Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 23 و 1 دقیقه

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در ماه می

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در ماه می

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از هوشمندنیوز، در ماه می سال جاری، فلزات غیرآهنی تحولات بسیاری داشته‌اند که عمدتاً به حرکت اقتصادی ایالات‌متحده در عرصه‌های بین‌المللی باز می‌گردد.

سه شنبه 28 خرداد 1398 ساعت 8:21

تشدید تنش میان ایالات‌متحده و چین طی ماه گذشته به‌همراه تحولات اقتصادی اخیر حاکم بر چین موجب کاهش قیمت فلزات پایه شده است. پس از فروش بالای آلومینیوم در بورس فلزات لندن(LME)  در سال گذشته، سال جاری (۲۰۱۹) با کاهش فروش در بورس فلزات لندن روبرو بوده‌ایم. قیمت آلومینیوم در سال جاری به 1950-1785 دلار (تن) در ابتدای سال رسید و از آن زمان تاکنون، شاهد کاهش قیمت این فلز بوده‌ایم. تأمین منابع مالی برای خرید آلومینیوم، یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت و تثبیت آن بوده است. درصورتی‌که عوامل تأثیرگذار برروی افزایش قیمت آلومینیوم ظاهر شوند، این نرخ صعودی کوتاه‌مدت خواهد بود.

در بحث پرمیوم، انتظار می‌رود که پس از لغو تحریم‌های ۲۳۲ ایالات‌متحده علیه کانادا و مکزیک، شاهد تغییر قیمت پرمیوم این فلز باشیم. پیش از اعمال تحریم‌های ۲۳۲، پرمیوم آلومینیوم میدوست، ۱۷۵ دلار (تن) بود اما در ماه آوریل ۲۰۱۸، پرمیوم میدوست به ۵۰۰ دلار (تن) افزایش یافت و از آن زمان تاکنون پرمیوم آلومینیوم میدوست بالای ۴۰۰ دلار (تن) بوده است. پیش‌بینی می‌شود که با تحولات اقتصادی جدید به‌وجود آمده در ایالات‌متحده در زمینة آلومینیوم و فولاد، پرمیوم نیز کاهش یابد.

*توضیح: منظور از پرمیوم آلومینیوم میدوست (Midwest)، قیمت آلومینیوم و پرمیوم این فلز در ایالات متحده است.

  • مس: پیش‌بینی کاهش قیمت فلز مس در کوتاه‌مدت

پیش‌بینی می‌شود که در ماه ژوئن قیمت مس روند کاهشی داشته باشد که عمدتاً به کاهش پرمیوم در بازار و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین باز می‌گردد. این بدان معناست که فروش این فلز در بازة زمانی این کاهش قیمت، افزایش خواهد یافت.

بازار چین به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کنندة قیمت مس در بازار عمل می‌کند. همچنین شاخص تقاضای مس چین نشان‌دهندة آن است که مصرف خانگی فلز مس، ۱۵ درصد تقاضای این فلز و حمل‌و‌نقل ۹ درصد تقاضای این فلز را به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود، نرخ رشد مصرف خانگی فلز مس سالانه 5/12 درصد است. حال آنکه مصرف فلز مس در بخش حمل‌و‌نقل رو به کاهش است. با توجه به رکود اقتصادی، تولید خودرو سالانه 11/8 درصد افت خواهد داشت. البته پیش‌بینی می‌شود که تا پایان نیمة نخست سال جاری، افزایش تقاضای فلز مس جهت تولید نیرو (که ۵۲ درصد مصرف مس چین را به خود اختصاص می‌دهد)، تقاضای این فلز را در ابعاد کلی افزایش می‌دهد.

به پیش‌بینی متال‌بولتن طی سه‌ماهة سوم، رشد تقاضای مس در چین ۳ درصد و در سه‌ماهة چهارم سال ۴ درصد خواهد بود، لذا به‌نظر می‌رسد که تا پایان نیمة نخست سال جاری در انتظار افزایش قیمت مس خواهیم بود.

  • سرب: کمبود موجودی سرب در بازار

درحال‌حاضر موجودی فلز سرب در بازار کم است اما این تنها عاملی است که می‌تواند بر افزایش قیمت این فلز تأثیرگذار باشد. در اواسط ماه می سال جاری، قیمت فلز سرب به ۱۷۷۳ دلار/تن کاهش یافت اما پس از آن، افزایش قیمت این فلز در بازار روبه‌رو شدیم که حاصل افزایش تقاضا بوده است.

در میان فلزات، سرب بیشترین ضربه را از تنش‌های تجاری خورده است چراکه صنعت خودروسازی در ماه‌های گذشته با رکود مواجه شده است. طی شش ماه گذشته، دونالد ترامپ تصمیم خود مبنی بر اعلام تعرفة مالیاتی برای خودروهای واردشده از ژاپن و اروپا را به تعویق انداخت اما صنعت خودروسازی چین هنوز دست به گریبان مشکلات اقتصادی است.

ازآنجایی‌که طی ۱۰ ماه گذشته، جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده شدت گرفته است، پکن به‌دنبال راه‌حلی برای رفع مشکلات اقتصادی خود، ازجمله صنایع خودروسازی است. ممکن است همین تصمیم چین، منجر به افزایش تقاضا و مصرف سرب شود که درنهایت کاهش موجودی این فلز را در بازار به‌همراه خواهد داشت؛ لذا با درنظرگرفتن جنبة مثبت جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین در ماه‌های آتی، کمبود سرعت در بازار موجب افزایش قیمت این فلز خواهد شد.

  • نیکل: احتمال افزایش قیمت نیکل

در رابطه با فلز نیکل، علیرغم تضعیف بازار فولاد ضدزنگ، دیدگاه بازار افزایش قیمت است و به‌نظر می‌رسد که شرایط بازار مثبت باشد. یکی از عوامل مثبت مؤثر بر افزایش قیمت رشد تقاضای خودروهای الکتریکی چین (EV) است. در ماه آوریل سال جاری، بازار خودروهای الکتریکی چین، ۲۸ درصد رشد سالانه داشته، این درحالی است که یارانة دولتی تعلق گرفته به این بخش صنعتی، کاهش داشته است. از سوی دیگر، اجرای سفت و سخت قوانین زیست‌محیطی تولید ) NPIنیکل- چدن) چین را در کوتاه‌مدت تأثیر قرار داده و موجب کاهش تولید این محصول خواهد شد.

ازطرفی گزارش سه‌ماهة اول سال (ژانویه- فوریه- مارس)، حاکی از آن است که تولیدکنندگان اصلی نیکل در بازار جهانی، تولید خود را کاهش داده‌اند. از آن جمله می‌توان به کاهش 0/4 درصدی تولید شرکت نوریسک نیکل، ۱۰ درصدی گلنکور، 6/1 درصدی شرکت ویل (Vale)، ۹ درصدی بیلیتون، 12/1 درصدی شرکت سوث، 5/4 درصدی شرکت اورمت و 18/1 درصدی شرکت لاندین اشاره نمود. با توجه به کاهش عرضة نیکل طی سه‌ماهة نخست سال جاری توسط شرکت‌های مزبور، در سه‌ماهة نخست سال جاری شاهد کاهش 116 هزار تنی نیکل که نسبت به سه‌ماهة ۲۰۱۸ بوده‌ایم. در این میان شرکت ویل (Vale) اظهار داشته که تا پایان سال ۲۰۱۹، ۲۸ هزار تن نیکل کمتر از سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهد کرد. موارد ذکرشده، موارد مثبتی در بازار نیکل محسوب می‌شوند که درنهایت احتمال افزایش قیمت نیکل را تا پایان نیمة نخست سال جاری به‌همراه خواهند داشت.

  • قلع: قیمت قلع در بازار نوسان دارد

طی چند ماه گذشته، قیمت قلع در بازار نوسان داشته است و همواره شاهد افزایش و کاهش نسبی قیت این فلز بوده‌ایم.

متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که در کوتاه‌مدت کاهش تقاضا برای این فلز، موجب کاهش قیمت شود. با آغاز سه‌ماهة دوم (آوریل)، صادرات قلع اندونزی افزایش داشته و لذا موجودی این فلز در بازار افزایش یافته است. همین مسأله تأثیر زیادی بر کاهش قیمت قلع داشته است. انتظار می‌رود که از اواخر ماه ژوئن، شاهد افزایش اندک قیمت فلز قلع در بازار باشیم. قلع مورد استفاده در صنعت لحیم‌کاری، نیمی از تقاضای جهانی قلع را به خود اختصاص می‌دهد.

8 درصد تقاضای جهانی قلع لحیم‌کاری، از جانب ایالات‌متحده و ۵۰ درصد از تقاضای سرب لحیم‌کاری متعلق به چین است. طبق آمار انستیتوی صنایع نیمه‌هادی (SIA)، فروش محصولات نیمه‌هادی در سه‌ماهة نخست سال جاری در ایالات‌متحده، ۲۹ درصد کاهش سالانه داشته است، این رقم در چین نیز ۱۵ درصد کاهش سالانه داشته است.

در ماه آوریل سال جاری، تولید نیمه‌هادی‌های سربی 1/2 درصد کاهش سالانه داشته است. در ماه گذشته، تولید نیمه‌هادی‌های چین نرخی کاهنده داشته که آمار بورس فلزات ‌لندن، 6/7 درصد کاهش را تا ماه ژوئن به ثبت رسانده است.

  • روی: همواره کمبود فلز روی در بازار محسوس بوده است

علیرغم مسائل اقتصادی کلان که بر بازار روی حاکم است ‌همراه با بالارفتن تولید کنسانترة روی، کاهش موجودی این فلز در بورس شانگهای (SHFE)، تعیین‌کننده و حاکم بر بازار روی شده است.

علیرغم آنکه پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید مس چین افزوده شود، اما بازهم محدودیت‌های زیست‌محیطی بر بازار چین حاکم خواهند بود.

به پیش‌بینی متال‌بولتن، نرخ رشد تولید سالانه (در سال 2019) برای فلز روی کمتر از 1/9 درصد خواهد بود.

در کل موجودی روی در بازار (در بازار غیر از چین) حاکی از آن است که کمترین موجودی طی ۱۳ سال اخیر در بازار حاکم است. شایان ذکر است که فاکتورهای اساسی دیگری برروی بازار روی حاکم هستند که از آن جمله می‌توان به تنش اقتصادی حاکم میان ایالات‌متحده و چین اشاره نمود که ممکن است کل بازار را دردست گیرد.

با درنظرگرفتن این جنگ تجاری حاکم میان دو کشور چین و ایالات‌متحده، باید بررسی گردد که کدام فاکتور موجب تغییر قیمت روی خواهد شد؟ آیا مازاد موجودی کنسانتره این فلز موجب کاهش قیمت می‌شود و یا محدودیت ذوب باعث افزایش قیمت می‌شود؟

 

تعداد بازدید : 1115

ثبت نظر

ارسال