Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 29 دقیقه

هشدار استاندار مرکزی به «ایرالکو»

هشدار استاندار مرکزی به «ایرالکو»

باشگاه آلومینیوم: استاندار مرکزی گفت: در صورت خلف‌ وعده مجدد ایرالکو، دیگ‌های قدیمی به سرعت تعطیل می‌شود.

چهارشنبه 25 مهر 1397 ساعت 17:11

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ماین نیوز، سیدعلی آقازاده در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک گفت گزارشات ارائه شده حاکی از آن است که شرایط استان مرکزی از نظر استانداردهای استانی و ملی تفاوت معناداری با دیگر نقاط کشور ندارد و اینکه نسبت سرانه سرطان در متوسط کشوری استان مرکزی 3 درصد بالاتر است به معنی بالا بودن سرطان در استان مرکزی نیست؛ وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی، اراک و حومه تافته جدا بافته از پیکره کشور نیست، افزود: امروز شاهد افزایش ریزگردها در نقاط مختلف کشور هستیم که جان مردم را تهدید می‌کند، اما طبق آمار، استان مرکزی با تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر وضعیت روبه بهبود را در پیش گرفته است و در واقع آمارها اطمینان‌بخش است و ضمن دغدغه‌مندی در خصوص مباحث زیست‌محیطی و آلودگی هوا نباید شرایط ناامنی فکری و نگرانی را برای مردم ایجاد کرد، باید واقعیات به مردم منتقل شود، اما نباید نگرانی ترویج شود.

وی با اشاره به خلف وعده شرکت آلومینیوم ایران در خصوص خروج دیگ‌های قدیمی از خط 5 بیان کرد: طبق قرار قبلی مقرر بود که دیگ‌های قدیمی 31 شهریورماه از مدار خارج شود که این امر محقق نشد و حتی در موعد مقرر بازدید سرزده‌ای از شرکت داشتم و می‌دانستم که این شرایط مهیا نخواهد شد چراکه موضوعات مرتبط با تحریم ترخیص تجهیزات مورد نیاز ایرالکو از گمرک را به تعویق انداخت.

آقازاده بیان کرد: در حال حاضر تمامی دستگاه‌های مورد نیاز برای خروج دیگ‌های قدیمی از مدار در شرکت وجود دارد و تا پایان آبانماه نیز به شرکت فرصت مجدد داده شده است تا 44 دیگ باقی‌مانده از مدار خارج شود و مطمئن هستم که این امر انجام می‌شود، اما اگر این وعده عملیاتی نشود بدون توجه به وضعیت آمادگی شرکت دیگ‌های قدیمی تعطیل خواهد شد.


وی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد شرکت وجود ندارد و خلف وعده دیگر از ایرالکو به هیچ‌عنوان پذیرفته نمی‌شود، گفت: در حال حاضر یکی از تحریم‌های امریکا مربوط به فلز آلومینیوم به عنوان یک تولید استراتژیک است و ایرالکو نیز 40 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند به همین دلیل فشار به صنعت ممکن است همه صنایع کشور و استان را تحت تاثیر قرار دهند.

استاندار مرکزی در خصوص انتقال آندسازی توسط شرکت ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد بیان کرد: ایرالکو مکلف و موظف به پیگیری جهت دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی است، متاسفانه تاکنون پیگیری جدی در این استان داشته است و از این پس باید جدی ورود کند و اگر موانعی در این مسیر بود قطعا استان و مجمع نمایندگان ورود و حمایت خواهند کرد، هرچند که برای تسهیلات 100 میلیون یورویی در حال حاضر مشکلی در کشور وجود ندارد.

استاندار مرکزی با پیشنهاد انجام طرح جامع پایش آب و خاک در استان عنوان کرد: باید پایشی به‌روز با توجه به شرایط فعلی استان انجام گیرد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز همکاری لازم را اعمال کنند، اما نکته قابل اهمیت این است که هزینه اجرای این طرح نباید توسط بودجه دولتی تامین شود.
وی تصریح کرد: ظاهرا این طرح رقمی بین 2 تا 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید توسط صنایع و کارخانجات استان همچون پالایشگاه، پتروشیمی، ایرالکو و ... تامین و در حداکثر تا پایان سال جاری نیز انجام شود. انجام این طرح و پایش باعث می‌شود که به صورت علمی جایگاه واقعی استان مشخص و برای سال 1398 تصمیمات لازم اتخاذ شود به همین دلیل در این راستا کارگروهی با ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل، بودجه لازم تعیین و واحدها و صنایع موظف به تامین اعتبار و بودجه شود.

تعداد بازدید : 1358

ثبت نظر

ارسال