Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 14 و 12 دقیقه

طرح توسعه آلومینای جاجرم باید تکمیل شود

طرح توسعه آلومینای جاجرم باید تکمیل شود

باشگاه آلومینیوم: نماینده مردم بجنورد در مجلس با اشاره به لزوم تکمیل طرح توسعه آلومینا جاجرم گفت: واگذاری بخشی از آلومینا به تأمین اجتماعی نباید منجر به توقف در طرح توسعه کارخانه آلومینا شود.

شنبه 28 تیر 1399 ساعت 14:12

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ماین نیوز، محمد وحیدی با اشاره به واگذاری بخشی از سهام شرکت و کارخانه آلومینا ایران مستقر در جاجرم به تأمین اجتماعی از سوی هیات دولت اظهار کرد: از چند وقت گذشته در جریان این موضوع قرار گرفتم که تعدادی از شرکت‌ها برای رد دیون دولت به تأمین اجتماعی واگذاری می‌شود.

وی افزود: این اقدام در راستای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده و مقررشده بود تا به‌طور میانگین کمتر از ۴۰ درصد سهام مجموعه‌های مختلف به تأمین اجتماعی واگذار شود تا وضعیت مالکیت آنان تغییر نکند.

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، رازوجرگلان و مانه وسلمقان همچنین با اشاره به شرکت‌های موردنظر دولت برای این اقدام گفت: ما از همان ابتدا از سوی نمایندگان و همچنین مجموعه مدیریت شرکت نسبت به واگذاری سهام آلومینا مخالفت کردیم و در این امر نیز مسئولان ذی‌ربط تأکید کردند.
وی ادامه داد: پس از اعلام مخالفت‌ها، برخی منابع از خروج آلومینا از لیست واگذاری خبر داده بودند اما به ناگهان دولت آلومینا را در لیست واگذاری قرار داد و ۱۷ درصد سهام آلومینا ایران مستقر در جاجرم را به همراه ۸ شرکت دیگر به تأمین اجتماعی واگذار کرد.

وحیدی با تأکید بر اینکه تغییر در سهام‌داری این شرکت نباید مانع از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در آلومینا شود، افزود: باید ایمیدرو پیش از واگذاری کامل مجموعه آلومینا به بخش خصوصی یا سایر مجموعه اقدام به تکمیل طرح توسعه کند.

وی توسعه در آلومینا جاجرم را باعث رونق و جهش تولید و همچنین اشتغال‌زایی در منطقه اعلام و خاطرنشان کرد: اگر واگذاری به‌صورت قطعی انجام شود با شروط لازم در این واگذاری نیز لحاظ شود که مهم‌ترین آن عدم توقف در طرح توسعه مجموعه است.

نائب رئیس کمیسیون آموزش در انتها واگذاری آلومینا پیش از تکمیل طرح توسعه را اتفاقی مانند فاز 2 پتروشیمی خراسان دانست و گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خصولتی رغبتی بر اجرای این طرح نخواهند داشت و عملاً این اقدام مهم متوقف می‌ماند.

گفتنی است هیات دولت در مصوبه‌ای طی هفته گذشته ۹ شرکت دولتی از جمله آلومینا و هپکو را به‌عنوان رد دیون به تأمین اجتماعی واگذار کرد. در این واگذاری ۱۷ درصد سهام آلومینا به میزان بالغ‌بر ۳ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

شرکت آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع‌شده است که در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید.

این شرکت تولیدکننده انحصاری آلومینا در کشور است که ظرفیت تولید آن حدود ۲۵۰ هزار تن آلومینا در سال است. این شرکت برای تأمین نیاز مواداولیه ساخت آلومینا، حدود ۸۵۰ هزارتن در سال ماده معدنی بوکسیت از معادن اختصاصی شرکت که عمدتاً در جاجرم، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و منطقه تاش شاهرود جانمایی شده‌اند تأمین می‌کند. آلومینای تولید شده در شرکت آلومینا، برای تأمین مواد اولیه کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی شرکت‌های ایرالکو و المهدی به کار گرفته می‌شد که حدود یک ماه است مقداری از مواد اولیه شرکت «سالکو» هم که تازه به مدار تولید واردشده است را نیز شرکت آلومینای ایران تأمین می‌کند. همزمان با این اقدامات، کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم، پایان سال گذشته به بهره‌برداری رسید که گامی بزرگ در این صنعت بود. اقدام مهم دیگر در شرکت آلومینا، بحث راه‌اندازی دیگ‌ها بود که تاکنون ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر ۳۵ دیگ فعال وجود دارد که حدود ۸۵۰۰ تن شمش آلومینیوم نیز تولیدشده است.

تعداد بازدید : 1267

ثبت نظر

ارسال