Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 9 و 47 دقیقه

ضرر هنگفت ایرالکو از عرضه با دلار جهانگیری

گلایه مدیرعامل ایرالکو از عرضه محصولات با دلار 4200 تومانی

گلایه مدیرعامل ایرالکو از عرضه محصولات با دلار 4200 تومانی

سه شنبه 27 شهریور 1397 ساعت 21:33

 

عدم عرضه ایرالکو در بورس کالا که منجر به ایجاد مشکلات متعددی برای شرکت‌های وابسته به این محصولات شده است دلایل متعددی دارد.

اینکه عرضه با فرمولی که دلار در آن 4200 محاسبه می‌شود یکی از آن دلایل است.

مجبور کردن ایرالکو به فروش با قیمت پایین که فقط سود را راهی جیب دلالان می‌کرد برای این شرکت گران تمام شده است.

ترس مدیران دولتی از جایگزین کردن دلار جهانگیری با دلار نیما یا آزاد سبب شده ایرالکو تن به عرضه ندهد. هرچند باز گذاشتن سقف رقابت نیز راهکاری برای نزدیک شدن قیمت بودن به قیمت بازار بوده که مصوبه‌ و بخشنامه های دیگر که اجازه خرید کردن شرکت‌ها از بورس به مقدار بالا را محدود کرده است سبب شده دل بستن به رقابت برای ایرالکو و حتی المهدی و هرمزال ریسک محسوب شود و آنها که نمی‌توانند در حال حاضر از دلار 4200 تومانی برای خرید مواد اولیه خود استفاده نمایند با فروش محصولات خود متضرر گردند.

متاسفانه هنری که مدیران در بخش‌های دولت، وزارت صمت و بورس باید داشته باشند، ندارند و فقط تاکنون اوضاع متشنج تر شده است.

امید است به زودی راهکاری عاقلانه پیش روی آنها قرار گیرد که نه صنایع بالادستی متضرر شوند و نه صنایع پایین دستی متضرر و تعطیل!!


خلاصه آنچه در فیلم می‌بینید:

بیش از 90 هزار تن شمش آلومینیوم درشش ماهه نخست امسال در بزرگترین واحد تولید کننده آلومینیم کشور در اراک تولید و راهی بازارهای داخلی و خارجی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اراک، مدیرعامل ایرالکو با توجه به وجود برخی مشکلات در تامین مواد اولیه و فروش با نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان گفت: تولید در کارخانه کم نشده و تلاش برای افزایش ۸ درصدی تولید نسبت به پارسال ادامه دارد.

مجیدی با اشاره به اینکه ایرالکو بزرگترین تولید کننده در بین ۳ تولید کننده کشور است، افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال به تولید اسمی ۱۸۰ هزار تن شمش برسیم که نیمی از آن ۴۸ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

او گفت: بیش از ۱۱ هزار صنعت پایین دستی از این کارخانه مواد اولیه می‌خرند و شغل برای بیش از ۲۵ هزار نفر با این واحد‌ها ایجاد شده است.

مدیرعامل ایرالکو افزود : با توجه به هزینه میلیونی خرید دیگ‌های تولیدی، صنعتگران این کارخانه توانستند با بهره وری و نظارت و کنترل ساعتی، زمان استفاده از دیگ‌های تولیدی که قلب کارخانه است را به بیش از ۴ هزار روز که ۴ برابر حالت عادی است برسانند که در میان تولیدکنندگان آلومینیم کشور یک نوع رکورد شکنی است.

مجیدی همچنین با اشاره به اشتغالزایی بالای این کارخانه، اشتغال کارخانه را ۴ هزار نفر عنوان کرد و از خلاقیت‌های صنعتی در این کارخانه خبر داد.

ایرالکو قدیمی‌ترین کارخانه اراک و کشور با سابقه بیش از ۴۰ ساله است که  سالهاست درتولید آلومینیم پیشتاز است.

 

تعداد بازدید : 2507

ثبت نظر

ارسال