Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 4 و 16 دقیقه

رشد قیمت آلومینیوم طی یک ماه گذشته در بورس فلزات لندن / قیمت آتی آلومینیوم فراتر از قیمت نقدی آن باقی خواهد ماند

رشد قیمت آلومینیوم طی یک ماه گذشته در بورس فلزات لندن / قیمت آتی آلومینیوم فراتر از قیمت نقدی آن باقی خواهد ماند

باشگاه آلومینیوم: در طول یک ماه گذشته، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، حدود 0.7 درصد افزایش یافت و در سطح 1،774 دلار بر تن قرار گرفت. افت ارزش دلار در کنار افزایش هزینه‌های تولید در بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده آلومینیوم جهان، از عوامل اصلی این رشد قیمت بوده است.

دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 22:30

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، قیمت آلومینیوم طی یک ماه گذشته در بورس فلزات لندن روندی افزایشی را طی کرد، با این حال معاملات یک‌ماهه در بورس آتی شانگهای به روند نزولی خود از ماه‌های پیشین ادامه داد؛ به‌طوری که قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن در طول یک ماه گذشته از سطح 1،761 دلار بر تن تا سطح 1،774 دلار بر تن افزایش پیدا کرد. در مقابل، قیمت آتی یک‌ماهه این فلز در بورس آتی شانگهای از سطح 1،815 دلار بر تن (بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده) به سطح 1،784 دلار بر تن کاهش یافت. در نمودار، تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن و قیمت آتی یک‌ماهه آن در بورس شانگهای به‌همراه مجموع موجودی قابل فروش این 2 بورس نشان داده شده است.

موجودی قابل فروش آلومینیوم در 2 بورس نیز طی این دوره به روند نزولی خود ادامه داد و تا حدود 1.17 میلیون تن رسید. این روند نزولی موجودی‌ها، تنها قیمت معاملات را در بورس لندن تحت تأثیر قرار داد و از رشد قیمت‌ها در این بازار حمایت کرد؛ اما در بورس آتی شانگهای چندان تأثیری نگذاشت. موجودی کل آلومینیوم در بورس آتی شانگهای در ابتدای دوره مورد بررسی، حدود 507 هزار تن بود که در پایان ماه ژوئن به حدود 423 هزار تن کاهش یافت، موجودی قابل فروش آلومینیوم در این بورس نیز از 248 هزار تن در ابتدای دوره تا 170 هزار تن در پایان دوره کاهش نشان داد.

یکی از دلایل افت قیمت آلومینیوم در بورس آتی شانگهای، کاهش هزینه‌های تأمین ماده اولیه تولید آلومینیوم (آلومینا) در چین بوده است. در حالی که قیمت آلومینا در چین در اوایل ماه ژوئن از 440 دلار بر تن هم فراتر رفته بود، پس از شدت‌گیری روند نزولی قیمت محموله‌های دریایی آلومینا در بازارهای بین‌المللی، قیمت آن در بازار چین نیز کاهش یافت. از این رو، قیمت آلومینیوم که از اواخر آوریل در بازار چین بالاتر از قیمت آن در بورس فلزات لندن قرار گرفت. باز شدن پنجره آربیتراژ بین 2 بازار لندن و شانگهای، خود یکی از عواملی بود که سبب رشد قیمت آلومینیوم در بورس لندن شد و به‌تدریج قیمت هر 2 بورس به یکدیگر نزدیک شد؛ به‌طوری که آربیتراژ 50 دلار بر تنی آلومینیوم (اختلاف قیمت نقدی بورس لندن با قیمت یک‌ماهه بورس شانگهای) در اوایل ژوئن، به حدود 10 دلار بر تن در آخر ژوئن کاهش یافت.

 

لازم به اشاره است که آلومینیوم در بورس فلزات لندن، طی چند ماه گذشته همواره در حالت کانتنگو (Contango) قرار داشته است؛ به این معنی همواره قیمت معاملات آتی آن بالاتر از قیمت معاملات نقدی آن بوده است. هر چند در ماه مِی، با افزایش موجودی انبارها و همچنین افزایش ارزش دلار، قیمت نقدی آلومینیوم دچار کاهش شد و این امر سبب شد تا قیمت کانتنگوی آلومینیوم به اوج خود برسد و تا 39 دلار بر تن نیز افزایش یابد، اما سفته‌بازی دلالان در این بازار، باعث نزدیک شدن 2 قیمت نقدی و آتی آلومینیوم طی هفته‌های اخیر شده است، به‌طوری که در حال حاضر، اختلاف قیمت آتی و نقدی آلومینیوم تا 20 دلار بر تن کاهش یافته است.

انتظار می‌رود که طی هفته‌های آتی این اختلاف قیمت نیز همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد؛ اما از آن‌جایی که در شرایط فعلی، هزینه‌های حمل و نقل در سطح بالایی قرار دارد و از طرفی تنش‌های تجاری و متعاقبا چشم‌انداز بالا بودن شاخص ارزش دلار بر بازار حاکم است، انتظار می‌رود که معاملات آتی همچنان پررونق‌تر از معاملات نقدی باقی بماند. بدین ترتیب، قیمت نقدی آلومینیوم به رشد خود، ولی با سرعت پایین‌تری ادامه خواهد داد.

 

تعداد بازدید : 1406

ثبت نظر

ارسال