Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 48 دقیقه

داستان بوکسیت و آلومینیوم در ایران، جهت ثبت در تاریخ!

داستان بوکسیت و آلومینیوم در ایران، جهت ثبت در تاریخ!

باشگاه آلومینیوم: آلومینیوم از صنایع معدنی است که برق (انرژی) در قیمت تمام شده آن نقش بالایی دارد، به‌همین دلیل است که امارات و عربستان فعلا جزو بزرگترین تولید کنندگان دنیا هستند.

شنبه 16 فروردین 1399 ساعت 16:49

به گزارش باشگاه آلومینیوم، مهدی کرباسیان رییس پیشین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در یادداشتی که از آن به عنوان «داستان بوکسیت و آلومینیوم در ایران، جهت ثبت در تاریخ» یاد کرده است، با اشاره اهمیت انرژی در قیمت تمام شده برخی محصولات معدنی به ویژه آلومنیوم گفته است: با توجه به فراوانی گاز در ایران، این ماده می‌تواند با ارزش افزوده بالا در اشتغال و توسعه کشور و همراه با توسعه پایین دستی آلومینیوم نقش خوبی داشته باشد.

وی در ادامه نوشته است: در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی با همت آقایان محلوجی، شمس‌اردکانی و کلاهدوز با آینده‌نگری درست توافقنامه بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه برای مدت ۲۵ سال با شراکت ۵۰-۵۰ بسته شد.

متاسفانه ۲۴ سال گذشت و اقدام عملی نشده بود. در سال ۱۳۹۴ در جلسه با وزیر معادن گینه در پاریس (باشرمندگی) خوشبختانه توافق کردیم که توافقنامه مدت ۲۵ سال دیگر تمدید شود ومجددا تمدید شد و بعدا در سفر تهران با حضور وزیر معادن جدید گینه ‌و جناب نعمت زاده وزیر وقت، مشاور بین‌المللی (آلمانی- انگلیسی) که برای سرمایه‌گذاری و اجرایی شدن انتخاب و پروژه را به‌روز کرده بود، کلیت آن مصوب شد.

به‌موازات پس از برجام با شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه گذاری مشترک اقدام کردیم و در حال مذاکره بودیم که پایه‌های برجام سست شد و مذاکرات متوقف.

همزمان تقاضای وام و اعتبار ارزی برای سرمایه‌گذاری توسط ایمیدرو برای راه اندازی معدن بوکسیت گینه کردیم که جوابی نگرفتیم!

از طرف دیگر تلاش کردیم با شراکت ایرالکو، المهدی و سالکو این اقدام را شروع کنیم که با واگذاری سهام المهدی و ایرالکو پروژه عملی نشد.

متاسفانه در ۲۷۰ هزار کیلومتر اکتشافات ایمیدرو نیز معدن بوکسیت با ذخیره بالا کشف نشد (لازم به ذکر است که شرکت جاجرم نیز معادن جدید به ذخایر خود اضافه کرد) و لذا ذخایر بوکسیت کافی که برای توسعه بلند مدت صنعت آلومینیوم فعلا وجود ندارد.

از طرف دیگر با تصمیم سیاسی و غیر کارشناسی دولت نهم و دهم، در‌ معدن جاجرم تولید ۱۲۰ هزار تن تولید شمش آلومینیوم از منابع معادن جاجرم، تصمیم گیری و شروع شده بود و کارخانه تولید شمش ۴۰ هزار تنی در سال ۱۳۹۲ که نیمه تمام متوقف بود در سال ۹۸ با همت متخصصان و مدیران به بهره برداری رسید.

لذا با تکمیل این پروژه، بوکسیت دیگری برای کارخانجات ایرالکو، سالکو و المهدی با نیاز بالای ۲ میلیون تن بوکسیت در آینده نزدیک کنند.

چند اقدام در سال ۱۳۹۶ انجام شد:

۱- رفتن به مناقصه بین‌المللی برای بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه

۲- مذاکره و پیگیری برای تامین بوکسیت با شرکت های معدنی استرالیا و برزیل و.... برای قرارداد بلند مدت

۳- تاسیس شرکت سالکو بامشارکت بخش خصوصی و ایمیدرو برای واردات بوکسیت و تولید پودر آلومینیوم در بندر پارسیان و انتصاب هیات مدیره و مدیر عامل.

انشالا مدیریت جدید ایمیدرو با حمایت دولت پیگیری و حل می‌کنند.

لازم است از آقایان ترکان، مستقیمی(سالکو)، زارع، اقاجانلو، صباغ، خانم گرامی شعار و همتی (نماینده ایمیدرو در گینه) و عزیزانی که در این مدت تلاش کردند، تشکر و نام ببرم.

 

مهدی کرباسیان/ رئیس پیشین ایمیدرو

تعداد بازدید : 1954

ثبت نظر

ارسال