Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 9 و 1 دقیقه

افزایش میزان فروش شمش خالص علی رغم کاهش نرخ فروش محصولات آلومینیومی

افزایش میزان فروش شمش خالص علی رغم کاهش نرخ فروش محصولات آلومینیومی

باشگاه آلومینیوم: عملکرد شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در مهر ماه نشان‌دهنده این است که این شرکت، علی‌رغم کاهش نرخ فروش تمامی محصولات آلومینیومی در کشور، همچنان روند فعالیت خود را بر مبنای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ادامه داده، به گونه‌ای که در مهر ماه شاهد افزایش میزان فروش و بالطبع آن شاهد افزایش درآمد این شرکت هستیم.

شنبه 11 آبان 1398 ساعت 23:17

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، همانطور که در نمودار 1 آمده است، میزان تولید، فروش و درآمد شرکت آلومینیوم ایران در مهر ماه نسبت به شهریور ماه و مدت زمان مشابه در سال گذشته، درخشان بوده و دارای روند صعودی چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای بوده و سرمایه‌گذاران و سهام‌داران این شرکت می‌توانند آینده مطلوبی را برای این شرکت پیش‌بینی کنند.

محصولات شرکت آلومینیوم ایران شامل شمش خالص، شمش آلیاژی و بیلت است که البته میزانی از شمش خالص آلومینیومی خود را هر ماه به منظور تهیه مواد اولیه و تهاتر به سایر کشورها صادر می‌کند.

تولید بیلت افزایش یافته اما فروش آن دارای روند کاهشی بوده است

شرکت آلومینیوم ایران در مهر ماه، 80 تن بیلت تولید کرده که در مقایسه با ماه قبل از آن که این شرکت در زمینه تولید بیلت فعالیتی نداشته، شاهد افزایش میزان توجه مدیران شرکت ایرالکو به این حوزه بوده‌ایم البته این میزان از تولید در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، افت 87 درصدی داشته، به گونه‌ای که در مهر ماه 97، میزان تولید بیلت این شرکت 609 تن بوده است.

با وجود اینکه میزان تولید این شرکت در حوزه بیلت آلومینیومی دارای افزایش قابل توجهی در مهر ماه بوده اما به دلیل نداشتن تقاضا در بازار و محدودیت‌هایی که بورس برای خرید محصولات آلومینیومی ایجاد کرده، فروش بیلت کاهش 61 درصدی را تجربه کرده و از فروش 972 تنی در شهریور ماه، به 375 تن رسیده است، البته این میزان افت فروش نسبت به مهر ماه سال 97، حدود 66 درصد است.

حائز اهمیت است که کاهش نرخ فروش بیلت آلومینیومی در مهر ماه می‌تواند یکی از عمده دلایل کاهش میزان تولیدات و فروش شرکت ایرالکو باشد، چنانچه نرخ فروش بیلت از 231 هزار و 718 ریال به ازای هر تن به 223 هزار و 482 ریال به ازای هر تن کاهش یافته که به این ترتیب افت چهار درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

افزایش میزان تولید و فروش شمش خالص

شرکت آلومینیوم ایران میزان تولیدات خود را در زمینه شمش خالص آلومینیومی پنج درصد نسبت به ماه قبل (شهریور ماه) افزایش داده، به گونه‌ای که توانسته میزان تولیدات خود را از 11 هزار تن، به 11 هزار و 595 تن برساند که روند تولید این شرکت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که 11 هزار و 744 تن تولید داشته، کاهش یک درصدی را دارا بوده است.

گفتنی است، میزان تقاضا و فروش برای این محصول آلومینیومی در مهر ماه، بیشتر شده است، بدین صورت که نسبت به ماه گذشته، 45 درصد این شرکت فروش بیشتری داشته و این افزایش میزان فروش نسبت به سال گذشته 95 درصد بوده است.

همچنین مبلغ فروش شمش خالص آلومینیومی از 21 هزار و 575 تومان به ازای هرکیلوگرم در شهریور ماه به 21 هزار تومان در به ازای هر کیلوگرم در مهر ماه رسیده که افت سه درصدی را در این زمینه شاهد هستیم، البته این میزان کاهش مبلغ فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، چشمگیر بوده به گونه‌ای که مبلغ فروش نسبت به مهر ماه سال 97، 7 درصد افت را تجربه کرد.

عدم تمایل شرکت ایرالکو به فعالیت در زمینه شمش آلیاژی

شمش آلیاژی سومین محصول تولیدی این شرکت است که در ماه‌های اخیر میزان تولیدات این محصول به صفر رسیده به نحوی که این شرکت در شهریور ماه و مهر ماه، فعالیتی در این زمینه نداشته است.

علی‌رغم نداشتن فعالیت تولید در زمینه شمش آلیاژی، همچنان شاهد فروش این محصول در بازار هستیم به گونه‌ای که در مهر ماه این شرکت توانست 87 تن شمش آلیاژی خود را در بازار به فروش رساند که البته نسبت به ماه قبل از آن که میزان فروش این شرکت در این زمینه، 131 تن بود، کاهش 34 درصدی داشت.

نرخ فروش شمش آلیاژی نیز همانند سایر محصولات آلومینیومی دارای سیر نزولی بوده است، به این ترتیب که از 24 هزار و 447 تومان به ازای هر کیلوگرم به 21 هزار و 362 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

علی‌رغم کاهش نرخ فروش شمش خالص، بیلت و شمش آلیاژی اما به دلیل افزایش میزان تولیدات و افزایش فروش، میزان درآمد این شرکت در مهر ماه رشد مطلوبی را نشان می‌دهد.

در پایان گفتنی است، همانطور که در نمودار 2 نشان داده شده، ایرالکو در مهر ماه سال 98، جمعا حدود 14 هزار و 128 تن آلومینیوم تولید کرد که نسبت به ماه پیش از آن 5.4 درصد افزایش داشت این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته  0.8 درصد رشد پیدا کرده است، همچنین میزان فروش این شرکت در مهر ماه، جمعا حدود 18 هزار تن بوده که نسبت به ماه پیش از آن 29 درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 70 درصد رشد یافته است. در نهایت این شرکت تولیدی حدود سه هزار و 740 میلیارد و 802 میلیون ریال از محل فروش آلومینیوم درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن 25.9 درصد افزایش درآمد داشته و این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 58.2 درصد رشد یافته است.

 

تعداد بازدید : 949

ثبت نظر

ارسال