Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 31 دقیقه

وزارتخانه بازرگاني و جهاد كشاورزي ؛ رفع ابهامات 2 وزارتخانه در محدوديت واردات

وزارتخانه بازرگاني و جهاد كشاورزي ؛ رفع ابهامات 2 وزارتخانه در محدوديت واردات

معاون اقتصادي وزير جهاد كشاورزي در بخش دوم و پاياني گفت‌و‌گوي خود با فارس از ابهامات مطرح درباره اجراي قانون بهره‌وري كشاورزي، عدم هماهنگي دو وزارتخانه‌ بازرگاني و جهاد كشاورزي در اجراي اين قانون و نحوه اعمال محدويتهاي واردات كالاهاي كشاورزي در راستاي حمايت از توليد سخن گفته است.

شنبه 15 آبان 1389 ساعت 18:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

فارس نخستين بخش گفت و گوي اختصاصي با محمدعلي نيك بخت معاون اقتصادي وزير جهاد كشاورزي حول محور جزئيات هدفمندي يارانه‌ها و سياست‌هاي جديد در بخش كشاورزي بود. در ادامه بخش دوم گفت‌وگو را مي‌خوانيم:
فارس: وزارت جهاد كشاورزي طي دو نامه به وزير بازرگاني سياست‌هاي وارداتي جديد را اعلام و در كنار آن ثبت سفارش‌هاي قبلي را خواستار شدند،واردات چه كالاهايي كاملا ممنوع شده و كالاهايي كه در بازه زماني مشخص محدود شد كدام هستند؟

نيكبخت: نامه‌هاي زيادي به وزارت بازرگاني ارسال شد اما در هيچ كدام آنها موضوع ممنوعيت مطرح نبوده است. هدف مديريت وزارت، ساماندهي و ضابطه‌مندي بوده است.

فارس: در مرحله‌اي وزارت جهاد كشاورزي اطلا‌ع‌رساني نمي‌كرد و با خبرنگاران هم مصاحبه انجام نمي‌داد، نتيجه اين شد كه بسياري از تصميمات وزارت جهاد كشاورزي طور ديگري تعبير مي‌شد به عنوان مثال ليست كالاها را اعلام نكرديد و زماني كه اين كالا به رسانه‌ها راه پيدا كرد، شما موضع گرفتيد.
نيكبخت: دليل خاصي نداشت به مراجعه كنندگان توضيحات كاملي داده مي‌شد و اطلاع‌رساني صورت مي‌گرفت زيرا با ابلاغ قانون بعضي موضع‌گيري‌ها طبيعي به نظر مي‌آمد. بايد به مراجعي كه ضوابط جديد ابلاغ مي‌شد و اين كار به موقع صورت گرفت، در حال حاضر مطابق همان ليست‌هاي مورد نظر واردات در صورتي كه نياز باشد صورت مي‌گيرد.

فارس: چرا وزارت بازرگاني آمار كالاهاي ثبت شده را اعلام نمي‌كند؟

نيكبخت: جلسات مشتركي بين مسئولان دست اندركار وزارت جهاد كشاورزي و بازرگاني و گمرك برگزار شده و ليست كالاهاي ثبت سفارش شده در نيمه اول سال 89 رسيده است.

فارس: آيا نظر وزارت جهاد كشاورزي براي واردات گرفته نمي‌‌شد يا آمار توليد را نمي‌خواستند؟

نيكبخت: آمار توليد محصولات كشاورزي همه ساله براي استفاده عموم و دستگاه‌هاي دولتي منتشر مي‌شود در مراحل مختلف اين آمار به وزارت بازرگاني هم اعلام شده است،اما مورد استفاده قرار نمي‌گرفت. دغدغه ما اين بود كه ادامه روند موجود خسارت زيادي را متوجه توليد و توليدكننده مي‌كند، واردات بايد بگونه‌اي باشد كه آسيبي به توليدات داخل يا حذف محصولات نزند، واردات و تنظيم بازار با نگاه حفظ و توسعه توليدات داخل مقوله پيچيده‌اي است و بايد مديريت كرد يعني چه وارد كنيم، به چه مقدار، كي وارد كنيم و با چه تعرفه‌اي.

فارس: شما اعلام كرديد واردات برنج تا پايان آذرماه ممنوع است، اما بعد از آن باز هم وارد شد.

نيكبخت: برنامه‌اي را كه به دستگاه‌هاي ذيربط اعلام كرده‌ايم، كارشناسي و در جهت تقويت و حفظ توليد داخل است.در آن برنامه زمان برداشت محصولات مهم و استراتژيك را با زمان نياز واردات هماهنگ و مورد توجه قرار داده‌ايم تا آسيبي به توليدكننده نرسد،ضمن اينكه همكاران وزارت بازرگاني هم توجيه شده‌اند.

فارس: آيا اين واردات به دليل ذخيره‌سازي استراتژيك است؟

نيكبخت: ذخيره استراتژيك از وظايف وزارت بازرگاني است در حال حاضر با توجه به اينكه برداشت محصول داخلي تمام شده است فكر كنم انبارهاي وزارت بازرگاني هم پر است و كمبود نباشد،كرارا هم توسط مسئولان ذيربط اعلام شده است. به هر حال اگر كمبودي در كشور احساس شود با توجه به اتمام فصل برداشت برنج داخلي بموقع همكاري و مساعدت مي‌شود.

فارس: برخي كارشناسان اعلام كردند كه قانون افزايش بهره‌وري باعث افزايش قيمت‌ها شده است آيا واقعا اينطور است؟

نيكبخت: از زمان ابلاغ قانون تا الان كه خدمت شما هستم زمان كوتاهي مي‌گذرد. از نظر كارشناسي پس نبايد تاثير منفي در بازار ايجاد كرده باشد. مشكل اساسي شبكه توزيع و حمل و نقل از مزرعه تا بازار مصرف است، بدون استثناء قيمت محصولات در مزارع و محل توليد قابل مقايسه با قيمت بازار نيست.

فارس: صحبت‌هاي آقاي رحيمي معاون اول رئيس جمهور ناظر به چه موضوعي بود؟

نيكبخت: قطعا صحبت‌هاي ايشان از روي دلسوزي است. دغدغه آقاي دكتر رحيمي تامين نياز مردم با اتكا به توليد داخل است و بطور كلي حمايت‌هاي خوبي هم از بخش كشاورزي و توليد داخل مي‌كند.

فارس: ايشان اشاره به برداشت نادرست وزارت جهاد كشاورزي از قانون افزايش بهره‌وري كشاورزي كرده بود و تاكيد داشت كه بايد فقط آمارهاي توليد را بدهيد؟

نيكبخت: قانون واضح و روشن است هر دستگاه وظيفه خود را در همان چارچوب بايد انجام بدهد، ابتداي كار در سطوح كارشناسي دو وزارتخانه درك مشترك ايجاد نشده بود،اين هماهنگي ايجاد شد هر دستگاه كار و وظيفه خودش را انجام مي‌دهد.

فارس: به هر حال شما اعلام كرده بوديد صدور مجوز ثبت سفارش با وزارت جهاد كشاورزي است؟

نيكبخت: براساس قانون وظيفه تنظيم بازار و كنترل قيمت بازار از وظايف ذاتي وزارت بازرگاني است. وزارت جهاد كشاورزي متولي توليد است و از مسير توليد در تامين و تنظيم بازار نقش دارد در حال حاضر با استناد همين قانون وزارت بازرگاني و هر وارد كننده دولتي يا غير دولتي با معرفي و اعلام نياز وزارت بازرگاني در چارچوب برنامه‌اي كه ابلاغ كرديم و حمايت توليد داخل اين كار صورت مي‌گيرد.

فارس: آيا بعد از 17 شهريور سال جاري شما مجوز ثبت سفارش داديد؟

نيكبخت: بعضي از كالاها پايه توليد هستند مثل بذور و نهال و ساير نهادهاي اساسي، تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه يك‌روزه و غيره در اينگونه كالاها بله و در بعضي از محصولات كه نياز نداشتيم و توسط وزارت بازرگاني معرفي نشده‌اند مثل انواع ميوه و در تعداد معدودي از كالاهاي اساسي كه كمبود توليد داشتيم با درخواست وزارت بازرگاني و معرفي مباشرين و طي مراحل قانوني مثل گوشت و قرمز و گرم و منجمد واردات انجام مي‌‌شد.
فارس: آيا بر ثبت سفارش‌هاي وزارت بازرگاني نظارت داريد؟

نيكبخت: مابه‌‌التفاوت توليد و نياز واقعي كشور را مي‌توانند راسا اقدام و گزارش را مستمرا بدهند به نوعي سهميه مقداري منظور مي شود و مازاد بر آن با هماهنگي دو دستگاه بازنگري و تصميم‌گيري مي‌شود.

تعداد بازدید : 805

ثبت نظر

ارسال