Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 31 دقیقه

مدیر تصفیه شرکت آلومینیوم پارس:

سرمایه‌گذاری در فویل کن‌ستاک موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود

سرمایه‌گذاری در فویل کن‌ستاک موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود

باشگاه آلومینیوم: مدیر تصفیه شرکت آلومینیوم پارس گفت: برای داخلی‌سازی تولید فویل کن‌ستاک به 70 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ابتدایی نیاز داریم. این سرمایه‌گذاری با دوره بازگشت یک ساله، با صادرات تامین می‌شود، همچنین باید در نظر داشت در حال حاضر دو شرکت قوطی‌سازی در داخل کشور داریم،که احداث این خط صرفه‌جویی ارزی زیادی به همراه دارد.

دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت 21:33

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین هوشنگ گودرزی، اظهار داشت: فویل کن‌ستاک یکی از محصولات آلومینیومی پر مصرفی است که علی‌رغم نیاز کشور به تولید داخل آن، به دلیل نداشتن تجهیزات و تکنولوژی لازم، امکان داخلی‌سازی آن وجود ندارد.

 وی بیان کرد: تولید فویل کن‌ستاک برای تولیدکنندگان ورق مقرون به صرفه‌تر از شرکت‌های شرکت‌های تولیدکننده فویل است، به این خاطر که بخش‌های ابتدایی و انتهایی خط تولید فویل کن‌ستاک در شرکت‌های تولیدکننده ورق موجود است و میزان هزینه‌ای که این شرکت‌ها برای تولید فویل کن‌ستاک باید انجام دهند، کمتر از میزان هزینه‌ای است که شرکت‌های تولیدکننده فویل برای احداث و ساخت خط تولید این نوع فویل باید پرداخت کنند.

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس توضیح داد: در دنیا استفاده از قوطی‌های آلومینیومی رواج زیادی یافته و به همین خاطر، تعداد شرکت‌های تولیدکننده فویل کن‌ستاک در چند سال اخیر، افزایش چشمگیری داشته است.

گودرزی عنوان کرد: در حال حاضر امکان واردات فویل کن‌ستاک از چین، ژاپن و  کشورهای اروپایی وجود دارد که البته به دلیل تفاوت قیمتی موجود، عموما واردات این مواد اولیه از کشور چین صورت می‌گیرد.

قوطی‌های آلومینیومی جایگزین مناسبی برای ظروف شیشه‌ای هستند

وی به دلیل عدم فعالیت و سرمایه‌گذاری در این زمینه اشاره و بیان کرد: علاوه بر مشکلات و موانعی که برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید فویل کن‌ستاک داریم، در گذشته، کارخانه‌ای به منظور تولید قوطی در کشور وجود نداشت و در مجموع به این حوزه توجهی نمی‌شد اما در سال‌های اخیر دو شرکت تولیدکننده قوطی نوشابه در کشور تاسیس شدند که این امر به داخلی‌سازی قوطی‌های نوشابه کمک زیادی کرد.

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس خاطرنشان کرد: احداث دو کارخانه تولیدکننده قوطی نوشابه، ضرورت داخلی‌سازی فویل کن‌ستاک برای تامین مواد اولیه را بیشتر از گذشته کرده است.

گودرزی افزود: در کشور ما استفاده از ظروف و قوطی‌های شیشه، پلاستیک و PET برای نوشیدنی‌ها رواج بیشتری داشت، در صورتی که در سایر کشورها استفاده از قوطی‌های آلومینیومی به دلیل قابلیت بازیافت، کاربرد بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: بیش از 18 هزار تن فویل کن‌ستاک به کشور وارد می‌شود که اگر قیمت آلومینیوم را به طور متوسط دو هزار دلار به ازای هر تن با پریمیوم یک هزار و 400 دلار در نظر بگیریم بیش از 64 میلیون دلار در این زمینه برای واردات مواد اولیه هزینه می‌کنیم.

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس مطرح کرد: فویل کن‌ستاک را وارد می‌کنیم و واردات قوطی‌های نوشابه اقتصادی نیست زیرا بسیار حجیم‌اند و هزینه حمل‌ونقل بالایی دارند. همچنین منطقی نیست زمانی که کارخانه قوطی‌سازی در داخل کشور داریم، واردات قوطی انجام بدهیم.

70 میلیون دلار هزینه راه‌اندازی خط تولید فویل کن‌ستاک است

گودرزی بیان کرد: برای راه‌اندازی خط تولید فویل کن‌ستاک در کشور حداقل باید 70 میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، البته به شرطی که یکی از شرکت‌هایی که در زمینه فویل و ورق فعالیت می‌کنند، در این حوزه مشارکت کنند، زیرا این شرکت‌ها کوره و رل‌های وسط خط را در اختیار دارند به همین خاطر، هزینه کمتری برای اضافه کردن و تکمیل خط، نیاز دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تاسیس کارخانه تولید فویل کن‌ستاک در کشور، سالیانه حدود 64 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داریم و هزینه ابتدایی که برای تاسیس خط تولید صرف می‌شود در کمتر از یک سال تامین می‌شود، به همین خاطر تولید این نوع فویل کن‌ستاک بسیار سودآور است.

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس اظهار کرد: در شرکت‌های تولیدکننده فویل دستگاه‌های لازم برای تولید فویل‌هایی با آلیاژهای معمولی مثل 8000، 1000 و 3000 دارند که این گونه دستگاه‌های موجود در کشور با دستگاه‌هایی که فویل کن‌ستاک تولید می‌کنند متفاوت است، اما سایر دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مورد نیاز یکسان است.

گودرزی توضیح داد: شرکت‌هایی مانند آلومینیوم پارس، آلومینیوم هزار، نورد آلومینیوم، آلومینیوم رزن صاف که سال‌ها در زمینه فویل و ورق فعالیت می‌کنند، امکانات زیربنایی مانند کوره، برق، آب، برش و ... برای تولید فویل کن‌ستاک را در اختیار دارند و تنها باید ماشینی که مخصوص تولید این نوع فویل است، را وارد کنیم.

امکان تولید فویل کن‌ستاک در ترکیه و عربستان وجود دارد

وی مطرح کرد: در کشور ترکیه، شرکت آسان این نوع فویل را تولید می‌کند، در دوبی نیز برنامه‌هایی در جهت سرمایه‌گذاری و تولید این نوع فویل مطرح شده است که تا دو سال آینده به نتیجه می‌رسند. همچنین در عربستان نیز این فویل تولید می‌شود.

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس افزود: ضخامت خاصی برای تولید فویل کن‌ستاک مد نظر نیست و بیشترین تاکید بر آلیاژی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که برای تولید این نوع فویل نیاز به آلیاژسازی مخصوصی است.

آلیاژهای سری 2000 و 7000 در کشور تولید نمی‌شود

گودرزی عنوان کرد: بسیاری از آلیاژهای خاص را به دلیل اینکه استفاده چندانی در کشور نداریم، تولید نمی‌کنیم؛ مثل آلیاژهای سری 2000 و 7000 که بیشتر در هواپیمایی و فضانوردی از آن‌ها استفاده می‌شود یا آلیاژهای سری 5000 که در دریانوردی کاربرد دارد، این آلیاژها را نمی‌توانیم در کشور با هر ضخامتی که مد نظر ما است تولید کنیم. تولید این نوع آلیاژها در کشور از تولید آلیاژهای فولادی سخت‌تر هستند و باید ماشین‌آلات خاصی را در اختیار داشته باشیم اما به این خاطر که استفاده بسیار محدودی در کشور داریم؛ به همین خاطر، برای هیچ تولیدکننده‌ای به صرفه نیست که برای چند ده هزار تن، در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: اگر قرار باشد خط تولیدی برای این نوع آلیاژهای خاص در کشور احداث کنیم، باید یا تمام محصولات آلیاژی تولید شده در داخل مصرف شود و یا اینکه امکان صادرات وجود داشته باشد تا از این طریق بتوانیم به درآمدزایی برسیم اما در حال حاضر، چنین موقعیتی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد.

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس مطرح کرد: در زمینه تولید فویل وضعیت کارخانه‌های تولیدی به گونه‌ای است که ظرفیت تولید به میزان کافی نیست و میزان تولید در کشور کمتر از میزان مصرف است به همین خاطر، اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت بگیرد و خط تولیدی احداث شود، قطعا می‌توانیم به خودکفایی برسیم و وابستگی ما به واردات کاهش یابد.

با خط تولید فویل کن‌ستاک، فویل هفت میکرون را نیز می‌توانیم تولید کنیم

گودرزی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های آتی، خط تولید فویل کن‌ستاک در کشور احداث شود، می‌توانیم علاوه بر تولید این فویل کاربردی، فویل کمتر از هفت میکرون را نیز که در حال حاضر امکان تولید آن برای ما وجود ندارد و تمام نیاز ما از واردات تامین می‌شود، از طریق همان خط کن‌ستاک تولید کنیم.

وی اذعان کرد: درپوش‌های قوطی‌ها نیز دارای ضخامت متفاوتی است که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد و درپوش‌های قوطی را نیز باید وارد می‌کنیم.

ظروف آلومینیومی سبک‌تر و سالم‌تر هستند

مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس بیان کرد: کنسروهای مواد غذایی با مواد فلزی دیگری تهیه و تولید می‌شوند که با یک پوشش، استفاده از آن قوطی‌ها را برای مواد غذایی امکان‌پذیر کرده‌ایم. این در حالی است که اگر قادر بودیم فویل کن‌ستاک را در کشور تولید کنیم، حتما می‌توانستیم از آن‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی نیز استفاده و آن را جایگزین ورق قلع‌اندود کنیم.

گودرزی اظهار کرد: در کشورهایی که تولیدکننده فویل کن‌ستاک هستند عموما از این نوع فویل برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌کنند به این خاطر که ظروف آلومینیومی سبک‌تر و سالم‌تر هستند.

 

تعداد بازدید : 779

ثبت نظر

ارسال