Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 50 دقیقه

یک فعال صنعت آلومینیوم:

محصولات بی‌کیفیت آلومینیومی خریدار بیشتری دارد!

محصولات بی‌کیفیت آلومینیومی خریدار بیشتری دارد!

باشگاه آلومینیوم: وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و شرایط تحریمی موجب شده که میزان ساخت‌وساز در کشور کاهش یابد و به همین ترتیب حجم تقاضا برای محصولات آلومینیومی کمتر از گذشته شود و در این میان، شرکت‌هایی که از ضایعات استفاده می‌کنند به سوددهی بیشتری برسند و توانند میزان درآمد و فروش خود را افزایش دهند.

یکشنبه 25 خرداد 1399 ساعت 14:37

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، مصطفی احمدی مدیرعامل شرکت ارالکو، در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، اظهار داشت: بیش از یک دهه است که در زمینه تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی فعالیت می‌کنیم و با اینکه فعالیت در این حوزه، هیچ‌گاه آسان نبوده است اما در سال 1398، مشکلات تولیدکنندگان و فعالان صنعت آلومینیوم بسیار سخت‌تر از گذشته شد؛ به نحوی که در تمام مراحل تولید با چالش‌های بی‌شماری مواجه بودیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته، یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه شدیم در زمینه تامین مواد اولیه بود؛ قیمت این مواد به اندازه‌ای افزایش یافت که امکان قیمت‌گذاری مشخص برای محصولات نهایی را برای ما دشوار ساخت.

احمدی توضیح داد: در ابتدای سال گذشته، سفارش‌ها تا حدودی بهبود یافت و شاهد افزایش راندمان کاری و میزان بهره‌وری در اکثر شرکت‌های تولیدکننده بودیم اما با تشدید تحریم‌ها و افزایش میزان رکود اقتصادی در کشور، میزان ساخت‌وسازها بسیار کاهش یافت و در نهایت تقاضا برای محصول ما نیز کمتر از گذشته شد؛ به نحوی که میزان فعالیت ما به یک سوم کاهش یافت و تنها 30 درصد ظرفیت اسمی شرکت فعال بود.

قالب‌های تولید شده در کشور، کیفیت مناسبی ندارد

احمدی تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز به میزانی بود که امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی وضعیت آینده را از ما گرفت و قادر به تصمیم‌گیری در خصوص میزان خرید مواد اولیه و فروش محصولات نهایی نبودیم، البته این موضوع تنها منحصر به تولیدکنندگان و صنعت‌گران نمی‌شود بلکه در تمام حوزه ما شاهد تغییر قیمت‌ها بودیم.

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه گفت: در زمینه تهیه و تامین قالب‌های ضروری برای تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی در برخی از مواقع از قالب‌های وارداتی و گاهی از قالب‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم با اینکه قالب‌های تولید شده در کشور نیز به کیفیت مناسبی رسیده‌اند اما از استانداردهای جهانی همچنان فاصله دارند.

احمدی تاکید کرد: کیفیت بعضی از قالب‌های ایرانی به نحوی است که علاوه بر کاهش سرعت تولید و راندمان، به محصول نهایی نیز آسیب می‌رساند یا کیفیت محصول نهایی را کاهش می‌دهد. در صورتی که محصول تولید شده با استفاده از قالب ایرانی را در کنار محصول تولید شده با استفاده از قالب خارجی کنار هم قرار دهیم، کاهش کیفیت کاملا محسوس است و خطوط بسیاری در پروفیل تولید شده مشاهده می‌شود. هرچند که در سال‌های اخیر شاهد بهبود کیفیت در تولید قالب‌ها بودیم اما همچنان نواقص و ضعف‌های بی‌شماری در این زمینه مشاهده می‌شود.

از شمش‌های پرایمری استفاده می‌کنیم

آقای احمدی عنوان کرد: ما در شرکت خود، کوره ریخته‌گری نداریم به همین دلیل بیلت پرایمری ایرالکو را خریداری و آن را تبدیل به پروفیل و مقاطع می‌کنیم، البته برخی از همکاران از ضایعات برای تولید پروفیل استفاده می‌کنند اما ما ترجیح می‌دهیم از مواد اولیه پرایمری استفاده کنیم.

احمدی ادامه داد: مواد اولیه آلومینیومی مورد نیاز را از شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) خریداری می‌کنیم و با اینکه تولیدات این شرکت، در سال‌های اخیر کیفیت سابق خود را از دست داده است اما همچنان به عنوان بهترین شرکت تولیدکننده شمش و بیلت آلومینیومی خالص در کشور شناخته می‌شود.

وی مطرح کرد: برخی از تولیدکندگان پروفیل و مقاطع آلومینیومی بنا به شرایط بازار و میزان سفارش‌هایی که وجود دارد، به سمت استفاده از ضایعات آلومینیومی تمایل پیدا کرده‌اند و از ضایعات به جای مواد اولیه خالص استفاده می‌کنند که این امر، کیفیت محصول نهایی را کاهش می‌دهد. گرچه به دلیل کاهش میزان نقدینگی در کشور، تمایل به استفاده از ضایعات آلومینیومی از گذشته بیشتر شده است و در نهایت، شرکت‌هایی که محصول با کیفیت تولید و عرضه می‌کند، با مشکلاتی نظیر کاهش میزان تقاضا و فروش مواجه‌ هستند.

او در پایان اضافه کرد: تولید مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی با استفاده از ضایعات سودآوری بهتری دارد و تولیدکنندگان محصولات ضایعاتی در مدت زمان کوتاهی با برگشت سرمایه مواجه می‌شوند.

 

تعداد بازدید : 904

ثبت نظر

ارسال