Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 47 دقیقه

سردی زودهنگام بورس تهران

سردی زودهنگام بورس تهران

این چشم‌انداز مبهم زمانی تشدید می‌شود که در عرصه اقتصاد کلان، اعلام خبر واریز یارانه‌ها به حساب سرپرست خانوارها در 9 استان کشور، از آغاز شمارش معکوس برای اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و جراحی اقتصاد ایران خبر می‌دهد.

پنجشنبه 29 مهر 1389 ساعت 18:54
طرحی که به طور قطع تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای در سودآوری شرکت‌های بورسی و اساسا نحوه فروش و بهای تمام شده این شرکت‌ها خواهد داشت.
براساس آخرین اخبار منتشر شده واریز یارانه‌های نقدی از امروز در 9 استانی که در افتتاح حساب بانکی پیش‌قدم بودند، آغاز می‌شود.
بنابراین گزارش، در حالی پیش از این فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از آغاز واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار از هفته آتی خبر داد که به نظر می‌رسد با توجه به فرصت 6 روزه دولت برای واریز یارانه‌ها در 31 استان، این اقدام از امروز کلید می‌خورد.
فرزین همچنین در حالی تعیین اولویت استانها در واریز یارانه‌ها را بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها دانست که پیش از این مرادی مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با فارس اولویت اول را استان‌هایی دانست که در افتتاح حساب سرپرستان خانوار پیش قدم بوده‌اند.
طبق برنامه ریزی که دولت کرده است، قرار است یارانه‌های نقدی به تدریج در 5 مرحله به حساب تمامی سرپرستان خانوار واریز شود. بر این اساس، مجموعه 31 استان کشور به 5 گروه تقسیم شده‌اند و طبق نوبتی که پیشتر در اعلام شماره حساب مقرر شده بود، یارانه‌های نقدی به حساب مردم واریز خواهد شد.
این شرایط موجب شده تا ضمن در پیش گرفتن سیاست احتیاط از سوی معامله‌گران بازار سرمایه، بخشی از نقدینگی تزریق‌شده در بازار طی 18 ماه گذشته هم از بورس تهران خارج شود. بدون شک تحرکاتی که این روزها در بازار طلا و ارز صورت می‌گیرد، حکایت از افزایش جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاری دارد، تا جایی حتی به‌رغم کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی، باز هم خرید سکه و دو ارز پرطرفدار یعنی دلار و یورو در دستور کار شماری از سرمایه‌گذاران طی هفته گذشته قرار داشته است و به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته باشد. افزون‌بر این، انتظار برای تاثیرگذاری تورمی اجرای طرح تحول اقتصادی در بازار مسکن نیز کاملا قابل‌مشاهده است. رصد بازار مسکن طی چند روز گذشته حکایت از افزایش تقاضای خرید مسکن دارد، اتفاقی که گرچه در نرخ عرضه مسکن تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته، اما موجب مقاومت فروشندگان مسکن در برابر تقاضا‌های خرید شده و در عمل عدم‌فروش مسکن از سوی صاحبان املاک را رقم زده است.
براساس این گزارش، گفته می‌شود، هم‌اکنون وزنه خرید بر فروش در بازار مسکن سنگینی می‌کند و اغلب صاحبان مسکن منتظر هستند تا در روزهای آینده چه تحولاتی در بازار مسکن رخ خواهد داد. هر چند با توجه به سیاست‌های موکد اعلام‌شده از سوی دولت، با توجه به تدابیر کنترلی در نظر گرفته شده، بازار مسکن با افزایش قیمتی مواجه نخواهد شد.
اما در حالی که چنین شرایطی در فضای اقتصادی کشور حاکم است، در عرصه سیاسی آرامش خاصی به ویژه در حوزه بین‌الملل درباره بررسی پرونده هسته‌ای ایران حاکم است.
بنابر آخرین اخبار منتشره، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشنهاد این اتحادیه برای برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در اواخر آبان (نیمه ماه نوامبر) در وین خبر داده است.
بنابراین گزارش، اتحادیه اروپا با امید به ازسرگیری گفت‌وگوها میان ایران و 6 کشور که سال گذشته متوقف شده بود، روز پنج‌شنبه رسما از ایران دعوت به کرد تا مذاکرات سه روزه‌ای درباره برنامه هسته‌ای در نیمه ماه نوامبر در وین برگزار شود.
سخنگوی «کاترین اشتون» رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اشتون روز پنج‌شنبه رسما به ایران پیشنهاد کرده است که این مذاکرات طی سه روز در نیمه ماه نوامبر (اواخر آبان) برگزار شود.
وی افزود: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین وین را مکان احتمالی برگزاری این گفت‌وگوها پیشنهاد کرده است.
سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد: اشتون امیدوار است که «سعید جلیلی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران به طور مثبت به این پیشنهاد پاسخ دهد و مشتاقانه در انتظار تعاملی سازنده با ایران در ماه آینده میلادی است.
از سویی دیگر، استقبال مقامات لبنان و مردم این کشور از محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در سفر اخیر نیز مورد توجه قرار گرفته است و سفر بالاترین مقام اجرایی کشور به کشور لبنان در راستای تعامل با کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مثبت ارزیابی می‌شود.
سفری که پیش از این به کشور سوریه انجام پذیرفته بود و نتایج مثبت و سازنده‌ای را در پی داشت. همچنین در بازارهای جهانی آخرین تحولات رخ‌داده حاکی از آن است که نرخ برابری یورو در برابر دلار به 4/1 رسیده است.
از سویی دیگر، بهای جهانی هر تن مس نیز همچنان با حفظ جایگاه بالای 8 هزار دلار و حتی رشد یک درصدی به 8 هزار و 400 دلار رسیده است. این در حالی است که هر اونس طلا قیمت یک هزار و 378 دلار را تجربه می‌کند.
در این شرایط قیمت هر تن روی نیز به دو هزار و 370 دلار رسیده و بیلت فولادی هم قیمت 466 دلاری را تجربه می‌کند که از افزایش نرخ 5/3 درصدی حکایت دارد و در آخر نفت برنت دریای شمال هم بهای 84 دلاری را تجربه می‌کند.
با این وصف، تمام متغیرهای برونی و درونی بازار سرمایه از شرایط تثبیت‌شده‌ای حکایت دارد که براساس این متغیرها از لحاظ بنیادی چشم‌انداز مثبتی می‌توان برای بورس تهران پیش‌بینی کرد، هر چند با اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها، شاید بروز رفتار هیجان‌زده از سوی بازار در روزهای آینده بعید نباشد و در مجموع شاید اجرای طرح تحول اقتصادی مهم‌ترین عاملی باشد که در روزهای آینده در بازار سرمایه ایران اثرگذار است.
در بازار چه خبر بود؟
رصد آخرین روز معاملاتی هفته گذشته از افت 380 واحدی شاخص حکایت دارد. اتفاقاتی که به‌رغم حمایت‌های صورت‌گرفته و ثبت ارزش معاملات 38 میلیاردتومانی،1/2 درصد شاخص بورس، تهران را تنزل داده و روی عدد17 هزار و 902 واحد قرار داده است. معامله‌گران بازار سرمایه در روز چهارشنبه گذشته در حالی یکی از رخدادهای بی‌سابقه بورس تهران طی 18 ماه گذشته را شاهد بودند که پیش از این تثبیت تعادل در برخی نمادها، روزنه‌های امیدی در معامله‌گران به وجود آورده بود.
روز چهارشنبه در رخدادی غیرقابل‌انتظار، یکه‌تازی نماد تجارت الکترونیک پارسیان هم در بازار پس از تجربه یک ماه حضور به پایان رسید. این نماد که پس از پذیرش در فرابورس همواره با صف خرید مواجه بود و معاملات منفی را تجربه نکرده بود، در روز چهارشنبه با صف فروش 2/1 میلیون سهمی، آن هم پس از جمع‌آوری 500 هزار سهم مواجه بود. این نماد که بازدهی 95 درصدی را پیش از این به ثبت رساند، هم‌اکنون در نرخ 11 هزار و 124 ریالی، درصد نوسان منفی را نیز تجربه کرد.
در گروه مخابرات، نماد «اخابر» پس از تجربه حجم معاملاتی به میزان 5/23 میلیون سهم، صدرنشینی خود در بازار را به لحاظ حجم معاملات حفظ کرد.
درباره مخابرات در شرایطی همچنان شایعه عرضه‌ قریب‌الوقوع سهم همراه اول و تعدیل مثبت مطرح می‌شود که رییس شورای رقابت با اشاره به آغاز به‌کار کارگروه تنظیم بازار مخابراتی اعلام کرده است که این کارگروه فعالیت خود را برای تنظیم بازار مخابراتی در مرکز شورای رقابت آغاز کرده و هر هفته به بررسی بازار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌پردازد.
جمشید پژویان با بیان اینکه این کارگروه هر هفته با استفاده از یک روش شناسی و دستورالعمل که منتهی به قیمت مشخص برای بازار مخابرات می‌شود، به بررسی این بازار می‌پردازد، اظهار کرد: این روش تدوین شده و از این پس قیمت‌گذاری به صورت متداول به بازار و شرکت مخابرات ابلاغ می‌شود.
بر این اساس، با توجه به نظر مخالفتی که شورای رقابت در مورد افزایش تعرفه مکالمات داشته، نمی‌توان حداقل در میان‌مدت انتظار افزایش تعرفه‌ها را داشت.
در گروه واسطه‌گری مالی، روز چهارشنبه بلوک 34/67 درصدی گروه صنعتی سدید از سوی بنیاد دینی و فرهنگی صدوق روی میز فروش گذاشته شد که بلوک 134 میلیون سهمی این شرکت 20 میلیارد تومانی با رقابت چند گروه مواجه شد.
اخبار رسیده حاکی از آن است که قرارگاه خاتم‌الانبیا یکی از خریداران حاضر در رقابت بوده و انگیزه این حقوقی از خرید گروه سدید هم به دست آوردن مالکیت لوله و تجهیزات سدید و استفاده از این شرکت در طرح آبرسانی خزر به سمنان است، چراکه این طرح با تاکید ریاست‌جمهوری با هدف تامین آب شرب سمنان به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است.
به اعتقاد تحلیلگران، واگذاری «وسدید» به قرارگاه خاتم می‌تواند تجربه توجه معامله‌گران به صدرا در بازار سرمایه را تکرار کند. قیمت پایه 300 تومانی هر سهم گروه سدید طی رقابت روز چهارشنبه با 76 ریال رشد قیمت مواجه شد.
در همین حال، خبرهای اولیه از حضور فولاد مبارکه و برخی از شخصیت‌های حقیقی در رقابت سدید حکایت دارد.
در این گروه، همه نمادهای حاضر، رنگ سرخ که گویای افت قیمت است را تجربه کرده‌اند، حتی سرمایه‌گذاری شاهد که فرابورسی شدن عمران و توسعه شاهد یکی از زیرمجموعه‌هایش را در دستور کار دارد.
در این گروه، غدیر، سرمایه‌گذاری مسکن، بوعلی، صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری سایپا پس از حجم معاملات نسبتا قابل‌توجه، بعضا صف فروش را شاهد بودند، حتی توسعه صنایع بهشهر تنها نماد مثبت این گروه در روزهای گذشته، پس از معامله 5/1 میلیون سهمی، شکست تعادل را پشت سر گذاشت.
در این گروه، سرمایه‌گذاری سپه با تغییر مدیرعامل روبه‌رو شد و عبدالرحیم همایون‌پور عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری شاهد به عنوان مدیرعامل «وسپه» معرفی شد.
در گروه بانکداری، بانک پارسیان با تجربه معاملاتی در حجم 21 میلیون سهم، صدرنشین این گروه بود.
در گروه ساختمانی، برخی اخبار اولیه از احتمال تعویق عرضه سهام شرکت عمران و توسعه شاهد در فرابورس حکایت دارد. بنابر این گزارش، در پی نزول بی‌سابقه قیمت‌ها و شاخص در بورس تهران، سهامدار عمده عمران و توسعه شاهد تصمیم گرفته با تعویق عرضه روز یکشنبه در زمان بهتری این عرضه را انجام دهد.
این شرکت در روز سه‌شنبه گذشته برای فعالان بازار معارفه شد. در این گروه، نماد توسعه و نوسازی ساختمان هم پس از سه میلیون معامله منفی شد.
در گروه بیمه‌ای، بیمه دی در شرایطی پس از حدود 12 میلیون معامله همچنان منفی بود که برخی از گمانه‌زنی‌های اولیه از تغییر مدیرعامل این شرکت بیمه‌ای حکایت دارد.
در گروه فلزی، به‌رغم رشد قیمت فولاد و همچنین پرواز مس در نرخ‌های بالای 8 هزار دلار، دو نماد فولاد مبارکه و مس ایران معاملات توام با نوسان منفی را تجربه کردند.
گفته می‌شود، نماد مس این هفته به دلیل تعدیل EPS متوقف می‌شود.
دیگر گروه‌های حاضر در بورس از جمله خودرویی و شیمیایی هم به‌رغم حمایت‌های صورت‌گرفته، شاهد معاملات منفی نمادهای زیرمجموعه بودند.
در بازار روز چهارشنبه از میان شرکت‌های حاضر در بورس تنها برخی نمادها که این روزها به تک‌سهم معروف هستند، مثبت معامله می‌شدند که در این بین می‌توان به کاشی تکسرام، کارتن مشهد، پمپ‌سازی ایران، قند نیشابور، لبنیات پاک، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، سپنتا، فروسیلیس، گروه صنعتی ملی، قند پیرانشهر، شهد ایران، قند اصفهان، مرجان‌کار، پگاه اصفهان، صنایع شیمیایی ایران، شیمی دارویی داروپخش، مگسال، سایپا شیشه، گلوکوزان، تهران شیمی، آرتاویل تایر و لنت ترمز ایران اشاره کرد.
تعداد بازدید : 933

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال