Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 20 و 52 دقیقه

دولتی بودن شرکت‌های بالادستی آلومینیوم، چالشی بزرگ برای صنایع پایین‌دستی

دولتی بودن شرکت‌های بالادستی آلومینیوم، چالشی بزرگ برای صنایع پایین‌دستی

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت درمت در مورد چالش‌های دسترسی به مواد اولیه، گفت: عموما شرکت‌های تولیدکننده محصول نهایی آلومینیومی در زمینه تهیه و تامین مواد اولیه مشکلات بی‌شماری دارند زیرا تولیدکنندگان شمش آلومینیومی در کشور معدود و انگشت شمار هستند و از سوی دیگر، مواد اولیه آلومینیوم به درستی در کشور توزیع نمی‌شود.

سه شنبه 21 آبان 1398 ساعت 12:56

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، ابوالفضل کاهه در گفت‌وگو با این پایگاه خبری در خصوص شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه آلومینیومی، اظهار داشت: در حال حاضر، تنها شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو)، المهدی و هرمزال فعال هستند و شمش آلومینیومی تولید می‌کنند که البته توزیع مواد اولیه تولید شده از سوی این شرکت‌ها نیز مناسب نیست و در یک زمان مقرر و تعیین شده صورت نمی‌گیرد.

وی در خصوص فعالیت‌های این شرکت، بیان کرد: شرکت درمت در زمینه تولید ترمز پله و پادری آلومینیومی، 13 سال سابقه کار و فعالیت دارد و بزرگ‌ترین چالش این شرکت تاکنون، تامین مواد اولیه آلومینیومی بوده است.

مدیرعامل شرکت درمت با اشاره به محصولات تولید شده در شرکت خود ادامه داد: 80 درصد ماده اولیه ، آلومینیومی است که تاخیر در توزیع مواد اولیه مورد نیاز صنعت‌گران، قطعا به فعالیت تولیدی صنایع پایین‌دستی همچون شرکت ما لطمه می‌زند؛ چنانچه شرکت المهدی در ابتدای سال به مدت دو ماه هیچگونه توزیع شمش آلومینیوم در بورس نداشت و به همین خاطر، با کمبود مواد اولیه در بازار مواجه بودیم.

کاهه در خصوص اقدامی که شرکت المهدی در ابتدای سال انجام داد، مطرح کرد: عدم توزیع مناسب مواد اولیه آلومینیومی در شرایطی صورت گرفت که شمش آلومینیوم در انبارهای شرکت المهدی دپو شده بود و شرکت‌های بالادستی باعث افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش سود حاصل از تولید برای صنایع پایین‌دستی شدند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر مشکلاتی که شرکت المهدی و هرمزال در سال جاری ایجاد کردند، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نیز توزیع و پخش مناسبی نداشت؛ به گونه‌ای که پخش تنها در شهر اراک انجام می‌شد و تولیدکنندگانی که در مناطق مختلف ایران بودند، باید هزینه حمل و نقل را پرداخت می‌کردند.

مدیرعامل شرکت درمت در خصوص عدم تمایل تولیدکنندگان شمش آلومینیوم به حضور در بورس، مطرح کرد: در سال گذشته، قیمت شمش در بورس یک سوم قیمت این محصول در بازار آزاد بود؛ به همین خاطر این شرکت‌ها تمایلی به حضور در بورس نداشتند و محصولات تولیدی خود را تنها در بازار آزاد عرضه می‌کردند.

کاهه در مورد شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه آلومینیومی در کشور، اذعان کرد: شرایط اقتصادی و تولیدی در کشور به گونه‌ای شده که تولید آلومینا به صورت انحصاری در آمده است و تولیدکنندگان نمی‌توانند به راحتی فعالیت کنند و با اینکه این مشکلات و موانع، بارها از سوی تولیدکنندگان مطرح شده، اقدامی در جهت کاهش اثرات مخرب آن انجام نگرفته است.

 

تعداد بازدید : 1469

ثبت نظر

ارسال