Fa En چهارشنبه 29 فروردین 1403 ساعت 2 و 17 دقیقه

تعلل چین باعث مسدود شدن مسیر واردات قراضه شد

تعلل چین باعث مسدود شدن مسیر واردات قراضه شد

باشگاه آلومینیوم: تعلل چین در صدور کدهای جدید برای واردات قراضه آلومینیوم و مس پرعیار باعث سردرگمی شرکت‌های خارجی قراضه فلزات شد و راه ورود آن‌ها را به بازار اصلی خود مسدود کرده است.

چهارشنبه 11 تیر 1399 ساعت 12:19

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین و به نقل از Reuters، در سال‌های اخیر، چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان، کمپین زیست‌محیطی در مقابله با واردات ضایعات اجرا کرده است و با افزایش محدودیت واردات، قصد دارد تا پایان سال 2020، هرگونه واردات ضایعات جامد را ممنوع کند.

سازمان تنظیم بازار چین در ماه ژانویه پس از لابی موفق صنعت فلزات برای تغییر دسته‌بندی قراضه پرعیار از ضایعات به منابع مهم صنایع فلزی، استانداردهای جدیدی برای آلومینیوم و مس بازیافتی منتشر کرد؛ با این تغییر دسته‌بندی، این نوع قراضه، مشمول ممنوعیت واردات نخواهد شد.

اما تنها چند روز مانده به اعمال سیستم جدید در ابتدای جولای، چین هنوز کدهای گمرکی این مواد را منتشر نکرده است. شرکت‌های چینی در خارج از این کشور، قادر به ارسال محموله نیستند و بخش ساخت و تولید چین را از یک منبع کلیدی عرضه محروم کرده‌اند.

تغییر دسته‌بندی قراضه تا حدودی باعث آرامش و اطمینان برای بازرگانان می‌شود، زیرا مدت زیادی است که واردات چین افت داشته است. با افزایش محدودیت واردات قراضه فلزات از جولای 2019، واردات قراضه مس و آلومینیوم چین در سال گذشته به ترتیب 38.4 و 10.9 درصد افت داشت. به طور کلی، واردات قراضه مس چین از سال 2014 بیش از 4.5 برابر افت داشته است.

تولیدکنندگان محصولات نیمه‌ساخته مسی، از قراضه برای تولید محصولاتی مانند مفتول استفاده می‌کنند و واحدهای ذوب نیز با استفاده از قراضه، مس تصفیه شده تولید می‌کنند. قراضه آلومینیوم (اغلب به صورت قوطی‌های نوشیدنی) را می‌توان به شکل شمش ذوب کرد که سپس به محصولات آلومینیومی با کاربردهای مختلف در صنایع هواپیماسازی تا خودروسازی تبدیل می‌شود.

مسدود شدن مسیر واردات

مدیر یک پلتفرم تجارت بین‌المللی قراضه در چین برآورد کرده است که در حال حاضر موجودی قراضه کشورهایی مانند مالزی، تایلند، ژاپن، فیلیپین و اندونزی حدود 50 تا 100 درصد بیشتر از حد معمول است که برای ارسال به چین از اول جولای آماده است.

برخی شرکت‌های خارجی با ارسال قراضه به کشورهای اطراف چین و اطمینان از تطابق آن با استانداردهای جدید، از قبل برای سیستم جدید چین آماده شده‌اند؛ اما این شرکت‌ها حالا باید صبوری کنند یا بازار دیگری برای فروش پیدا کنند. خریداران و تامین‌کنندگان جدید قراضه، باید ابتدا منتظر انتشار کدهای گمرکی جدید باشند. بدون این کدها، امکان حمل و نقل و ترخیص گمرکی مواد وجود نخواهد داشت.

عدم کفایت سهمیه

شرکت‌های واجد شرایط در چین همچنان از طریق سهمیه‌های اعلام شده توسط وزارت محیط زیست، قادر به واردات قراضه هستند؛ با این وجود، این سهمیه‌ها برای تامین تقاضای قوی چین به ویژه برای قراضه مس کافی نخواهد بود.

شرکت‌ها به ناچار به دنبال راه‌های دیگری هستند. دو تامین‌کننده قراضه آلومینیوم که در مالزی موجودی دارند، اعلام کردند که می‌توانند موجودی قراضه را به شمش ثانویه تبدیل کنند که می‌تواند به چین صادر شود. یک تامین‌کننده دیگر نیز فروش داخلی را به عنوان راه‌حل احتمالی ذکر کرد.

گفتنی است که برخی فعالان بازار معتقدند که سیستم جدید واردات قراضه ممکن است تا پایان سال به تعویق بیافتد.

تعداد بازدید : 809

ثبت نظر

ارسال