا شود، مطمئن خواهیم شد که شمش آلومینیوم عرضه شده به دست تولیدکننده می‌رسد.

وی همچنین تصریح کرد: در شرایط کنونی که عرضه شمش آلومینیوم کم و تقاضا برای آن زیاد است، تولیدکنندگان نمی‌توانند به راحتی شمش را از بورس تهیه کنند و در این بین، دلال‌ها نیز مشکل‌ساز شده‌اند.

اما اینکه چه مسائلی موجب افزایش فروش و رونق بازار سیم و کابل می‌شود، سئوالی است که یوسفی اینگونه به آن پاسخ داد: حل شدن مشکلات اقتصادی دولت، تعریف و اجرای پروژه‌های عمرانی و ثبات ارز مواردی هستند که می‌توانند موجب بهبود صنعت آلومینیوم کشور شوند.

مصرف مفتول و تولید سیم و کابل آلومینیومی کاهش یافته است

مدیر کارخانه آلومتک همچنین وضعیت صنعت سیم و کابل در سال‌های آینده را اینگونه پیش‌بینی کرد: با اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی کنونی کشور نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت آینده صنعت آلومینیوم داشت زیرا ثباتی وجود ندارد.

یوسفی با بیان اینکه مصرف مفتول آلومینیومی در صنعت سیم و کابل به دلیل کم شدن تولید کابل نسبت به سال‌های گذشته، کاهش داشته است، گفت: زنجیره کاهش تولید سیم و کابل و مصرف مفتول در اصل به کم شدن سفارشات دولتی باز می‌گردد.

بازار رقابتی در منطقه برای صنعت آلومینیوم ایران وجود ندارد

اینکه چه راه حلی برای برون رفت از این وضعیت و ایجاد بازار جایگزین برای سیم و کابل وجود دارد، سئوال دیگری است که وی به آن پاسخ داد: هرچند در کشورهای اطراف عراق، افغانستان و ترکمنستان بازار خوبی وجود دارد، اما برای تولیدکنندگان ایرانی با توجه به قیمت شمش آلومینیوم در کشور، بازار رقابتی وجود ندارد و نمی‌توانند با کشورهایی همچون ترکیه رقابت کنند.

یوسفی با بیان اینکه ترکیه اقدامات زیادی در حوزه صادرات انجام می‌دهد و از شرکت‌های خود نیز حمایت‌های خوبی می‌کند، اظهارداشت: به دلیل کم بودن طرح‌های حمایتی و تشویقی از صنایع تولیدی در ایران، تولیدکنندگان و فعالان صنعت آلومینیوم از حمایت‌های دولتی کمتر برخودارند.

کابل‌های آلومینیومی باید هر 40 سال تعویض شوند

از آنجایی که مفتول آلومینیومی در ساخت همه نوع کابل آلومینیومی قابل استفاده است، این سئوال پیش می‌آید که طول عمر کابل‌های آلومینیومی نسبت به نوع مسی آن چگونه است و هرچند سال یک بار نیاز به تعویض دارند؟ مدیر کارخانه آلومتک در این باره توضیح داد: طول عمر کابل‌های آلومینیومی به شرایط محیطی که در آن هستند، بستگی دارد، اما معمولا بعد از 30 تا 40 سال باید کابل‌های آلومینیومی تعویض و جایگزین شوند.

وی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه در صنعت برق به مرور آلومینیوم به دلیل مزایا، سبکی و قیمت کمتر جایگزین مس خواهد شد، افزود: اگر کاری که سال‌های گذشته در حوزه آلومینیوم شروع کرده بودند را ادامه می‌دادند، تاکنون جایگزینی آلومینیوم به جای مس بسیار بیشتر انجام شده بود.

امکان جایگزینی هادی پر ظرفیت با هادی‌های معمولی

یوسفی با تاکید بر اینکه برای مفتول و کابل آلومینیومی هنوز فضای بسیار زیادی برای تولید، گسترش و جایگزینی به جای کابل‌های مسی وجود دارد، گفت: حتی اگر استاندارد 30 تا 40 ساله تعویض کابل‌های آلومینیومی را هم رعایت کنند، بازار این صنعت رونق خواهد یافت.

مدیر کارخانه آلومتک با بیان اینکه به دلیل هزینه‌های بسیار سنگین تعویض کابل، استاندارد زمان تعویض کابل‌های آلومینیومی رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: به خصوص اکنون که بحث هادی‌های پر ظرفیت وجود دارد و شرکت آلومتک نیز یکی از پیشروان این زمینه است، خیلی راحت می‌توانند هادی پر ظرفیت را جایگزین هادی‌های معمولی کنند بدین ترتیب نه تنها ظرفیت انتقال دو برابر می‌شود بلکه هزینه‌ها نیز کمتر خواهد شد.

تعداد بازدید : 837

ثبت نظر

ارسال