Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 17 و 1 دقیقه

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) خبر داد:

ساخت آلوم‌شهر در منطقه لامرد/ تولید آلومینا از بوکسیت وارداتی مقرون‌به‌صرفه است/ با مشکلی در زمینه تامین آلومینا مواجه نیستیم

ساخت آلوم‌شهر در منطقه لامرد/ تولید آلومینا از بوکسیت وارداتی مقرون‌به‌صرفه است/ با مشکلی در زمینه تامین آلومینا مواجه نیستیم

باشگاه آلومینیوم: رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته، در صدد هستیم در کنار کارخانه سالکو که در منطقه لامرد واقع شده است، شهرکی تحت عنوان آلوم‌شهر، زیرنظر ایمیدرو بنا کنیم که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم بتوانند در این شهرک مستقر شوند و با تامین آسان مذاب آلومینیومی از سالکو، بتوانند به تولید محصولات خود بپردازند.

یکشنبه 17 فروردین 1399 ساعت 23:11

به گزارش باشگاه الومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، اکبر ترکان در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اظهار داشت: در حال حاضر، کارخانه آلومینای ایران (جاجرم) تنها تولیدکننده آلومینا در کشور است که فعالیت این کارخانه پاسخ‌گوی نیاز کشور نیست زیرا مجموع ظرفیت اسمی شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو) و المهدی و هرمزال، حدود 430 هزار تن آلومینیوم است و با اضافه شدن آلومینیوم جنوب به جمع تولیدکنندگان آلومینیوم که 300 هزار تن ظرفیت دارد، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به 730 هزار تن خواهد رسید. با توجه به اینکه نسبت آلومینیوم به آلومینا یک به دو است (برای تولید هر یک کیلوگرم آلومینیوم، حدود دو کیلوگرم آلومینا نیاز داریم) به این ترتیب، ما باید یک و نیم میلیون تن آلومینا در کشور تولید کنیم. تولید 250 هزار تنی آلومینا در جاجرم، نسبت به نیاز شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم کافی نیست و بخشی از آلومینای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مواد اولیه ضروری برای تولید آلومینیوم، CPC یا پترولیوم کک کلسینه شده است؛ با وجود اینکه ظرفیت‌های مناسبی در پالایشگاه‌ها داریم اما این ماده اولیه هنوز در کشور تولید نمی‌شود. به تازگی توافق‌نامه‌ای بین وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد تا در پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس کک سوزنی و کک اسفنجی تولید شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) توضیح داد: کک اسفنجی همان پترولیوم کک کلسینه شده بوده که مورد نیاز شرکت سالکو و سایر تولیدکنندگان آلومینیوم است. شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم باید پترولیوم کک کلسینه شده را خریداری کنند و از این طریق، آند بسازند. نسبت تولید آلومینیوم به مصرف پترولیوم کک، دو به یک است به این ترتیب که به ازای تولید هر یک کیلوگرم آلومینیوم کمتر از نیم کیلوگرم پترولیوم کک نیاز داریم.

ترکان افزود: کک دیگری که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود، کک سوزنی است که برای تولید الکترودهای کوره قوس الکتریکی مورد نیاز است که به آن‌ها الکترودهای گرافیتی می‌گوییم و در صنعت فولادسازی کشور کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: آلومینا و پترولیوم کک کلسینه شده، دو ماده اولیه اصلی آلومینیومی است که در حال حاضر وارد می‌شوند؛ اما مواد دیگری همچون کریولیت نیز مورد نیاز هست که میزان استفاده از آن جزئی است.

سرمایه‌گذاری در شرکت آرال

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) در مورد داخلی‌سازی این مواد اولیه و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این خصوص، عنوان کرد: در سال جاری اقداماتی در جهت تولید داخلی آلومینا صورت گرفته و قرار است کارخانه‌ای در جنوب کشور به نام آرال تاسیس شود که ایمیدرو در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده تا بخشی از نیاز کشور از این طریق تامین شود. مدیران این شرکت قرار است بوکسیت مورد نیاز را از گینه وارد و در کارخانه آن را به آلومینا تبدیل کنند. انجام چنین اقدامی در کشور، بسیار پرسود است زیرا بوکسیت گینه، تنی 35 دلار قیمت دارد و انتقال آن به بندرهای ایران هزینه آن را به تنی 50 دلار می‌رساند و از هر 2.5 تن بوکسیت، یک تن آلومینا به دست می‌آید. 2.5 تن بوکسیت 125 دلار قیمت دارد در حالی که قیمت یک تن آلومینا 400 دلار است؛ بنابراین برای ما مقرون‌به‌صرفه است که بوکسیت به کشور وارد شود و در کشور آن را به آلومینا تبدیل کنیم و در صورتی که این اقدام صورت بگیرد، میزان تولید آلومینا در کشور چند برابر می‌شود.

ترکان اضافه کرد: ظرفیت معدنی جاجرم محدود است و تنها از طریق یک کارخانه نمی‌توانیم نیاز به آلومینا کشور را تامین کنیم؛ راه‌اندازی آرال در کشور می‌تواند سرعت و میزان تولید آلومینیوم را بهبود ببخشد. شرکت آلومینیوم جنوب برای افزایش میزان تولید آلومینیوم در کشور، در شرکت آرال سرمایه‌گذاری انجام داده است و در حال حاضر شریک ایمیدرو در این شرکت به شمار می‌آید. به این ترتیب که 35 درصد سهام شرکت آرال متعلق به سالکو است، ایمیدور و شرکت خصوصی دیگری، سهام‌داران دیگر این شرکت هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) تاکید کرد: 50 درصد هزینه تولید آلومینیوم، مربوط به مواد اولیه و بقیه هزینه مربوط به انرژی، کارگر، تجهیزات و... است. در خصوص تولید آلومینا باید توجه داشت که میزان صرفه‌جویی در خروج ارز با واردات بوکسیت و تبدیل آن به آلومینا، 3.5 برابر حالتی است که آلومینا را وارد کنیم. ضمن اینکه ارزش افزوده در تولید آلومینا، بیشتر از ارزش افزوده تولید شمش آلومینیومی است.

ترکان اعلام کرد: ما در زمینه تولید آلومینا تاخیر داریم و باید 40 سال پیش در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کردیم و این عدم برنامه‌ریزی و اقدام به موقع، کشور را بسیار متضرر ساخته است. باید توجه داشت که کشور معدنی در گینه دارد و در این سال‌ها می‌توانست بوکسیت آنجا را استخراج و به کشور وارد و به آلومینا تبدیل کند. این معدن حدود 25 سال پیش خریداری شده اما کاری در آنجا انجام نشده است و به اندازه‌ای تعلل صورت گرفت که مهلت 25 ساله آن منقضی شد؛ به گونه‌ای که آن‌ها قصد داشتند پروانه معدن را باطل کنند اما ایمیدرو توانست آن‌ها را راضی و قرارداد را تمدید کند. 40 سال است که ما آلومینا وارد می‌کنیم؛ در حالی که می‌توانستیم دراین زمان، بوکسیت وارد و آن را به آلومینا تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: در قراردادهای بلندمدت، دو طرف (خریدار و فروشنده) سر قیمت مشخصی توافق می‌کنند؛ برای مثال، طی قراردادی شرکتی موظف می‌شود که برای پنج سال، ماهانه حدود پنج هزار تن آلومینا را با قیمتی مثلا 350 دلار بر تن به شرکت آلومینیومی بفروشد. البته نوسانات قیمتی می‌تواند موجب متضرر شدن شرکت‌های خریدار یا فروشنده شود اما در قراردادهای بلندمدت، تامین ماده اولیه برای تولیدکننده‌های آلومینیومی تضمین می‌شود زیرا تامین کافی و به موقع آلومینا، برای شرکت‌های آلومینیومی اهمیت زیادی دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) در ادامه خاطرنشان کرد: تامین آلومینا رقابتی است و هر بار که مناقصه می‌گذاریم تعدادی شرکت‌ها حضور پیدا می‌کنند و بهترین گزینه را انتخاب می‌کنیم. ما با مناقصه‌هایی که برگزار می‌کنیم نیاز شرکت را تامین می‌کنیم. قراردادهای بلندمدت را معمولا دلالان پیشنهاد می‌کنند که چند برابر قیمت با شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم قرارداد ببندند.

با مشکلی در زمینه تامین آلومینا مواجه نیستیم

ترکان توضیح داد: آلومینا را تحریم نکرده‌اند و ما با مشکلی در زمینه تامین آلومینا مواجه نیستیم. قرار است که پترولیوم کک را نیز در کشور داخلی‌سازی کنیم؛ پس در سال آتی شرکت سالکو با مشکلی در مورد تامین مواد اولیه ضروری مواجه نخواهد شد، البته پیش‌بینی شده است که در سال 1399 پروژه آرال راه‌اندازی شود و تولید این ماده اولیه با هزینه کمتری صورت بگیرد تا با حداقل مشکلات در زمینه تهیه آن مواجه شویم.

وی افزود: تا پایان سال 1398، بالغ بر 86 دیگ سالن احیا به بهره‌برداری می‌رسد؛ به این ترتیب، در سال جاری یک سالن احیا، به بهره‌برداری کامل می‌رسد و در سال 1399، دو سالن دیگر راه‌اندازی می‌شود. سالکو یک پروژه تمام شده است اما راه‌اندازی دیگ‌ها باید تدریجی باشد، به گونه‌ای که در این چند روز 40 دیگ به بهره‌برداری رسید.

ساخت آلوم‌شهر در منطقه لامرد

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) خبر داد: در صدد هستیم در کنار کارخانه سالکو که در منطقه لامرد (جنوب استان فارس) واقع شده است، شهرکی تحت عنوان آلوم‌شهر، زیرنظر ایمیدرو بنا کنیم که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم بتوانند در این شهرک مستقر شوند و با تامین آسان مذاب آلومینیومی از سالکو، بتوانند به تولید محصولات خود بپردازند.

ترکان اضافه کرد: در نظر گرفته شده که تمام شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی که شامل پروفیل، مقاطع، شمش آلیاژی، بیلت، کویل ورق، ریخته‌گری قطعات، مفتول و... می‌شوند بتوانند در این شهرک سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت آلومینیوم جنوب می‌تواند به هر واحدی که در آلوم‌شهر مستقر شده، مذاب آلومینیومی بدهد و انجام این اقدام به نفع شرکت‌های خریدار و مصرف‌کننده خواهد بود زیرا در این مواقع، شرکت‌های پایین‌دستی لزومی ندارد که شمش خریداری و ذوب کنند و به این ترتیب، در بخش زیادی از هزینه‌های شرکت‌ها صرفه‌جویی می‌شود. این امر، به نفع هر دو طرف است، به گونه‌ای که هزینه ریخته‌گری شرکت ما و هزینه انرژی شرکت‌های مصرف‌کننده کاهش می‌یابد. در تمام دنیا، به منظور صرفه‌جویی در انرژی، مذاب آلومینیوم را هولدرهای مخصوصی تا فاصله 400 کیلومتر حمل‌ونقل می‌کنند؛ به این ترتیب، با اجرای این طرح، یک مرحله از مراحل تولید آلومینیوم کاهش پیدا می‌‌یابد.

فعالیت شرکت سالکو در زمینه تولید شمش و بیلت آلیاژی

رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در شرکت سالکو، شمش و بیلت آلیاژی هم در این شرکت تولید خواهد شد. در کارخانه دو سالن ریخته‌گری داریم که در آن‌ها، آلومینیوم خالصی که تولید شده را بنا بر سفارش مشتری، آلیاژسازی می‌کنیم.

ترکان اذعان کرد: برنامه‌ریزی و هدف اصلی ما، تامین نیاز بازار داخلی است اما بخشی از تولیدات را برای صادرات در نظر گرفته‌ایم. به هر صورت، شرکت‌ هزینه‌هایی دارد که باید از طریق درآمدی که به دست می‌آوریم، آن‌ها را پرداخت کنیم و برای طراحی و ساخت کارخانه، بیش از یک میلیارد دلار وام گرفته‌ایم و برای پرداخت قسط‌ها باید درآمد ارزی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: آلومینیوم قیمت جهانی دارد و طبق قیمت‌گذاری‌های LME صورت می‌گیرد و تولیدات سالکو نمی‌تواند موجب کاهش قیمت آلومینیوم در کشور شود. تولید جهانی آلومینیوم اولیه 65 میلیون تن است و قیمت‌های جهانی بر اساس عرضه و تقاضاهای جهانی تعیین می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1613

ثبت نظر

ارسال