Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 2 دقیقه

مدیرعامل شرکت سایتال ساخت مطرح کرد:

عدم وجود دانش فنی مناسب در بین تولیدکنندگان در و پنجره

عدم وجود دانش فنی مناسب در بین تولیدکنندگان در و پنجره

باشگاه ‌آلومینیوم: علی‌رغم رونق بازار در و پنجره‌، چالش‌های متعددی برای تولیدکنندگان وجود دارد که مانع از پیشرفت سریع این صنعت می‌شود. یکی از مباحث مهم در حوزه ساختمان‌سازی، جلوگیری از اتلاف انرژی است؛ استفاده از تکنولوژی در این راستا، باعث شده تا حوزه‌های پنجره‌‌سازی و عایق‌‌کاری ساختمان تا حد زیادی پیشرفت داشته باشند.

سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 1:32

به گزارش باشگاه آلومینیوم مهندس آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال‌ ساخت در گفت‌وگو با فلزات آنلاین مشکلات در صنعت در و پنجره را تشریح کرده است؛ متن این گفتگو را می‌خوانیم:

 

در شرایط کنونی، وضعیت بازار در و پنجره چگونه است؟                                   

با توجه به رکود اقتصادی و تحریم‌ها علیه کشور، سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در داخل کشور نیستند و متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد خروج سرمایه از صنعت بوده‌ایم. صنعت ساخت و ساز هم از این قاعده مستثنی نبوده و علی رغم نیاز همیشگی به مسکن، در حال حاضر این صنعت و به دنبال آن حوزه تولید در و پنجره‌ نیز با رکود مواجه شده است. به این ترتیب، به خاطر نقش اساسی که این حوزه در ساختمان‌سازی ایفا می‌کند، باید با برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ تدابیر اقتصادی، در جهت حفظ بازار در و پنجره گام برداشت.

مهم‌ترین چالش‌هایی که صنعت در و پنجره‌سازی با آن مواجه است، چیست؟

چالش‌های متعددی در صنعت در و پنجره‌سازی کشور وجود دارد که مشکلات بی‌شماری را برای فعالین این حوزه ایجاد کرده است. علاوه بر نوسانات قیمت مواد اولیه که یکی از معضلاتی است که همواره با آن مواجه بوده‌ایم، توزیع پروفیل‌ها و مقاطع تقلبی در بازار، عرضه محصولات غیراستاندارد با برچسب‌های خارجی، عدم وجود دانش فنی مناسب در بین تولیدکنندگان داخلی، از موانع و مشکلاتی بوده که در این حوزه وجود دارد و در سال‌های اخیر، دردسرساز شده است.

علاوه‌براین، عدم پرداخت صورت وضعیت‌ها توسط کارفرماها به خصوص کارفرماهای دولتی و نیمه‌دولتی بسیار متداول شده است که بیشترین مشکل را برای پیمانکاران به وجود می‌آورد.

در خصوص پتانسیل‌های موجود در این صنعت نیز می‌توان به راه‌اندازی انجمن در، پنجره و نما اشاره کرد؛ این انجمن می‌تواند مقدمه‌ای برای شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت باشد. همچنین با توجه به ارزان بودن خدمات فنی و مهندسی، خدمات تولیدی، دستمزد نیروی مهندسی و اجرایی در کشور، می‌توان امیدوار باشیم که با گذر از شرایط تحریم و افزایش دانش فنی در این زمینه، از قطب‌های اصلی این صنعت و از صادرکنندگان محصولات و خدمات در این زمینه باشیم.

آیا در زمینه تلفیق معماری نوین و سنتی اقدامی انجام داده‌اید؟

یکی از معضلات به وجود آمده در این صنعت، وضع قوانین سختگیرانه در طراحی ساختمان به منظور توجه به هویت است. در وضع این قوانین هیچ توجهی به علم روز و ماهیت اصلی فرهنگ ایرانی نشده است. برخی‌ها به اشتباه استفاده از بعضی مصالح خاص در نمای ساختمان را مترادف با در نظر گرفتن هویت اسلامی و ایرانی قلمداد می‌کنند و استفاده از برخی دیگر را برابر با عدم توجه به این موارد می‌دانند که نگرشی کاملا غلط است. هویت ایرانی همواره با علم و دانش هم‌راستا بوده و این مهم را باید در کنار وضع قوانین در نظر گرفت.

ما در شرکت سایتال ساخت بر این باور هستیم که استفاده از مصالح سبک و مدرن در کنار Patternهای سنتی گام مهمی در جهت تلفیق معماری نوین و سنتی است. تولید این مصالح سبک مانند GFRCها نیاز به دانش به‌روزی دارد که ما با تکیه بر نیروی فنی جوان و با راه‌اندازی دپارتمان تحقیق و توسعه توانستیم این قابلیت را کسب کنیم. همچنین، استفاده از ماشین‌آلات مدرن با قابلیت برشکاری و خم‌کاری‌های خاص از اقدامات دیگری است که با واردات تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه توانسته‌ایم به انجام برسانیم.

نظر شما در مورد وجود رشته‌ای تخصصی در حوزه در، پنجره و نما چیست؟

متاسفانه هنوز رشته تحصیلی و یا حتی واحد آکادمیکی در این خصوص در آموزش عالی تدوین نشده است؛ در صورتی که با نگاه اجمالی به دانشگاه‌های معتبر جهان و آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع، در می‌یابیم که در کشورهای پیشرفته تا چه اندازه به این حوزه اهمیت داده شده است.

در حال حاضر، شرکتی مثل سایتال ساخت با استفاده از پتانسیل‌ها و نیروهای فنی که در اختیار دارد، اقدام به استفاده از منابع و مراجع خارجی نموده و با انتقال دانش فنی از شرکت‌های معتبر اروپایی شروع به رفع این نقص نموده است. البته ما همیشه اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم با تمام توان در کنار اساتید مجرب صنعت ساختمان کشور اقدام به تدوین استانداردهای مناسب و متناسب با قابلیت‌های اطمینان کشور کنیم و حتی در این خصوص اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرداری‌ها کرده‌ایم.

عدم و جود رشته تحصیلی در زمینه در و پنجره، به این معنی است که ضرورت توجه خاص به این موضوع درک نشده است. از طرفی به علت کمبود دانش فنی در کشور، همچنان کارفرمایان اصرار به استفاده از مشاوران خارجی در پروژه‌های خود دارند.

 در درجه بعدی، به دلیل در اختیار نداشتن دانش فنی لازم در کشور، بازار تشنه کشورهای همسایه را نیز از دست می‌دهیم. البته نفرات فنی و مهندسی شرکت سایتال ساخت همگی آموزش‌های لازم را در خصوص این صنعت دیده‌اند اما این نیروها برای تقاضای صنعت کشور، کافی نیستند.

طراحی و مهندسی تا چه اندازه در این حوزه اهمیت دارد؟

دنیای امروز، دنیای فن‌آوری و دانش است و در کشورهای مدرن، طراحی و مهندسی جزو اولین اقدامات به شمار می‌آید. ما با بهره‌وری از بیشترین تعداد مهندس با تجربه و نیروی فنی متخصص و آموزش دیده در مقایسه با شرکت‌های مشابه در مسیر اعتلای این صنعت در حرکت هستیم و همواره طراحی و مهندسی را نقطه قوت خود در این صنعت و در گامی فراتر در صنعت ساختمان کشور می‌بینیم.

نقشه‌برداری، محاسبات دقیق سازه‌ای بر اساس بارهای مرده، زنده، باد، زلزله و غیره، تهیه طرح‌های اجرایی با توجه به موقعیت و امکانات سایت، استفاده از متریال‌های سبک، انجام محاسبات طراحی و سفارش‌گذاری با استفاده از نرم‌افزارهای روز دنیا، تهیه روش‌های اجرا، تهیه برنامه زمان‌بندی با توجه به منحنی سود به هزینه و محاسبات انرژی تنها قدم‌های اولیه‌ای است که باید در طراحی و مهندسی یک پروژه در صنعت در و پنجره در نظر گرفته شود و گام‌های بعدی منوط به استفاده از دانش‌های مدرن و نگاه به مقوله تحقیق و توسعه می‌شود.

متاسفانه به علت عدم وجود قوانین صحیح در حوزه در و پنجره، شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از مجریان بدون اطلاع و علم به این موارد، به این حوزه ورود پیدا کرده و به فعالیت می‌پردازند. گرچه در ابتدای امر به ظاهر ورود این افراد موجب کاهش هزینه‌ها شده اما مسلما عواقب بسیار سنگینی را به همراه دارد که جبران این موارد بعضا چند برابر پروژه اصلی هزینه به همراه خواهد داشت.

وضع قوانین صحیح و رتبه‌بندی شرکت‌‌های فعال در این صنعت به لحاظ فنی و مهندسی، تجهیزات و تجربه کاری می‌تواند اولین گام برای جلوگیری از این هزینه‌های هنگفت باشد که متاسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌ها در این زمینه ظاهرا منافعی برای بعضی‌ها وجود دارد که هنوز این امر محقق نشده است.

آیا در بازارهای بین‌المللی تاکنون حضور داشته‌اید؟

بله، یکی از پروژه‌های بزرگ و سرآمد شرکت سایتال ساخت در کشور عراق است؛ زمانی که در مناقصه این پروژه پیروز شدیم، اقدام به تاسیس کارخانه دوم خود کردیم. در آن مقطع توانستیم گام‌های اساسی در راستای گسترش شرکت برداریم. با توجه به اتمام آن پروژه و به دست آوردن تجارب کاری مناسب، کاملا آماده به کار در بازار بین‌المللی هستیم. یکی از اهداف اصلی شرکت، حضور در پروژه‌های بین‌المللی است که در آن‌ها می‌تواند به درآمد بالاتری برسد.

با توجه به کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن بالا رفتن ارزش ارز، قیمت ارائه خدمات در شرکت‌های ایرانی به لحاظ بین‌المللی کاهش یافته است. آموزش نفرات فنی و مهندسی، استفاده از نرم افزارهای بروز، به کارگیری ماشین‌آلات مدرن و برنامه‌ریزی صحیح در خصوص تولید، حمل و نصب المان‌ها تماما مواردی بوده که در انجام کارهای بین‌المللی لازم و ضروری است.

آیا قوانین فعلی کشور برای صادرات محصولات تولید شده، مانعی ایجاد کرده است؟

قوانین پیچیده‌ای در خصوص صادرات مازاد تولید بعد از حصول اطمینان از عدم نیاز بازار داخلی و همچنین رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان وجود دارد که ظاهرا دولت در حال تنظیم بخش‌نامه‌هایی است که تا حدودی از این محدودیت‌ها می‌کاهد.

به جز تامین مواد اولیه، انجام چه اقداماتی بیشترین هزینه را برای شما در بر دارد؟

معمولا هزینه تامین مواد اولیه، اصلی‌ترین هزینه شرکت است؛ اما بعضی از هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد که در کار خلل و وقفه ایجاد می‌کند. از این هزینه‌ها می‌توان به حوادث کار اشاره کرد که با تجهیز نمودن و رعایت کلیه نکات HSE می‌توان حوادث را به حداقل کاهش داد. از دیگر هزینه‌های پیش‌بینی نشده نیز می‌توان به تغییر مدیریت پروژه‌ها اشاره کرد که یکی از مشکلات اساسی در پروژه‌های دولتی است؛ به گونه‌ای که همواره با تغییر مدیریت حتی نقشه‌های پروژه نیز تغییرمی‌کند.

قیمت و کیفیت پروفیل‌های خریداری شده در سال جاری تغییری کرده است؟

در سال جاری تنها از شرکت‌های معتبر، پروفیل خریداری کرده‌ایم که البته افزایش قیمت بسیار زیادی را شاهد بودیم؛ اما شرکت‌های تولیدکننده پروفیل، به هیچ عنوان کاهش کیفیت نداشته‌اند.

پیش‌بینی شما در خصوص میزان فروش محصولات خود چیست؟

با توجه به اینکه مجموعه سایتال ساخت در حال پیشرفت است و با سرمایه‌گذاری که در زمینه نیروی انسانی و تجهیز دپارتمان‌های فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و ساخت و تولید انجام داده‌ایم، همچنین ماشین‌آلات بسیار مدرن و پیشرفته خریداری کرده‌ایم و با بهینه کردن هزینه‌ها با توجه به روش‌های مدیریتی PMBOK، فکر می‌کنیم تقاضا برای محصولات این مجموعه قطعا بیشتر خواهد شد.

در شرایط رکود اقتصادی موجود در کشور، چند درصد از واحدهای تولیدی در و پنجره غیرفعال یا تعطیل شدند؟

آمار دقیقی در خصوص تعطیلی مجموعه‌های تولیدی در و پنجره ندارم اما می‌توان تعداد آن‌ها را عدد قابل توجهی در نظر گرفت. رمز موفقیت ما در این زمینه همانگونه که اشاره شد، تقویت هر چه بیشتر نیروی انسانی و تجهیزات است.

 

تعداد بازدید : 831

ثبت نظر

ارسال